• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76287
+
-

نا‌امیدی در کوچه‌های ونیز

در جشنواره ونیز اغلب فیلم‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها، نظر منتقدان را جلب نکرده اند

گزارش روز
نا‌امیدی در کوچه‌های ونیز

آرش نهاوندی/مترجم


4 روز از ونیز هفتاد و ششم می‌گذرد و از فهرست آثار کارگردانان شاخص چند فیلم به نمایش درآمده ‌است. این فیلم‌ها واکنش‌های متفاوتی را در میان منتقدان برانگیخته‌اند. فیلم واقعیت به‌عنوان فیلم افتتاحیه و نخستین فیلم هیرو کازو کورئیدا به‌نظر نتوانسته نظر تماشاگران و منتقدان را به‌خود جلب کند. منتقدان درباره اد آسترا (جیمز گری) نیز نظرات متفاوتی ارائه داده‌اند و این فیلم نیز آنگونه که انتظار می‌رفت به‌طور کامل نتوانسته نظر مثبت منتقدان را از آن خود کند. سیبرگ(بندیکت آندروز) که گفته می‌شود می‌تواند از شانس‌های دریافت جایزه اسکار باشد در جشنواره فیلم ونیز نقد منفی فراوانی دریافت کرد و نقدهای مثبت بیشتر نصیب بازیگر این فیلم کریستن استیوارت شد. کاندیدای کامل (حیفا منصور) از عربستان اما همانگونه که انتظار می‌رفت از سوی منتقدان با استقبال مواجه شد. جوکر (تاد فیلیپس) در زمان نمایش خود در سینما تحسین کم‌سابقه‌ سینماروها را به‌دنبال داشت.

اد آسترا: شکاف بزرگ میان منتقدان
اد آسترا به کارگردانی جیمز گری و بازیگری برد پیت در ژانر علمی – تخیلی ساخته شده و داستان یک فضانورد را روایت می‌کند که به بیرون از مرزهای منظومه شمسی در جست‌وجوی پدرش سفر کرده است. او درصدد است بداند اختراع پدرش چه بوده که بسیاری آن را تهدیدی برای بقای زمین تلقی کرده‌اند.  درحالی‌که برخی از منتقدان پس از اکران اد آسترا این فیلم را مسحور‌کننده توصیف کرده و آن را ستوده‌اند، برخی دیگر از منتقدان مجذوب این فیلم نشده‌اند و ادعا کرده‌اند که اد آسترا فیلمی خسته‌کننده و کسالت‌بار است.از نظر منتقد ایندپندنت برد پیت یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم انجام داده است و فیلم اد آسترا در رده فیلم‌هایی نظیر جاذبه قرار دارد.گاردین، تلگراف و ایندی وایر همگی این فیلم را یک شاهکار توصیف کرده‌اند و به آن از 5 ستاره، 5 ستاره داده‌اند.تایمز اما تنها 2 ستاره به این فیلم اختصاص داده، از بازی برد پیت انتقاد و این فیلم را کسالت‌بار توصیف کرده است. هالیوود‌ریپورت نیز نوشته است که این فیلم تماشاگر را با خود همراه نمی‌کند .

سیبرگ: شروعی مأیوس‌کننده در ونیز
بسیاری از منتقدان فیلم سیبرگ به کارگردانی بندیکت آندروز که زندگی پرماجرای جین سیبرگ، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌های موج نوی سینمای فرانسه و به‌ویژه فیلم از نفس افتاده ژان لوک گدار نقش ایفا کرده بود و زندگی بسیار پرفرار و نشیب و مرگ رازآلودی داشت، را از جمله شانس‌های دریافت شیر طلایی در ونیز و همچنین ازجمله فیلم‌هایی می‌دانستند که می‌تواند از نامزدهای پرامید دریافت جایزه اسکار باشد. با این اوصاف، پس از اکران این فیلم در روز 31 آگوست (9شهریور) در ونیز منتقدان، این فیلم زندگینامه‌ای را بسیار متوسط ارزیابی کرده‌اند. به‌رغم ارزیابی نه چندان مثبت منتقدان از خود فیلم، بازی کریستن استیوارت در نقش جین سیبرگ مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. 

کاندیدای کامل: تحسین نخستین کارگردان زن عربستان در ونیز
فیلم کاندیدای کامل اثر حیفا منصور، نخستین و تنها کارگردان زن در سینمای عربستان اما از سوی منتقدان در جشنواره فیلم ونیز تحسین شده است. این فیلم درباره دختری عربستانی است که تلاش دارد در جامعه همچنان سنتی عربستان، قواعد را به‌ویژه از نظر تبعیض جنسیتی زیر پا بگذارد و همگام با تحولات اجتماعی اخیر در این کشور حرکت کند. او که فارغ‌التحصیل رشته پزشکی است درصدد تهیه دوچرخه‌ای برای خود و یافتن شغلی دولتی است. دیوید اهرلیچ، منتقد ایندی وایر درباره این فیلم گفته است که کاندیدای کامل داستانی ملایم و شیرین دارد و به موضوع تغییرات اجتماعی در جامعه امروزی عربستان می‌پردازد. منتقد گاردین نوشته است: فیلم کاندیدای کامل بینش جدیدی از برخی از رسومات نامعقول و ناپسند در جامعه عربستان به ما ارائه می‌دهد.‌ایندی وایر از مجموع 5ستاره به این فیلم 3.5ستاره اختصاص داده است. ای‌ام‌دی‌بی‌نیز با استناد به‌نظر 8منتقد برای فیلم کاندیدای کامل تا اینجای کار از 10امتیاز 6.7امتیاز به آن داده است. 

جوکر: 8دقیقه تشویق ایستاده تماشاگران
جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس با بازی ژواکین فونیکس تا اینجای کار نخستین فیلمی است که به‌طور جدی تحسین تماشاگران در سینما را برانگیخته است. براساس گزارش خبرگزاری‌ها پس از اتمام نمایش فیلم جوکر در سالن سینما تماشاگران 8دقیقه به‌طور ایستاده فیلم را تشویق کردند. جوکر فیلمی از کمپانی برادران وارنر است. جوکر شخصیت منفی فیلم بتمن است که این بار نه در نقش یک ضد‌قهرمان، بلکه در نقش محوری فیلم با بازی ژواکین فونیکس ظاهر شده است. جوکر فیلمی است که  در ژانر ترسناک – روانشناسانه ساخته شده است.
برخی از منتقدان ساخت این فیلم را اقدامی جسورانه و ابداعی دوباره در سینمای ابرقهرمانی از زمان ساخت فیلم شوالیه سیاه دانسته‌اند. برخی دیگر نیز آن را تحولی سیاه در عرصه ساخت فیلم‌هایی که با اقتباس از آثار کمیک ساخته می‌شوند، می‌دانند. این فیلم در راتن تومیتوز نیز امتیاز 87درصد را با استناد به‌نظر 30نفر از منتقدان کسب کرده است. متاکریتیک هم با استناد به‌نظر 18منتقد، به این فیلم از 100امتیاز 75امتیاز داده است. 


   جایزه افتخاری برای جولی اندروز
جایزه شیر طلایی جشنواره هفتاد و ششم فیلم ونیز به‌خاطر یک عمر دستاورد هنری به جولی اندروز، بازیگر نامدار انگلیسی اهدا شد. پیش‌تر نیز در همین دوره از جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلایی برای یک عمر دستاورد هنری به پدرو المودوار، کارگردان مشهور اسپانیایی اهدا شده بود. جولی اندروز در عرصه بازیگری سینما موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است که از میان آنها می‌توان به بازی جاودانه و خاطره انگیز وی در فیلم مری پاپینز(1964)، اشک‌ها و لبخندها(1965) و ویکتور ویکتوریا(1982) اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید