• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76943
+
-

دفاع روحانی در مجلس از راهبرد دیپلماسی و صبر

دروازه دیپلماسی را نمی‌بندیم

دولت
دروازه دیپلماسی را نمی‌بندیم


رئیس‌جمهور در روزی که به مجلس رفته بود تا از وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و وزارتخانه تازه‌تاسیس میراث فرهنگی و گردشگری دفاع کند، به دفاع از استراتژی صبر و دیپلماسی روی آورد و تأکید کرد که دولت دروازه‌های دیپلماسی را نبسته و نخواهد بست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در سخنان خود با تأکید بر این نکته که نگاه جهان و آمریکا به ایران در پی مقاومت ۱۶‌ماهه اخیر عوض شده‌ و آمریکا فهمیده که ملت ایران با فشار حداکثری به زانو در‌نمی‌آید، گفت: از زمانی که آمریکایی‌ها ابرقدرتی خود را شروع کرده‌اند، برای نخستین‌بار در تاریخ جهان است که وقتی علیه یک ملت و یک کشور برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند، دنیا به آنها روی خوش و رأی مثبت نشان نمی‌دهد و راه آنها را نمی‌پذیرد و حداقل در بیان و سیاست با ملت ایران همنواست. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبسته و نخواهیم بست، گفت: سیاست دولت از آغاز دولت یازدهم و ادامه‌ آن در دولت دوازدهم، تعامل سازنده با جهان بوده و این راه را ادامه خواهیم داد. معتقد نیستیم که از این دو ابزار دیپلماسی و مقاومت فقط باید از یکی استفاده کنیم. معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است؛ این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم.

دشمن با حنجره خودش حرف بزند
رئیس‌جمهور خطاب به بعضی از رسانه‌های جمعی با تأکید بر اینکه در این زمینه تضاد و تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند، اظهارداشت: شرایط امروز شرایط دوگانگی نیست بلکه شرایط وحدت و صدای واحد است. نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند. چرا عده‌ای حنجره خودشان را به برنامه و تبلیغات و صدای دشمن عاریه می‌دهند. روحانی با تأکید بر اینکه امروز باید متحد و کنار هم باشیم، گفت: با اتحاد و فعال‌شدن همه در کنار یکدیگر، می‌توانیم از این مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون اتحاد، وحدت و یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی بسیار بسیار سخت و مشکل باشد. رئیس‌جمهور افزود: امروز اساس بحث ما با دیگر کشورها این است که اگر بتوانند نفت ما را به‌صورت نقد یا به‌صورت نسیه بخرند؛ یعنی پیش‌خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد. این شرایط را تسهیل می‌کند، برای اینکه بتوانیم گام‌هایی برای تعهدات بر‌داریم یعنی بحث ما بحث چند‌ماهه و تا پایان سال میلادی است، هنوز به توافق نهایی نرسیدیم اما در عین حال مذاکرات همچنان ادامه دارد.

پنجشنبه گام سوم را برمی‌داریم
 روحانی با تأکید بر اینکه اگر تا روز پنجشنبه در این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیم، مرحله سوم را در کاهش تعهدات اعلام خواهیم کرد، گفت: حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد و ملت ایران در برابر اینگونه توطئه‌ها با صبر و مقاومت ایستادگی کرده و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم به عقلانیت و مسیر درست و مسیر تعهدات برگردند، آن وقت شرایط دیگری را شاهد خواهیم بود. رئیس‌جمهور به‌عنوان آخرین نکته از بخش اول اظهارات خود، با بیان اینکه ممکن است از تعبیرها سوء‌برداشت شود، تأکید کرد: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم. روحانی با بیان اینکه در هیچ مقطعی در این یک سال و چند‌ماه و در سال‌های قبل هم همینطور بوده و هیچ زمانی نبوده است، افزود: پیشنهاد‌هایی از طرف خیلی‌ها مطرح شده ولی پاسخ ما همیشه منفی بوده، بحث مذاکره دوجانبه با آمریکا به‌طور اصولی و اساسی مطرح نیست. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پیش از این آمریکا در 1+5 با ما حرف می‌زده و با هم راجع به مسائل هسته‌ای بحث می‌کردیم، گفت: اینکه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد، خیلی برای ما مهم نیست، مهم تحریم است و اگر آمریکا کل تحریم خودش را بردارد، باز هم امکان‌پذیر است در جلسه‌1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند، اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید