• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76300
+
-

وزیران پیشنهادی مجلس را تست کردند

2گزینه رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در اقدامی غیرمعمول دیروز در صحن علنی حضور یافتند تا فضای مجلس را درباره خودشان بسنجند

مجلس
وزیران پیشنهادی مجلس را تست کردند


بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در دستور کار فردای بهارستان قرار دارد؛ دستور کاری که طی 7 روز گذشته به‌شدت بر روند کاری مجلس سایه انداخته و بیش از 90 درصد زمان مجلس را به‌خود اختصاص داده است.

مذاکرات علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی برای تصدی وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و آموزش و پرورش چنان فشرده است که آنها در اقدامی بی‌سابقه و البته خلاف قانون در نشست علنی دیروز مجلس نیز حاضر شدند و در خلال مباحث صحن برای اخذ رأی مجلس چهره به چهره با نمایندگان چانه‌زنی کردند. این در حالی است که براساس قانون، وزرای پیشنهادی مجازند در نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس آن هم در ساعاتی به غیر از جلسات علنی مجلس به ارائه برنامه و شرح رزومه‌شان اقدام کنند. جالب اینکه به رغم تلاش بی‌وقفه و خارج از چارچوب آنها، اکثر نمایندگان بر این باورند که هر دو وزیر پیشنهادی راه دشواری برای جلب رأی اعتماد مجلس ندارند.

دلیل همواری مسیر رسیدن آنها به کرسی وزارت هم، موضوعاتی چون همزمان شدن معرفی وزیر آموزش و پرورش با آغاز سال تحصیلی جدید، طی شدن ماه‌های پایانی عمر مجلس دهم و درگیری نمایندگان با مباحث انتخاباتی، لزوم تعیین تکلیف سکانداری وزارت آموزش و پرورش بعد از 3 ‌ماه سرگردانی - محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش 16 خرداد‌ماه گذشته از وزارت استعفا کرد- سابقه ریاستی مونسان بر سازمان میراث فرهنگی و نداشتن رقیبی جدی برای تصدی وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی است. مباحث مذکور سبب شده است که مجلسی‌ها به‌رغم رزومه غیرمرتبط مونسان که درس خوانده دانشگاه‌های صنعتی است و تخصص مدیریتی‌اش به جز سمت اخیرش - ریاست سازمان میراث - سنخیتی با گردشگری و میراث فرهنگی و حتی صنایع‌دستی ندارد یا اینکه حسن حاجی‌میرزایی که 6سال است به دبیری هیأت دولت نشسته و سابقه مدیریتی در حد وزارت وسیع و مهم و البته پر چالش آموزش و پرورش ندارد تصمیم به دادن رأی اعتماد به آنها بگیرند.

البته مجلسی‌ها هنوز رسما در این باره اعلام نظر نکرده‌اند و قرار است نمایندگان در قالب بیانیه‌های جداگانه 3 فراکسیون سیاسی - امید، مستقلین و ولایی - در صبح فردا - سه‌شنبه - پیش از آغاز نشست علنی مجلس در مورد وزرای پیشنهادی مواضعشان را در این‌باره رسما اعلام کنند. قرار است جلسه بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی و مونسان سه‌شنبه 12شهریور در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

مـدیران غیـرمرتبـط ؛ وزرای خوش شانس
اینکه چرا مجلس به‌رغم تسلط بر ضعف وزرای پیشنهادی بازهم بنای رأی اعتماد به آنها را دارد موضوعی است که در حاشیه نشست دیروز مجلس با جمعی از نمایندگان در میان گذاشتیم. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این روند - سهل‌گیری به وزرای پیشنهادی - را اقتضای سال آخر مجلس دهم دانست و به همشهری گفت: نمایندگان مجلس دهم نمی‌خواهند عامل بلاتکلیفی وزارتخانه‌ها در سال پایانی مجلس دهم شوند به همین دلیل خروج از سرگردانی وزارتخانه‌ها را اولویت می‌دانند و قصد‌شان از رأی به وزرا تعیین تکلیف وزارتخانه‌هاست نه تأیید شایستگی وزرا.

 قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید نیز با بیان اینکه مجلس به ضعف مونسان و حاجی‌میرزایی آگاه است اما می‌داند دولت گزینه بهتری برای معرفی ندارد، به همشهری گفت: وقتی رئیس‌جمهور بعد از 3‌ماه استعفای وزیر آموزش و پرورش آن‌هم 20روز مانده به مهرماه وزیر به مجلس معرفی می‌کند، نمایندگان نسبت به سرگردانی روند آموزشی احساس وظیفه می‌کنند و به وزیری رأی می‌دهند که می‌دانند خیلی کارآمد و تأثیر‌گذار نیست اما جز او هم انتخاب بهتری ندارند.

با این اوصاف می‌توان گفت که عزم مجلس سامان دادن وزارتخانه‌های بلاتکلیف دولت و تکمیل کرسی‌های خالی مانده در هیأت دولت است تا بهانه‌های اجرایی دولت برای رفع مراجعان مردمی‌شان را کاهش دهند؛ عزمی که راه هموار و بدون چالشی را پیش روی مونسان و حاجی‌میرزایی قرار داده تا با خوش‌شانسی و بی‌دردسر بر کرسی وزارت تکیه زنند و نام‌شان را جزو مدیران خوش‌شانسی که بدون رقیب و حاشیه بر مسند وزارت نشستند، ثبت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید