• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76282
+
-

پشت و خنجر، تیغ و ابریشم

شبکه‌های ماهواره‌ای با نمایش نسخه قاچاق فیلم باعث عرضه زودهنگام «متری شیش و نیم» در شبکه نمایش خانگی شدند

پشت و خنجر، تیغ و ابریشم

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

فیلم سینمایی «متری شش‌ونیم» با فروش بیش از 27میلیارد تومان، خاطر سازندگانش را جمع کرده بود و همین‌خاطر آسوده باعث شد که سازندگانش تصمیم بگیرند تا پایان سال‌جاری برنامه‌ای برای ارائه فیلم در شبکه نمایش خانگی نداشته باشند. اما پخش نسخه غیرقانونی فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی نسخه‌ای که نشان می‌داد از وزارت ارشاد به بیرون نفوذ کرده، باعث شد که این فیلم زودتر از موعد به شبکه نمایش خانگی برسد.
به گفته سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده متری شش‌ونیم، این فیلم در 2 نسخه توزیع شده که یک نسخه آن فیلم اصلی و دیگری فیلمی از پشت صحنه فیلم است که آن هم به‌زودی و با چند روز تأخیر در این شبکه توزیع می‌شود.
ساداتیان به همشهری می‌گوید: «علاوه بر پخش از شبکه‌های ماهواره‌ای، نسخه قاچاق فیلم نیز در شهرهای مختلف پخش شد و کیفیت خوبی هم نداشت. همین اتفاقات برنامه‌ها و سیاست‌های ما را دچار مشکل کرد و تصمیم بر این شد که نسخه آن وارد شبکه نمایش خانگی شود.» وی ادامه می‌دهد:«این فیلم قرار است در 12جشنواره فیلم شرکت کند، وقتی نسخه آن وارد شبکه نمایش خانگی شد به هر حال مشکلاتی را ایجاد کرد. این فیلم به جشنواره فیلم ونیز رفت و آنها قضیه را متوجه شدند و لطف کردند که فیلم در جشنواره به نمایش دربیاید. این فیلم بعد از ونیز به جشنواره‌های فیلم در لهستان، توکیو، پکن، سوئد و... نیز می‌رود.»
متری شش‌ونیم اولین‌بار در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآمد که در جشنواره به‌عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم انتخاب شد. فیلم دوم سعید روستایی که توانست اکران نوروزی بگیرد ، درباره چند مأمور پلیس مبارزه با مواد‌مخدر است که به‌دنبال فروشنده بزرگ شیشه می‌گردند. سوژه‌ای که چهره پلیس به شکل دیگری در سینمای ایران به نمایش درآمد تا جایی که فرزاد موتمن، کارگردان سینما چندی پیش در صفحه خودش به آن اشاره کرد و با گله و شکایت نوشت: «چگونه است که ما در این فیلم می‌توانیم خشونت پلیس با متهمین را ببینیم اما وقتی خودم فیلمی با پلیس می‌سازم در صحنه‌ای که پلیس با متهم رفتار می‌کند تذکر داده می‌شود که نباید تخطی صورت بگیرد. در این فیلم پلیس در حال عربده‌کشی است اما در فیلم من صدای پلیس کنترل می‌شود و....» موتمن در این متن عنوان کرده که چرا همه فیلمسازان در برابر موارد مختلف یکسان نیستند؟ هر چند در زمان نمایش فیلم در جشنواره از سختگیری‌های پلیس در اکران فیلم نیز صحبت‌هایی شد اما متری شش‌ونیم توانست اکران شود و البته تماشاگران زیادی را به سالن سینما کشاند. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینما به‌حساب می‌آید و در آن پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی بازی می‌کنند و کارگردان جوان فیلم نیز توانست جایزه بهترین کارگردانی را در جشن خانه سینما بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید