• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76928
+
-

33صفحه‌ برای وزارت

وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساعاتی پس‌از خروج از مجلس برنامه این وزارتخانه را منتشر کرد

میراث و گردشگری
33صفحه‌ برای وزارت

وزیــر جدیـد وزارتخــانه تازه‌تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بلافاصله و ساعاتی پس از خروج موفق از مجلس، برنامه 33صفحه‌ای خود در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را منتشر کرد. ابن برنامه از این پس و تا زمانی که شاهین اقبال بر شانه وزیر میراث نشسته است، سرفصل تمامی فعالیت‌های وزارتخانه جدید است.
ایسنا در ارزیابی خود از این برنامه آورده است که به غیراز تهیه پرونده «آیین‌های زیارت رضوی» به‌صورت مشترک با کشور افغانستان برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس، برنامه جدیدی در حوزه میراث‌فرهنگی از سوی مونسان اعلام نشده است.
در بخشی از این برنامه آنطور که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی نظام آزموشی رسمی و عمومی به‌منظور ارتقای دانش تخصصی و همگانی و ترویج فرهنگ و گسترش آگاهی‌های عمومی در زمینه میراث فرهنگی و طبیعی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی درحال پیگیری است.
هدف از این برنامه در شرایطی راهبرد پیشرفت متوازن و متعادل میراث فرهنگی عنوان شده است که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ دستور تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی صادر شد و دانشجویان این مرکز به ناچار تحصیلات خود را در خوابگاه به پایان خواهند رساند.
وزارت میراث‌فرهنگی در این برنامه اشاره کرده که تا پایان دولت دوازدهم هشتصدمین موزه راه‌اندازی می‌شود، درحالی‌که امروز در جلسه دفاع خود اعلام کرد تا‌کنون ۶۰۰ موزه در کشور راه‌اندازی شده است. براساس وعده او باید 200موزه جدید دیگر در کشور تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برسد که اگر منظور او موزه‌های کوچک خانگی باشند، احتمال تحقق این برنامه وجود دارد.

   گزارش دستاوردها
واگذاری بیش از ۸۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی از طریق صندوق حفظ و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی نیز از دیگر برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. در سال‌های گذشته صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی اقدام به بازپس‌گیری برخی بناهای واگذار شده از بهره‌برداران بدقول کرده است.
در بخش دیگری از این برنامه از ثبت 5اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ظرف دو سال گذشته سخن به میان آمده است. بخش زیادی از برنامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص به دستاوردهای دوره مدیریت علی‌اصغر مونسان در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دو سال گذشته دارد. او همچنین اعلام کرده است: در دوران مدیریت سازمان مسبوق، استرداد ۷۴ قلم شیء از اشیای تاریخی و فرهنگی به کشور از دستاوردهای دوره مدیریتی بود.
این دستاورد نیز در شرایطی اعلام شده است که هنوز الواح هخامنشی در انتظار بازگشت به ایران هستند و بخش زیادی از محموله‌های بازگشت داده شده نیز با تلاش معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشور بازگشت داده شده که البته سازمان میراث‌فرهنگی نیز در شناسایی برای استرداد آنها بی‌تأثیر نبوده است.
طرح «میراث بان» که در دولت‌های گذشته نیز مطرح شده بود در برنامه وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکرار شده است. این طرح پیش‌تر و براساس اعلام ایسنا، به‌دلیل نداشتن برنامه مناسب برای اجرای آن مردود اعلام شد.
همچنین اعلام شده در راستای ایجاد شفافیت، تسریع در اقدام و ارتقای ظرفیت اجرایی مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی فهرست بهای مرمت ابنیه تاریخی همراه با نظام‌نامه فنی و اجرایی حوزه مرمت تدوین شده است. اقدامی که از دوره «حمید بقایی» در سازمان سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و توسط کارشناسان آن دوره پیشنهاد و برخی از اقدامات اولیه آن نیز انجام شده بود.
برنامه پیشنهادی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به کمبود قوانین و مقررات در به‌کارگیری «بخش خصوصی» با استناد به گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اشاره دارد. اما در آن به خلأ قوانین در حفاظت از آثار تاریخی اشاره‌ای نشده است.

   گردشگری و اشتغال
در بخش گردشگری نیز اولویت و کمیت محتوای برنامه‌ها، بیشتر به اقدامات انجام شده در دو سال گذشته اختصاص دارد و برنامه جدیدی به چشم نمی‌خورد و با وجود این عمده تأکید برنامه وزارت میراث‌فرهنگی بر ایجاد اشتغال با تکیه بر صنعت گردشگری است.
برنامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین به 2هزار و 371پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۸۱۸‌هزار‌میلیارد ریال اشاره کرده است که در دست ساخت است. از بین این پروژه‌ها ۳۷۴‌پروژه هتل است که ۱۵۴‌هتل از این تعداد چهار و پنج ستاره هستند که براساس وعده وزیر جدید میراث‌فرهنگی تا پایان عمر دولت دوازدهم به نتیجه می‌رسد.
تهیه بانک مشاغل گردشگری، تبدیل فرودگاه‌های کشور به موزه، تهیه نقشه گردشگری طبیعت و تدوین نظام جامع آموزشی ساختارمند منابع انسانی متخصص در بخش گردشگری نیز تازه‌ترین هدف‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه سایر اقدامات و برنامه‌های قبلی است.
در این برنامه به حضور فعال‌تر در گردشگری دریایی، سلامت و مذهبی اشاره کلی شده است. اما مشخص نیست برنامه جزئی‌تر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بهبود کمیت و کیفیت گردشگری ورودی در شرایط تحریم و عقب‌نشینی برخی کشورها از سفر به ایران چیست و اشاره نشده عقب‌ماندگی از برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز ۲۰‌ساله در بخش گردشگری چگونه قرار است جبران شود.
در بخش صنایع‌دستی نیز اعلام شده است که زیرساخت‌های مالی و قانونی بیمه هنرمندان بعد از ۵‌سال پیگیری، دوباره ایجاد خواهد شد و افق صادرات ۲‌میلیارد دلاری تا سال‌۱۴۰۴ خورشیدی ترسیم شده است. مونسان امروز در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس اعلام کرد که ارزش صادرات صنایع‌دستی درحال حاضر ۶۱۳‌میلیون دلار به غیراز محاسبه زیورآلات و فرش و صادرات چمدانی است.
تشکیل شورای صنایع‌دستی نیز تازه‌ترین موضوعی است که در برنامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنجانده شده است.


   برنامه اقدام

جزوه 33 صفحه‌ای که از چند روز پیش در دستان علی‌اصغر مونسان، وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار داشت و تصاویر او با همین جزوه مدام در رسانه‌ها در حال در رایزنی و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس برای اقناع آن‌ها منتشر می‌شد، سرانجام گشوده شد و مشخص شد که این جزوه همان برنامه‌ای است که وزیر جدید میراث‌فرهنگی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارایه کرده است. یکی از انتقاداتی که همواره مورد ایراد نمایندگان مجلس بود، نبود برنامه برای هدایت بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی و حالا وزارت میراث‌فرهنگی بود. اما علی‌اصغر مونسان جزوه‌ای به نمایندگان ارایه کرد که برخی از آن‌ها را متقاعد کرد با اتکاء به این جزوه رای اعتماد خود را به وزیر پیشنهادی هدیه کنند.
جزوه 33 صفحه‌ای علی‌اصغر مونسان که حالا به تمام رسانه‌ها و با عنوان برنامه جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتشر شده است از نگاه ناظران میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش دستاوردهای مدیریت دو ساله در سازمان میراث‌فرهنگی و بخشی از آن نیز برنامه‌های قدیمی اجرا شده در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید