• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76739
+
-

بار زندگی روی دوش کودکان ایذه‌ای

تاکنون 32 کودک‌کار در شهرستان ایذه شناسایی شده‌اند

نمای نزدیک
بار زندگی روی دوش کودکان ایذه‌ای

کودکان کار پدیده‌ای کشوری است که تقریبا همه شهرهای کشور درگیر آن هستند و تاکنون هیچ‌یک از شهرها نتوانسته‌اند فکر درستی برای جمع‌‌آوری و ساماندهی این کودکان کنند. این پدیده در شهر ایذه که آمار بیکاری در آن بالاست و بسیاری از مردم آن درگیر فقر و محرومیت هستند و بافتی قومیتی دارد، آزاردهنده‌تر است.

به گزارش ایرنا، پدیده کودکان کار در ایذه چند وقتی است که وارد فاز تازه‌ای شده و چهارراه‌های این شهر از صبح زود تا اواخر شب شاهد چهره‌های معصومی است که به دنبال یک لقمه نان هستند. ایذه با توجه به بافت قومیتی خود تاکنون کمتر شاهد پدیده کودکان کار در چهارراه‌ها و خیابان‌ها بوده، اما در یک سال اخیر تعداد کودکانی که با دستان کوچک خود سعی در فروش اقلامی همچون آدامس و شکلات به سرنشینان خودروها دارند، افزایش یافته است. البته برخی از نوجوانان ایذه‌ای از دیرباز با دست‌فروشی کمک‌خرج خانواده‌های خود بوده‌اند، اما فروش آدامس و شکلات و امثال این کالاها در چهارراه‌ها در ایذه پدیده غریبی است که تا پیش از این تنها در سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شد.


کودکان ایذه‌ای؛ قربانی معضلات

رئیس اداره بهزیستی ایذه در این رابطه گفت: کودکان خیابانی کودکانی هستند که بیشترین ساعات زندگی و گاه تمام آن را در کوچه و خیابان می‌گذرانند و با وجود داشتن خانه و خانواده، ناخواسته کانون خانواده و مدرسه را ترک کرده و در محیط ناامن و پرخطر خیابان‌ها زندگی را سپری می‌کنند.

«سعادت سواری» اظهار کرد: درحقیقت آنها تاوان سختی را که به سبب معضلات اجتماعی گریبان‌گیر خانواده‌هایشان شده است، می‌پردازند. این کودکان قربانی معضلات اجتماعی همچون فقر، اعتیاد و طلاق هستند. وی با بیان این‌که کودکان کار کسانی هستند که دنیای معصومانه کودکی را رها کرده‌ و به دنیایی قدم نهاده‌اند که در آن خطرات بی‌شماری وجود دارد، افزود: مقوله کودکان کار و خیابانی با آن چیزی که ما در ایذه شاهد آن هستیم، تفاوت دارد.این مسئول گفت: این کودکان در ایذه برای کمک به امرار معاش خانواده اقدام به فروش آدامس، شکلات و... در چهارراه‌ها می‌کنند و در کنار خانواده خود زندگی را می‌گذرانند.


ضرورت حل مساله کودکان کار

سواری با بیان این‌که نیاز است همه دستگاه‌های مربوط برای حل مساله کودکان کار در ایذه عزم همه‌جانبه داشته باشند، گفت: یک ماه پیش، طبق سرشماری انجام شده، ۲۲ نفر از این کودکان شناسایی شدند که خانواده آنها در جریان کار کردن آنها هستند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود این روند نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، تیم‌های تخصصی در اورژانس اجتماعی تشکیل شد که اقدام به شناسایی دوره‌ای و حضور چندین مرحله‌ای در محل کردند. پس از انجام مشاوره‌ اولیه، برای این کودکان پرونده تشکیل داده شد. رئیس اداره بهزیستی ایذه با بیان این‌که تیم سیار اورژانس اجتماعی با مراجعه به منازل تمام این کودکان، مشاوره دوم را با خانواده آنان انجام می‌دهد، گفت: در گام بعدی، خانواده‌هایی که شرایط لازم را داشتند، از پوشش نهاد حمایتی بهزیستی برخوردار شدند. وی افزود: علاوه بر کمک‌ نقدی موردی، تسهیلاتی هم برای ایجاد اشتغال خانگی به برخی از این خانواده‌ها پرداخت شده است.


راهکار مقابله با پدیده کودکان کار

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز بیان کرد: حل معضل کودکان کار با همکاری بهزیستی و سایر ارگان‌های مربوطه امکان‌پذیر است بنابراین پیش از آن‌که برای کودکان خیابانی کاری انجام دهیم، باید از این معضل اجتماعی پیشگیری کنیم.
«سحر محمدی» گفت: باید خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد را که زیر خط فقر و در وضعیتی بسیار سخت گرفتار هستند شناسایی و برای دریافت کمک مالی به نهادها و سازمان‌های مربوط معرفی کرد.

وی افزود: ضروری است برای خانواده‌هایی که معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق باعث جدایی کودکان از آغوش گرم آنها می‌شود، اقدامات اساسی انجام شود. به این منظور، ابتدا این خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را فرابگیرند و سپس برای والدین معتاد زمینه ترک اعتیاد فراهم و برای اشتغال آنها نیز چاره‌ای اندیشیده شود.


مراقبت از کودکان وظیفه کل جامعه است

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: باید پذیرفت که در جامعه ما معضل کودکان کار و خیابانی به مرحله دشواری رسیده است و باید به این معضل اجتماعی واکنش نشان داد. باید توجه داشت که حمایت و حفاظت از کودکان کار و ایجاد شرایط و امکانات زندگی برای آنها وظیفه کل جامعه است.

محمدی ادامه داد: شایسته است مراکزی برای نگهداری آن گروه از کودکان خیابانی که خانواده‌ای‌ ندارند، تاسیس شود. همچنین برای کار این کودکان مراکزی را در نظر بگیریم تا پس از رسیدن به سن قانونی کار، جذب این مراکز شوند. وی افزود: به منظور ارتقای سطح آگاهی این کودکان نیز می‌توان به حرفه‌آموزی و اشتغال، سوادآموزی و ارائه آموزش‌های بهداشتی و تربیتی به آنان اقدام کرد تا به عنوان یک شهروند فعال و مفید در خدمت جامعه باشند. محمدی گفت: اگر چتر آموزش کودکان در مناطق محروم گسترش یابد و سیاست‌های مناسبی برای ادامه تحصیل آنها اتخاذ شود، در آینده کمتر شاهد ظهور این پدیده‌ ناگوار خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید