• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76734
+
-

اجتماع عزاداران تویسرکان در روز دوم محرم

وحید الوندی | تویسرکان ـ خبرنگار :


مردم تویسرکان هر سال در محرم جلوه‌های عشق و دلدادگی خود را به خط سرخ شهادت و مکتب حسینی با برپایی آیین‌های متعدد سوگواری و مرثیه‌سرایی به نمایش می‌گذارند. امسال تویسرکان شاهد حرکتی جدید و الهام‌بخش خواهد بود که جان‌مایه آن این عبارت ساده و در عین حال سرشار از محتوای «حب الحسین یجمعنا» است. 

در روز دوشنبه (دوم محرم) شاهد اجتماع مردمی عزاداران حسینی و هیات‌های مذهبی تویسرکان و اجرای یک برنامه منسجم و هماهنگ بودیم که پیام وحدت، وفاق و مهرورزی را زیر پرچم مقدس اباعبدالله الحسین (ع) به همه منتقل کرد. 

عضو شورای هماهنگی هیات‌های مذهبی شهرستان تویسرکان در این باره در گفت‌و‌گو با همشهری بیان می‌کند: با مشورت و تعامل با عموم مردم و هیات‌های مذهبی شهرستان تصمیم بر آن شد که در روز دوم محرم و هم‌زمان با ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا، عموم سوگواران محرم حسین (ع) در میدان امام خمینی (ره) تویسرکان گرد هم بیایند. 

فاطمه زنگنه می‌گوید: سوگواران حسینی پس از گردهمایی در میدان امام خمینی (ره) تویسرکان با در دست داشتن پرچم‌های مشکی به عنوان اعلام عزاداری با نظم و انسجام به سمت بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) زرهان حرکت کردند و در مسیر از مرثیه‌سرایی ذاکران و مداحان اهل بیت (علیهم‌السلام) بهره بردند. 

وی از حرکت نمادین کاروان حسینی با شکل و شمایل تاریخی خود در سال 61 هجری در پیشاپیش حرکت جمع عزاداران حسینی می‌گوید و می‌افزاید: وقتی اجتماع مردمی عزاداران حسینی به صحن و سرای امامزاده اسماعیل (ع) رسیدند، امام ‌جمعه تویسرکان با محوریت نهضت سرخ حسینی با عموم مردم و عزاداران سخن گفت. همچنین شاهد همخوانی مداحان و مرثیه‌سرایان اهل بیت با استفاده از اشعار آیینی و معنوی ریشه‌دار و اثربخش بودیم. 

عضو شورای هماهنگی هیات‌های مذهبی شهرستان تویسرکان ادامه می‌دهد: سعی شد تا همه هیات‌های مذهبی تویسرکان به نحوی در اجرای باشکوه این مراسم نقش‌آفرینی کنند تا این آیین در عمل نیز به محور وحدت و همدلی همه هیات‌ها و سوگواران حسینی تبدیل شود. 

زنگنه یادآور می‌شود: اجتماع مردمی و بزرگ عزاداران حسینی در سراسر ایران و کشورهای مختلف دنیا که اوج آن را در روز اربعین و در کربلا شاهد هستیم، در حقیقت جلوه‌ای از رستاخیز مهدوی دنیا و حرکت جوامع بشری برای استقبال از ظهور منجمی عالم بشریت، حضرت مهدی (عج)، است. 


وحدت در مسیر سرخ شهادت

امام جمعه تویسرکان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: وحدت، وفاق، مهرورزی و همدلی یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های مکتب حسینی در مسیر نهضت عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، حقیقت‌خواهی و خدامحوری عموم مسلمانان، شیعیان و انسان‌های سراسر دنیاست. 

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی می‌گوید: دوستداران، دلدادگان و شیعیان امام حسین (ع) و مکتب عاشورا با تشکیل اجتماع منسجم و هماهنگ باید نشان دهند که همه عزاداران امام حسین (ع) با حرکت در یک مسیر مشترک برای دستیابی به یک هدف مطلوب و مشترک یعنی صعود تا اوج کمال غایی بشریت در پرتو تعلیمات الهی قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام) خواهان حرکت جوامع بشری در مسیر سعادت هستند. 

وی اجتماع مردمی عزاداران حسینی در تویسرکان را گامی موثر و هدفمند برای تقویت اصل وحدت و همگرایی می‌داند و یادآور می‌شود: امام زمان (عج) در حدیثی اراده و خواست جمعی شیعیان را از مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار در ظهور می‌داند. این اجتماع فرصتی طلایی برای استفاده بهینه از آموزه‌های ناب اسلامی و شیعی به منظور آماده‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) است. 

امام جمعه تویسرکان ادامه می‌دهد: برداشتن این گام‌های هدفمند و اثربخش یک افق دید روشن جلو چشم همه مردم و حقیقت‌خواهان عالم باز می‌کند تا در سال‌های آینده شاهد انسجام، وحدت و همدلی بیشتر سوگواران و رهروان نهضت حسینی در هیات‌های مذهبی و خارج از هیات‌های مذهبی باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید