• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76278
+
-

تحقق 91درصدی بودجه شهرداری

در بررسی گزارش عملکرد مالی 4ماهه نخست امسال مطرح شد

گزارش
تحقق 91درصدی بودجه شهرداری

پریسا امیرقاسم‌خانی/خبر‌نگار

91درصد بودجه شهرداری تهران طی 4ماهه نخست امسال تحقق یافته‌است؛ این موضوع در جلسه دیروز شورا و توسط سیدحسن رسولی اعلام شد. خزانه‌دار شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از منابع درآمدی و هزینه‌کردهای صورت گرفته تا پایان تیرماه 98، از شهرداری خواست تا هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها را به‌صورت تفکیک شده به شورا ارائه دهد.
 یکصد و شصت‌ودومین جلسه شورای شهر تهران با صحبت‌های محسن هاشمی‌رفسنجانی درباره ایام محرم آغاز شد. رئیس شورا ضمن تسلیت ایام سوگواری عاشورا و تاسوعا با بیان اینکه در ایام محرم قرار داریم، گفت: «عزاداری حسینی یکی از مهم‌ترین شعائر دینی و مناسک شیعی است. روح قیام حسینی، ایستادگی در برابر ظلم و جلوگیری از انحراف جامعه توسط حاکمان فاسد است. مبادا، روش‌های نادرست عزاداری ازجمله قمه‌زنی و استفاده از موسیقی و آواهای نامتناسب با‌ شأن اهل‌بیت(ع)، مانع شنیده شدن این ندای جاودانی در جامعه شود.»
پس از این، 2 عضو شورا نطق پیش از دستور داشتند و سپس خزانه‌دار شورای شهر از تامین 91درصدی بودجه شهرداری تهران در 4ماهه نخست سال خبر داد. سیدحسن رسولی درباره گزارش خزانه‌داری از حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در 4‌ماهه نخست سال 1398در بخش عملکرد حساب درآمد گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی 4 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 62هزار و 760میلیارد ریال اقدام کند که مبلغ 57هزار و 274میلیارد ریال معادل 91درصد تحصیل کرده است. مبلغ 42هزار و925 میلیارد ریال معادل 75درصد این رقم نقد و 25درصد آن غیرنقد است.» او با اشاره به اینکه طی 4ماهه مذکور کسری عملکرد 5هزار و486میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود، ادامه داد: «از کل درآمد نقدی وصولی 31درصد آن از درآمد پایدار و 69درصد آن از درآمد ناپایدار حاصل شده است.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: «ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها 730درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی 177درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد. این رشد حاکی از آن است که مدیریت شهری با وجود برخورداری از تنگناهای شدید مالی نسبت به احقاق حقوق طلبکاران دغدغه جدی دارد.» به گفته رسولی، گزارش درآمد - هزینه ارسالی از سوی شهرداری به‌صورت تفکیکی سهم هر کدام از هزینه‌های جاری و تملک دارایی را که شاخص بسیار مهمی است در 4ماهه اول سال‌جاری نشان نمی‌دهد. او افزود: «انتظار دارم در گزارش‌های بعدی این نقیصه برطرف شود.» در ادامه جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت، دستور جلسات مربوط به پلاک ثبتی باغات مطرح شد. در این رابطه محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و رئیس کمیسیون فرعی باغات، توضیحاتی را درخصوص چند پلاک ثبتی اعلام کرد. به گفته او، برخی از پلاک‌های ثبتی باغ و تعدادی دیگر غیرباغ تشخیص داده شده‌اند. به همین منظور برخی از اعضا همچون زهرا صدراعظم نوری و سیدحسن رسولی مواردی مطرح کردند و سرانجام برخی از پلاک‌ها باغ و یک‌مورد غیرباغ تشخیص داده شد. 


افزایش درآمدها در شهر احساس نمی‌شود



احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با ابراز خرسندی از تحقق 91درصدی درآمدهای شهرداری تهران گفت: این، اتفاق بسیار خوبی است اما مشکل اینجاست که این درآمد به نسبت خوب، در شهر حس نمی‌شود و در پروژه‌های شهری پیشرفتی رخ نمی‌دهد. او ادامه داد: وقتی به سطح بیش از 90درصد در تحقق درآمدها می‌رسیم انتظار این است که در پروژه‌ها نیز اتفاق جدیدی رخ دهد؛ عملا این پیشرفت را در شهر نمی‌بینیم.به علاوه باید در موضوع درآمدها به‌صورت تفکیک شده گزارش ارائه شود .


افزایش 285درصدی برداشت از صندوق



محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: آنچه در گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداریدر 4ماهه نخست امسال نگران‌کننده است، این است که در ردیف احکام قضایی با افزایش 285درصدی هزینه‌ها مواجه هستیم.
 او در ادامه افزود: به‌رغم صراحت در برنامه در بحث تخصیص، گزارش‌گیری نشده است؛ درصورتی که قرار بود گزارش‌گیری از روند تخصیص در راستای عمل به مصوبات امکان نظارت فراهم شود.


درآمد 17800میلیارد تومانی  بودجه شهرداری



سیدمحمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: ما در 4ماهه نخست امسال 5700میلیارد تومان دریافتی داشته‌ایم که با توجه به اینکه در 6ماهه دوم وضعیت وصول درآمد‌ها بهتر می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال درآمد بالای 17هزار میلیارد تومان را تجربه کنیم. او ادامه داد: با وجود این دغدغه‌ای که وجود دارد این است که اگر همین روند ادامه‌دار باشد و درآمد 17800میلیارد تومانی بودجه سال‌جاری شهرداری را حفظ کنیم باید 6هزار میلیارد تومان دیگر پیش‌بینی شود تا دیون ما ثابت بماند.



   تذکرات اعضای شورای شهر



  شهربانو امانی:یکی از مباحث مهم در زمینه بهبود کیفیت هوا معاینه فنی است. براساس بند 5ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری» همه حوزه‌های اجرایی شهرداری تهران مشتمل بر مناطق، ستاد، شرکت‌ها و مؤسسات مکلف هستند در انتخاب پیمانکاران جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی ممنوعیت استفاده از خودروها و موتور‌های دیزلی فاقد برگه معاینه فنی و تأییدیه‌‌های زیست‌محیطی را به‌صورت قانونی اعمال کنند. تأیید صورتحساب‌های مالی خدمات خودروها و موتور‌های دیزلی در پروژه‌ها منوط به ارائه برگه معاینه فنی و گواهی تأییدیه زیست‌محیطی معتبر از ابتدای پروژه خواهد بود. طبق آماری که به اینجانب گزارش شده است، تقریبا تعداد 1200دستگاه کامیون در سطح شهر تهران مشغول فعالیت در حوزه جمع‌آوری زباله هستند. البته این آمار تنها مربوط به کامیون‌های پلاک‌دار اعلام شده است و بسیاری از پیمانکاران آمار دقیقی از کامیون‌های خود ارائه نداده‌اند. متأسفانه عدم‌نظارت کافی بر این موضوع باعث شده است که بیش از 50درصد آنها فاقد معاینه فنی باشند و مابقی نیز معاینه فنی خود را یا با اغماض دریافت کرده‌اند یا برای دریافت معاینه فنی به شهرستان‌های دیگر مراجعه کرده‌اند. انتظار می‌رود در این خصوص گزارشی دقیق از وضعیت و برنامه‌های پیش‌رو ارائه شود.

 


افشین حبیب‌زاده:پیرو تذکر قبلی در جلسه مورخ ۰۵/ ۱۲/ ۹۷ پیرامون تأخیر در عملیاتی شدن سامانه صورت وضعیت الکترونیک در قراردادهای خدمات نظافتی مکانیزه و جمع‌آوری و حمل پسماند‌ تر مناطق 22گانه، روند کار به‌ویژه در بخش‌های سامانه مدیریت ناوگان خدمات شهری و نصب دستگاه‌های GPS و پلمب کردن آنها روی خودروها (AVLS) و سامانه مدیریت کارگران تا‌کنون محقق نشده است. برحسب گزارش استخراج شده از سامانه AVLS از تعداد 2568دستگاه خودرو طبق آنالیز 1992دستگاه در مناطق 22گانه موجود بوده که تعداد 201دستگاه به‌صورت فعال قابل ردیابی است. با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها و سامانه‌های آن از آبان‌ماه 1397پیگیری مکفی صورت وضعیت الکترونیک از سوی ناظران سازمان و مناطق 22گانه انجام نگرفته است. عملیاتی شدن سامانه صورت وضعیت الکترونیک بسیاری از مشکلات حوزه پسماند را حل و فصل و بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما متأسفانه با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها، نظارت کافی برای اجرای این سامانه صورت نگرفته است.


شورای شهر تهران؛ شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی کشور




بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور بر پیگیری شفاف‌سازی‌ در جامعه امروز که بی‌اعتمادی، مهم‌ترین مسئله آن است، تأکید کرد. او گفت: تحقق شفافیت یکی از اولویت‌های اصلی تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده است، اما تلاش‌های شورای پنجم تنها معطوف به تحقق شفافیت در شهرداری تهران نبوده است، بلکه شورای شهر، اقدامات زیادی را در جهت شفافیت‌بخشی به فرایندهای خود به‌عنوان یک نهاد انتخابی انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی در سطح کشور است. هیأت‌رئیسه منتخب شورای شهر با انجام رأی‌گیری الکترونیکی که امکان ثبت دقیق آرای مخالف و موافق را در صورت‌جلسات شورا فراهم می‌کرد، انتشار عمومی دستورجلسات به همراه ضمائم، انتشار عمومی صورت‌جلسات به همراه آرای موافق و مخالف به هر یک از مصوبات جلسات و نیز انتشار عمومی صورت‌جلسات شورا روی وبسایت شورا از اقدامات شفافیت‌بخش شورای شهر در سال اول فعالیتش بود. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: ارتقای رأی‌گیری الکترونیکی یکی از اقدامات شفافیت‌بخش در سال دوم فعالیت بوده است. دومین اقدام، تهیه و انتشار مذاکرات شوراست اما سومین اقدام جدی راه‌اندازی سامانه گردش کار طرح‌ها و لوایح است که با هدف الکترونیک کردن فرایندهای بررسی طرح‌ها و لوایح در مجموعه شورا انجام شده است.

کاستی‌های بهاران دیده شود



 الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی روز گذشته  در نطق پیش از دستور خود با انتقاد جدی از نظارت ضعیف سازمان خدمات اجتماعی و معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران بر مراکز بهاران، گفت: «شهرداری به جای عمل به وظیفه خود بدون هماهنگی با شورای شهر نسبت به تدوین تفاهمنامه با بهزیستی در جهت واگذاری این مراکز اقدام کرده است.» فخاری توضیح داد: «سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درحال پیگیری ایجاد تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی درخصوص واگذاری این مراکز به سازمان مذکور است. در این راستا پیش‌نویسی از آن تهیه ‌شده است؛ این در حالی است که متأسفانه هیچ نوع هماهنگی‌ای با کمیسیون ناظر که کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی است در این راستا صورت نگرفته است.» او ادامه داد: «ما در همه مناطق ۲۲گانه شهری، مراکز بهاران مستقر نداریم و فقط تعدادی مرکز در گزارش سازمان خدمات اجتماعی مشاهده می‌شود که شامل مناطق۵، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹ و ۲۰ است. در اسفند ۹۷ ظرفیت این مراکز در کل ۶۴۱ نفر بوده و مجموع افراد پذیرش شده ۳۸۲ نفر بوده است. در سال ۹۷ به‌طور میانگین ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش شده و ۴۰ درصد دیگر خالی است. فخاری تأکید کرد: «با توجه به حجم خالی ظرفیت مراکز و گستردگی اعتیاد در جامعه لازم است از ظرفیت کامل آن جهت استفاده از توان‌جویان پاک و گروه هدف اصلی استفاده شود. عدم‌حضور روانشناسان و مددکاران و فقدان حرفه‌آموزی از کاستی‌های مراکز بهاران است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید