• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7678
+
-

خانه تکانی و مراقبت‌های پوستی

5راه که دستانتان به سلامت از معبر خانه تکانی عبور کنند

خانه تکانی
خانه تکانی و مراقبت‌های پوستی

اسفند و فرارسیدن نوروز را بسیاری از خانم‌ها و خانواده‌های ایرانی ‌ماه تمیز کردن و شست‌وشوی وسایل خانه می‌دانند و اتفاقا هم هزاران سال است که در فرهنگ ایرانی نام خوبی برای آن انتخاب کرده‌اند: «خانه تکانی»؛ جنبشی که همچون زلزله‌ای به خانه‌ها می‌زند و از سر تا ته خانه هرچیزی وجود دارد شسته، تکانده و تمیز می‌شود؛ تحولی که اگرچه به پاکیزگی خانه از گردوغبار، انواع کثیفی‌ها و آلودگی‌ها منجر می‌شود ولی باید در آن نکات مهمی را هم رعایت کرد که به آسیب‌های جسمی ازجمله انواع بیماری‌های پوستی مانند اگزما و... منجر نشود. بیشتر مواد شوینده به‌خصوص جرمگیرها که درخانه تکانی بیشتر استفاده می‌شوند دارای ترکیبات اسیدی و شیمیایی قوی هستند که برای لکه‌بری و از بین بردن چربی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته با خود خشکی پوست، التهاب، ترک‌خوردگی، خارش پوست و حتی اگزما را به همراه می‌آورند؛ اتفاقاتی که در شب عید و در جریان تعطیلات نوروزی بسیاری از خانم‌ها را رنج می‌دهند. البته به‌نظر نمی‌رسد هیچ زنی دوست داشته باشد در ایام نوروز، پوستی ترک‌خورده و یا پر از زائده‌هایی مانند اگزما داشته باشد؛ پس بهترین کار جدی گرفتن حساسیت‌های پوستی و رعایت نکات ایمنی در این زمینه است.

 استفاده از دستکش

اولین و مهم‌ترین راه برای جلوگیری از هرگونه آسیب پوستی جلوگیری از تماس مستقیم پوست دست با مواد شوینده است و در این بین راهکار اصلی به استفاده از دستکش‌های پلاستیکی و نخی ختم می‌شود که مانند سپری روی دست‌ها و انگشتان شما را می‌پوشانند و از تماس مواد شوینده و شیمیایی با دستان شما جلوگیری می‌کنند. اما دراین بین مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که بدانیم زنان و مردان بسیاری هستند که در زمان انجام کارهای خانه به‌خصوص شست و شو عادت به استفاده از دستکش ندارند و یا به‌دلیل چسبندگی آن به دستان و انگشتان‌شان احساس خوبی ندارند و در نهایت آن را دست نمی‌کنند؛ اتفاقی که می‌تواند به مشکلات پوستی منجر شود. توصیه جدی ما این است که در هنگام انجام کارهای خانه به‌خصوص شست‌و‌شو که دست با انواع مواد شوینده به‌صورت مستقیم تماس دارد از دستکش‌ها استفاده کنید و با پوشیدن آنها تلاش کنید تا به این کار عادت کنید. در این بین نکته مهم و قابل توجه این است که خانم‌ها و آقایان باید هنگام خانه تکانی و تماس با شوینده‌ها همزمان از دو دستکش؛ یکی پلاستیکی و دیگری نخی به‌صورت همزمان استفاده کنند و اگرتنها با مواد غیرمایع مانند گردوغبار در تماس هستند می‌توانند دستکش نخی دست کنند. همچنین باید به یاد داشته باشند که دستکش‌های پلاستیکی را نباید به‌مدت طولانی در دست داشته باشند زیرا دست دچار تعریق زیاد می‌شود که خود می‌تواند به انواع بیماری‌های پوستی منجر شود. اگر افراد در هنگام کار طولانی مانند خانه‌تکانی که گاهی تا چند روز نیز ادامه دارد از دستکش استفاده نکنند و آن را در اصطلاح عامیانه «سوسول بازی» بدانند باید منتظر خشکی پوست، التهاب و... باشند.

خشک‌کردن دست‌ها

هـنگام خـانـه‌تـکانی، نگه‌داشتن و یا تماس زیاد دست‌ها با آب و رطوبت می‌تواند شرایط را برای رشد قارچ‌ها فراهم کند، بنابراین متخصصان پوست توصیه می‌کنند پس از هر بار شست وشو، دست‌ها را با دقت و کامل خشک کنید.

 کرم‌های مرطوب کننده

مواد شوینده و شیمیایی پاک‌کننده به‌خصوص انواع جرمگیرها و شوینده‌های قوی و حتی زیاد در معرض آب بودن دستان و انگشت‌ها تأثیر مستقیمی روی لایه‌های چربی پوست شما می‌گذارند و آنها را از بین می‌برند، پس بعد از هربار استفاده از مواد شوینده و یا تماس زیاد با آب واجب است که دوباره چربی را به پوست‌تان بازگردانید و این کار را می‌توانید به سادگی و با استفاده از انواع کرم‌های مرطوب‌کننده به‌خصوص آنهایی که در ساختشان از ترکیبات طبیعی و ارگانیک استفاده شده است، انجام دهید. همچنین چرب کردن دست با مواد طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام، گلیسیرین و... می‌تواند بسیار مفید باشد.

تاریخ ‌ها را چک کنید

برای اینکه دستانتان را از خطر آسیب پوستی دور کنید باید از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که با دستان شما سازگاری بیشتری دارد، نکته مهمی که معمولا خانم‌ها خودشان با یک‌بار مصرف هر مایع ظرفشویی و انواع شوینده‌ها به‌خوبی متوجه می‌شوند؛ ولی در این بین نکته مهم دیگر توجه به تاریخ مصرف مواد شوینده است. البته در این میان سؤال این است که آیا تاکنون اصلا به تاریخ مصرف مواد شوینده توجه کرده‌اید؟ معمولا ما در زمان خرید کالاهای مورد نیاز منزل تنها به تاریخ مصرف مواد غذایی و خوراکی توجه می‌کنیم و کمتر کسی را می‌توان یافت که به تاریخ مصرف مواد شوینده هم توجه داشته باشد. مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته به‌دلیل ترکیبات شیمیایی قدرت تخریب بیشتری روی پوست خواهند داشت؛ پس در زمان خرید مواد شوینده که معمولا در زمان خانه‌تکانی چندین برابر شرایط عادی است، به تاریخ مصرف این مواد توجه ویژه داشته باشید.

شوینده ‌ها را ترکیب نکنید

هرگز برای اینکه به ماده شوینده قوی‌تری برسید تا قدرت بیشتری در پاک‌کنندگی داشته باشد آنها را با هم ترکیب و مخلوط نکنید؛ اتفاقی که می‌تواند در لحظه باعث فعل و انفعالات قوی شیمیایی و خطرناک شود؛ (تولید گازهای خطرناک، به جوش آمدن مواد شیمیایی و...) و یا اینکه آسیب‌های جدی پوستی به‌دنبال داشته باشد و سلامت پوست شما را تهدید کند.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید