• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76764
+
-

فعالیت 200 مزرعه پرورش ماهی در ایلام

فعالیت 200 مزرعه پرورش ماهی در ایلام

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام گفت: در حال حاضر ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی گرم‌آبی و سردآبی و پرورش در قفس و استخر دومنظوره کشاورزی با تولید بیش از ۹۵۰۰ تن انواع آبزیان شامل قزل‌آلا، کپور و سایر گونه‌های بومی فعال هستند.

به گزارش ایسنا، «رضا سلیمانی» با اشاره به این‌که این مزارع با ارزش اقتصادی هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 2 هزار نفر فعالند، بیان کرد: وجود سراب‌های مهم در شهرستان‌های ایلام، زمینه را برای توسعه فعالیت آبزی‌پروری در این مناطق فراهم کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بدره و دره‌شهر - با وجود مناطق کلم، سد سیمره و رودخانه سیمره - قطب مهم تولید ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در استان محسوب می‌شوند. سلیمانی گفت: شهرستان دهلران هم در زمینه تولید آبزیان در استخرهای دومنظوره کشاورزی رتبه اول استان را دارد.

مدیر شیلات و آبزیان ایلام به طرح‌های نوین آبزی‌پروری که در این استان عملیاتی شده است، اشاره کرد و ادامه داد: این طرح‌ها عبارتند از طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سدها که سال گذشته با ظرفیت ۲ هزار تن انواع آبزیان در سد سیمره شهرستان بدره با احداث ۸۰ قفس عملیاتی شد.

سلیمانی گفت: این موضوع در مورد سایر سدهای استان نیز در حال بررسی است. در حال حاضر مطالعه سد دویرج در شهرستان دهلران برای این فعالیت در دستور کار است و بعد از اتمام مطالعه توسط مشاور، طرح پرورش ماهی در قفس در این سد عملیاتی خواهد شد.

این مسئول اظهار کرد: در استان ایلام قبل از انقلاب هیچ‌گونه واحد تولیدی در حوزه آبزی‌پروری موجود نبود و سرمایه‌گذاری خاصی در صنعت آبزی‌پروری در استان صورت نمی‌گرفت، اما از سال ۱۳۷۵ با تشکیل مدیریت شیلات در استان و با توجه به پتانسیل‌های مهم استان و نیز منابع آب خرد کشاورزی، زمینه بسیار مهمی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی در این استان فراهم شده است. مدیر شیلات و آبزیان ایلام درباره میزان مصرف آبزیان در استان نیز گفت: سرانه مصرف آبزیان قبل از تشکیل شیلات حدود ۲۵۰ گرم بود، اما در حال حاضر این سرانه به 7/5 کیلوگرم رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید