• جمعه 21 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 2 ذی القعده 1445
  • 2024 May 10
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76839
+
-

«غار ماهی کور» بزرگ‌ شد

معاون فنی حفاظت محیط‌ زیست لرستان گفت: سطح غار ماهی کور و سطح حفاظتی آن از 4 هکتار به ۴۰ هکتار رسیده است. «نبی‌الله قائدرحمتی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این‌که در این زمینه مجوزهای لازم از اداره کل صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی اخذ شده است، اظهار کرد: این افزایش سطح غار ماهی کور ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان را نیز افزایش داده است.

وی افزود: برای نخستین بار در لرستان، در شهرستان رومشکان رکورد گونه دودوک به ثبت رسیده است. با ثبت این گونه جدید، تعداد گونه‌های جانوری استان به ۳۵۹ عدد افزایش یافت. قائدرحمت به طرح مطالعه گونه‌های آبزی در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۹ گونه ماهی در لرستان ثبت شده بود که تکمیل این طرح تعداد گونه‌های آبزی را در رودخانه‌های استان به ۴۰ عدد خواهد رساند.

معاون فنی حفاظت محیط ‌زیست لرستان با بیان این‌که طرح مطالعاتی حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی در دست اقدام است، ادامه داد: سال گذشته ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مطالعات زیست‌محیطی لرستان جذب شد. بنا بر این گزارش، ۲ نمونه نادر و منحصر به فرد از ماهیان کور غار در لرستان وجود دارد که مشابه آنها در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافته نشده است.

این نوع ماهی‌ها به دلیل این‌که در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند، به ماهی کور غار معروفند.  زیستگاه این ۲ نوع ماهی در یک غار یا حفره آب واقع زیر کوه چیلنگ در شمال غربی روستای لون از توابع بخش پاپی در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید