• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76723
+
-

قامت خمیده کشاورزان از خسارت سنگین سیل

رئیس جهاد کشاورزی ایرانشهر: 405 هکتار از نخیلات این شهرستان دچار خسارت شده که کارشناسان بیمه به منطقه‌های خسارت‌دیده اعزام شدند و فرم‌های مربوط به خسارت را پر کردند

گزارش
قامت خمیده کشاورزان از خسارت سنگین سیل

در حالی که بیش از 120 روز از زمان وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان می‌گذرد کشاورزان این منطقه همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده دولتمردان مبنی بر پرداخت خسارت و غرامت هستند. 

به گزارش عصر هامون، گویا داستان تکراری مخاطرات طبیعی در سیستان و بلوچستان پایانی ندارد. اردیبهشت‌ماه جاری بود که با فعالیت سامانه مونسون و جاری شدن سیلاب در شمال و جنوب این استان خسارت زیادی به اراضی کشاورزی، ابنیه، راه‌ها، تأسیسات، زیرساخت‌ها و منازل وارد شد. 

در این میان اگرچه نفس خیس باران منجر به آب‌گیری سدها و ذخیره‌سازی آب برای کشاورزان شد، همچنان مردم به‌ویژه کشاورزان درگیر سیلاب و عوارض ناشی از آن و البته چشم‌انتظار تحقق وعده‌های دولت مبنی بر پرداخت خسارت و غرامت به آسیب‌دیدگان به‌ویژه در بخش کشاورزی هستند. 

خسارتی که امید و زحمات چند ساله کشاورزان را بر باد داد و درست موقعی که آن‌ها آماده برداشت محصول خود بودند، همه دارایی‌شان زیر آب رفت. 
اردیبهشت‌ماه سال جاری همچنین بر اثر ورود سیل به منطقه سیستان از کشور افغانستان بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی و همچنین منازل مسکونی در شهرستان هیرمند به زیر آب رفت و خسارت‌هایی به بار آورد. 


نفوذ آب به زمین‌های کشاورزی 

نماینده کشاورزان شهرستان هیرمند در این خصوص گفت: خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی به خوبی مشهود است. زمین‌هایی که قبل از سیل به زیر کشت رفته بودند با نفوذ آب به آن‌ها به طور کامل از بین رفته‌اند. 

به گفته «شریف سارانی» لایروبی برخی انهار در سیستان می‌توانست از خسارت بیش از ‌اندازه سیل جلوگیری کند تا دست کشاورزان در حنا نماند و در انتظار پرداخت خسارت از سوی جهاد کشاورزی نباشند. 


برآورد شدن خسارت 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند هم در خصوص مشکلات کشاورزان این منطقه گفت: خسارت نهایی کشاورزان در بخش‌های زراعی و باغی برآورد شده و آماده پرداخت به کشاورزان است. 
 «حبیب رستمی» ادامه داد: سیل در بخش دامداری نیز خسارت‌هایی به بار آورده که در این زمینه به مدت یک ماه خوراک دام دامداران خسارت‌دیده ناشی از سیل به صورت رایگان توزیع شد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند گفت: وام‌های کم‌بهره به صورت زنجیره‌ای در حال پرداخت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل است. 


بدقولی صندوق بیمه کشاورزی 

باران موسمی، تندباد و طوفان‌های مردادماه امسال و دمای بالای هوا سبب ریزش محصول خرمای آماده برداشت در برخی مناطق شهرستان دلگان شد. 

«محمد عبداللهی»، از کشاورزان هیرمندی، گفت: ریزش محصول خرما سبب خسارت به کشاورزان شده، حاصل زحمات یک ساله ما با طوفان و بارش‌های موسمی یک‌شبه از بین رفت. 

وی افزود: کارشناسان بیمه کشاورزی و همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت به منطقه اعزام شدند و وعده دادند برای محصولاتی که بیمه بودند، خسارت پرداخت می‌شود. 

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چرا برخی کشاورزان محصولات خرمای خود را بیمه نکرده‌اند. گفت: با توجه به بدقولی صندوق بیمه کشاورزی، بسیاری از کشاورزان این منطقه محروم، از بیمه کردن درختان خرمای خود صرف نظر کرده‌اند. 


خسارت باد و باران به نخیلات ایرانشهر 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت: با توجه به طوفان و سیلاب‌هایی که در شهرستان ایرانشهر داشتیم به تعدادی از باغ‌ها به‌ویژه نخیلات خسارت‌هایی وارد و باعث نابودی درختان نخل شد. 
«مجید فیاضی» افزود: سطحی بیش از 405 هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده که کارشناسان مربوطه به منطقه‌های خسارت‌دیده اعزام شدند و پس از بازدید به عمل آمده فرم‌های مربوط به خسارت را پر کردند. 

فیاضی گفت: آن دسته از کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده‌اند، نگران پرداخت خسارت خود نباشند. کشاورزانی هم که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند، از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه در حال پیگیری هستیم تا در صورت تخصیص اعتبارات به نخل‌کاران بیمه نشده خسارت پرداخت شود. 


تأمین اعتبار 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان گفت: پس از طوفان و باران‌های موسمی ماه گذشته در جنوب استان، کارشناسان جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی برای برآورد خسارت به روستاها اعزام شدند که پس از تامین اعتبار بیمه محصولات کشاورزی، خسارت به کشاورزان پرداخت خواهد شد. 
«غلامرضا سجادی» افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، کشاورزان باید محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت خسارت، بیمه محصولات آن‌ها پرداخت شود. 

رئیس جهاد کشاورزی چابهار نیز گفت: مشکلات کشاورزی ما در گذشته با سیل سروکاری ندارد و فقط مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 1۲۰۰ هکتار از اراضی جنوب سیستان و بلوچستان توسط مدیریت‌های مختلف جهاد کشاورزی به انجام رسیده است. 

«نورالدین میرلاشاری» افزود: با بیان این‌که این ملخ‌ها از سمت کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه عمان، عربستان و امارات به ایران و استان سیستان و بلوچستان وارد شده‌ بودند، افزود: با توجه به بارندگی‌های همان مدت شاهد هجوم این ملخ‌ها بودیم و گزارش‌های لازم به طور مرتب به سازمان خواربار جهانی (FAO) که مسئولیت دریافت اطلاعات، جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی از وضعیت ملخ صحرایی در دنیا را عهده‌دار است، ارسال می‌شد. 


تامین سوخت کشاورزان

به جز خسارتی که سیل و طوفان به کشاورزان سیستان و بلوچستانی زد، آن‌ها با مشکل تخصیص سوخت نیز مواجه هستند.  فرماندار چابهار گفت: باید با رویکرد مناسبی سعی کنیم کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند، چون کشاورزان از اقشار تولید‌کننده و در عین حال آسیب‌پذیر جامعه هستند. 

 «رحمدل بامری» با بیان این‌که هر شهرستانی مشکلات خاص خود را دارد و چابهار هم نیز از این قاعده مستثنا نیست، تاکید کرد: بدون شک روش قبلی تخصیص سوخت به کشاورزان اشکالاتی داشته است و قطعاً روش جدید هم که سهمیه سوخت کشاورز را از یک‌هزار لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش داده صحیح نیست. 

بامری افزود: بعد از مدت‌ها سدهای این منطقه آب‌گیری شده است. اگر از این آب استفاده نکنیم منابع آبمان را از دست می‌دهیم و کشاورزی ما هم از بین خواهد رفت. 

وی گفت: تحقق اهداف کشاورزی بدون تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان امکان‌پذیر نیست و سوخت باید در اختیار کشاورز واقعی قرار گیرد. به تبع آن هم نظارت کافی بر مصرف سوخت توسط کشاورزان صورت پذیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید