• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76973
+
-

59شهر همچنان تشنه

آمارهای شرکت مدیریت منابع آب نشان می‌دهد با وجود پیش‌بینی سازمان هواشناسی، مبنی بر پرباران بودن پاییز امسال، سطح تنش آبی در ایران همچنان بالاست

اقتصاد
59شهر همچنان تشنه


رشد 100 درصدی میزان بارندگی در 6حوضه اصلی آبریز کشور و پیش‌بینی تداوم بارش‌ها در پاییز امسال، باعث شده تا برخی تصور کنند که ایران وارد یک دوره ترسالی بلندمدت شده است؛ نگاهی برخاسته از آمارهای کوتاه‌مدت. حال آنکه همچنان 59شهر ایران تشنه هستند و در وضعیت قرمز از نظر سطح تنش آبی قرار دارند و احتمال تشدید این تنش دور از انتظار نیست. به گزارش همشهری، اگر ملاک را گزارش بارندگی تجمعی روزانه به تفکیک 31استان ایران قرار دهیم، تنها میزان بارندگی در استان اردبیل نسبت به پارسال همین موقع و میانگین بارندگی در یک بازه زمانی بلندمدت 40ساله کمتر بوده و اکثر استان‌های ایران با وضعیت بارندگی مطلوب مواجه هستند. پرسش اینجاست که آیا این وضع پایدار خواهد بود؟

آمارهای 2 مرجع در برابر هم
 سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده، وضعیت بارش‌ها در سال آبی پیش رو که از مهرماه شروع می‌شود، نرمال و حتی بالاتر از نرمال خواهد بود اما به‌تازگی شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داده که ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز (یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار داشتند. اما زنگ خطر اصلی به وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی ایران مربوط می‌شود.

 محمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی با تأکید بر اینکه ۴۰۵ دشت ایران دارای وضعیت ممنوعه هستند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان ۴۰۵ دشت ممنوعه ۱۳۵ دشت دارای شرایط حادتری هستند که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین روبه‌رو شده‌اند و به‌عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شوند.  او تأکید کرد: کسری مخازن آب‌های زیرزمینی با یک سال بارندگی مناسب جبران نخواهد شد، بلکه باید در نوع رفتار و نگاهمان به آب‌های زیرزمینی و همچنین اصلاح نوع بهره‌برداری و مصرف این منابع تغییر جدی داشته باشیم تا بتوانیم آسیب‌های واردشده به منابع آب زیرزمینی را جبران کنیم.

هشدار آبی اردکانیان
به گزارش همشهری، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آخرین نشست خود با خبرنگاران با بیان اینکه ۵۹ شهر از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز قرار دارند، تأکید کرد: این وضعیت لزوما به کمبود منابع آب بازنمی‌گردد، بلکه بخشی از آن ناشی از کمبود تجهیزات است. از ۵۹ شهر، ۲۵ شهر کمبود تولید کمتر از ۲۰ درصد دارند اما مخزن آنها کافی است، ۳۴ شهر نیز در تولید با کمبود ۲۰ درصدی مواجهند.

کمبود آب در اوج مصرف تابستان امسال، ۱۴ مترمکعب در ثانیه برآورد شده؛ این رقم در سال گذشته ۲۲ مترمکعب در ثانیه بود و به این ترتیب بیشترین احتمال تنش در استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان نمایان خواهد شد. درحالی‌که تابستان آخرین نفس‌های خود را می‌کشد، دقت در وضعیت آبی شهرهای ایران درس‌آموز خواهد بود؛ زیرا ۱۴۰ شهر تابستان امسال از نظر سطح تنش در وضعیت زرد قرار دارند و در اوج مصرف ساعتی احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد. براساس بررسی صورت گرفته ۱۴ شهر این سطح دارای کمبود تولید کمتر از ۱۰درصد و کمبود مخازن ذخیره، 7شهر دارای کمبود تولید کمتر از ۱۰ درصد و دارای مخزن کافی و ۱۱۹ شهر فاقد کمبود تولید و دارای کمبود مخزن هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید