• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7636
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/327x
+
-

سایه کاخ کرملین روی کاخ سفید

تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد مرحله‌ای جدید شده است

آمریکا
سایه کاخ کرملین روی کاخ سفید

امین خرمی| خبرنگار:

انتشار گزارش 37صفحه‌ای بازرس ویژه دادگستری آمریکا درباره دخالت 13تبعه و 3شرکت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بار دیگر موضوع تلاش روسیه برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات را داغ کرده است.

ماجرای احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، طی یک سال حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، تمام مدت بر او و اطرافیانش سایه انداخته بود.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تیم او در طول انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 کار اشتباهی انجام نداده و با روس‌ها هیچ ارتباطی نداشته است. در آن سوی ماجرا، وزیر خارجه روسیه هم می‌گوید اتهام دخالت روسیه در این انتخابات «چرند» است و مسکو هیچ‌گونه دخالتی در پیروزی ترامپ نداشته است. با این حال، گزارش اخیر رابرت مولر ضمن اعلام اسامی افراد و شرکت‌هایی از روسیه، اتهام آنها را «سرقت هویت، شنود و تلاش برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات» مطرح کرده است.

این برای نخستین بار است که مولر از سمت روسیه، افراد و شرکت‌هایی را به اتهام دخالت در انتخابات معرفی می‌کند. پیش از این اما انتشار اطلاعاتی از سوی او و تیم تحقیقات، به قیمت جدایی برخی اعضای حلقه نزدیک دونالد ترامپ در کاخ سفید ازجمله مشاور امنیت ملی و مسئول کمپین تبلیغاتی او تمام شد. فرزند بزرگ دونالد ترامپ هم این‌ روزها در حال بازجویی است تا مشخص شود آیا چهره‌های نزدیک به ترامپ هم آلوده اقدام روسیه برای دخالت در انتخابات بوده‌اند یا خیر.

پیش از این، نهادهای مختلف اطلاعاتی در آمریکا هم در گزارش‌های متعدد اذعان داشته‌اند که مسکو برای تأثیرگذاری در نتیجه انتخاباتی که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد اقدام کرده و افرادی مرتبط با کاخ کرملین، با برخی اعضای تیم تبلیغاتی ترامپ در ارتباط بوده‌اند؛ اتهامی که از همان ابتدا به جنجال موجود در فضای سیاسی آمریکا دامن زد و رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) یعنی جیمز کومی را هم قربانی کرد.

کومی به‌خاطر پیگیری ماجرای دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکا از سوی دونالد ترامپ برکنار شد. هر چند این اقدام باعث شد پرونده به‌صورت مستقل در اختیار رابرت مولر که خود زمانی رئیس اف‌بی‌آی بوده قرار گیرد. اکنون حلقه تحقیقات رابرت مولر روزبه‌روز در اطراف ترامپ تنگ‌تر می‌شود و بازرس ویژه تنها یک قدم دیگر تا رئیس‌جمهور فاصله دارد؛ موضوعی که احتمال برکناری او را نیز تقویت کرده است.

سیاهه اتهامات

۱۳ تبعه روسیه که نامشان در پرونده تحقیقات بازرس ویژه دادگستری آمریکا آمده متهم هستند که با سفر به آمریکا، خود را به جای شهروندان آمریکایی جا زده‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی به نفع ترامپ و علیه رقیب دمکرات او یعنی هیلاری کلینتون فعالیت‌ کنند. بر این اساس آنها فعالیت‌هایی را هم در قالب تجمع‌های انتخاباتی سازماندهی کرده‌ و در این رابطه پول‌های هنگفتی هزینه کرده‌اند.

در این فهرست، نام یوگنی پریگوژین، یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین هم هست که پیش از این هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت. 3نفر از فهرست 13نفره به شنود و 5نفر دیگر به جعل هویت متهم شده‌اند. در فهرست اتهامات مطرح شده علیه روس‌ها، آمده که آنها فعالیت‌شان را از 4سال پیش آغاز کرده‌اند اما در طول یک سال رقابت‌ انتخاباتی به‌شدت درگیر پروژه دخالت در انتخابات بوده‌اند.

در گزارش مولر آمده که این افراد خود را به جای آمریکایی‌ها جا زده‌اند و به نام آنها حساب بانکی باز کرده‌اند. آنها سپس از طریق این حساب‌ها ماهانه هزاران دلار پول به فعالیت‌های انتخاباتی آمریکا تزریق کرده‌اند. در این گزارش آمده که این افراد در کل ماهانه حدود یک‌میلیون و 250هزار دلار در انتخابات پول خرج کرده‌اند.

در گزارش آمده که متخصصان روس در شیفت‌های منظم به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده‌اند و با ساخت صدها حساب کاربری جعلی به نام اشخاص و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد در شبکه‌های اجتماعی به نفع دونالد ترامپ فعالیت کرده‌اند. اما شاید مهم‌ترین بخش گزارش مربوط به‌سامان دادن تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها از سوی روس‌ها به نفع دونالد ترامپ باشد. اینکه عده‌ای روس در خاک آمریکا علیه یکی از نامزدهای انتخابات و به نفع دیگری راهپیمایی انتخاباتی به راه بیندازند مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گفته مولر، این تجمع‌ها در بسیاری از ایالت‌های آمریکا با پول روس‌ها اما با بسیج شهروندان عادی آمریکایی انجام شده است؛ موضوعی که البته با تمسخر ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روبه‌رو شد. زاخاروا در واکنش به این اتهام گفت که چطور ممکن است عده‌ای از اتباع روسیه با وجود این همه سازمان‌های اطلاعاتی در آمریکا وارد خاک این کشور شوند و تجمع‌های انتخاباتی را سازماندهی کنند. طبق گزارش مولر، روس‌ها تنها روی ترامپ و کلینتون کار نکرده‌اند و دیگر چهره‌های حاضر در انتخابات از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات را هم به‌عنوان اهداف برنامه‌های خود درنظر داشته‌اند تا درصورت راهیابی آنها به مرحله بعدی انتخابات بتوانند برنامه‌هایشان را دنبال کنند.

بر این اساس، مسکو حتی در مرحله اول انتخابات هم فعال بوده و از برنی سندرز، رقیب کلینتون در رقابت‌های داخلی حزب دمکرات حمایت می‌کرده است. همچنین طبق تحقیقات تیم مولر، روس‌ها سناریوهایی برای مسائل امنیتی و برای خروج نیروهایشان از آمریکا داشته‌اند؛ موضوعی که یادآور رقابت‌ها و مبارزات اطلاعاتی 2 کشور در دوران جنگ سرد است.

 

هدف بعدی؛ ترامپ؟

گزارش اخیر مولر تنها روی اتباع و شرکت‌های روسیه تمرکز دارد و اشاره‌ای به ارتباط احتمالی ترامپ یا اعضای تیم او با مسکو نمی‌کند. این موضوع ممکن است باعث شود تا کاخ سفید نفسی راحت بکشد اما بازرس ویژه دادگستری تأکید کرده که این همه ماجرا نیست و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

دست‌کم 2 مسئله مهم یعنی دیدارهای اتباع روسیه با افرادی از تیم تبلیغاتی و مشاوران ترامپ و همچنین موضوع هک سیستم‌های کامپیوتری حزب دمکرات‌ آمریکا و افشای محتویات ایمیل‌های این حزب به ضرر هیلاری کلینتون همچنان باقی‌است؛ موضوعاتی که می‌تواند در نهایت پای خود ترامپ را هم به میان بکشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید