• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76317
+
-

سقوط دسته جمعی در بازار پرریسک‌ها

سهام 92 درصد از شرکت‌های حاضر در بازار پایه دیروز تحت‌تأثیر اعمال قوانین جدید با افت مواجه شد


تصمیم به اعمال مقررات جدید در بازار پایه فرابورس به افت ارزش سهام 92درصد از شرکت‌های حاضر در این بازار منجر شد.

به گزارش همشهری، براساس تصمیم جدید فرابورس قرار است از چهارشنبه این هفته یعنی 13شهریور، قوانین جدیدی در معاملات بازار پایه فرابورس اعمال شود. این قوانین که قبلا اجرای آن یک‌بار به‌دلیل اعتراض سهامداران به تعویق افتاده بود؛ مقدار نوسان قیمت سهام شرکت‌های حاضر در این بازار را محدود می‌کند و به کاهش جذابیت این بازار منجر خواهد شد.

بازار پایه فرابورس به 3 بخش بازار الف، ب و ج تقسیم‌بندی می‌شود؛ اما براساس تصمیم جدید، این بازارها به 3 بازار زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی می‌شوند و مقدار دامنه نوسان در آنها به 3، 2 و یک درصد تغییر خواهدکرد. مخالفان این تصمیم می‌گویند فرابورس به جای تلاش برای افزایش شفافیت در بازار پایه، سهامداران را تنبیه کرده و جذابیت این بازار را با وضع دستورالعمل جدید از بین برده، به همین دلیل ظرف چند روزگذشته بسیاری از سهامداران با فروش سهام، در حال ترک این بازار هستند و همین موضوع به نزول شدید قیمت سهام شرکت‌های حاضر در این بازار و تشکیل صف‌های فروش منجر شده است.

اعتماد زدایی از فرابورس؟
بازار پایه به‌دلیل محدودیت‌های کمتر معاملاتی نسبت به سایر بازار‌ها در یک سال گذشته جذابیت زیادی بین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پیدا کرده بود؛ این جذابیت‌ها امسال به رشد هزاردرصدی معاملات آن منجر شد. در 5‌ماه پارسال جمعا 2200میلیارد تومان سهام در این بازار دادوستد شده بود که این مقدار امسال به 26هزار میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون 32.5 درصد از کل معاملات فرابورس مربوط به این بازار است. پیش‌بینی می‌شود با اعمال مقررات جدید، ارزش معاملات این بازار کاهش یابد. رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تنش در بازار پایه اعتماد سهامداران را خدشه دار کرده و به اعتمادزدایی از فرابورس منجر شده است.

نزول سهام شرکت ها
در مبادلات روز یکشنبه برای چندین روز متوالی قیمت سهام اغلب شرکت‌های حاضر در بازار پایه با نزول مواجه شد. در دادوستد‌های دیروز از 81 نمادی که سهام‌شان در بازار پایه دادوستد شد قیمت سهام 75 شرکت یا نماد معادل 92.5 درصد با افت مواجه شدند. در این میان ارزش سهام 26 شرکت معادل 32 درصد شرکت‌ها با افت سنگین 3درصدی مواجه شدند و برای فروش سهام این شرکت‌ها صف تشکیل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید