• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76142
+
-

سند توسعه زنان خوزستان در یک قدمی اجرا

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری: این سند به رشد و توسعه امور زنان در ابعاد مختلف پرداخته است

گزارش
سند توسعه زنان خوزستان در یک قدمی اجرا

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان از رونمایی و ابلاغ سند توسعه زنان خوزستان در شورای برنامه‌ریزی این استان در آینده نزدیک خبر داد.  به گزارش ایسنا، «فرانک موسوی» اظهار کرد: در اداره کل امور بانوان بنده تمام فعالیت‌های مربوط به بانوان را رصد و مطالبه‌گری و چالش‌هایی را که وجود دارد، پیگیری می‌کنم.

البته چالش‌ها در حوزه زنان بسیار پیچیده و گسترده است و این‌که کسی مدعی شود می‌تواند تمام مشکلات را حل کند، بی‌معناست. وی افزود: با وجود این، بر اساس مواد 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه که به زنان و خانواده به صراحت اشاره کرده و بند «ت» ماده 80 این قانون، فعالیت‌های ما بر اساس اسناد بالادستی رقم می‌خورد.

موسوی گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم که عدالت جنسیتی در تمام موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با رعایت انصاف برقرار شود و فرصت‌های برابر در اختیار بانوان قرار بگیرد و با توجه به آن مطالبه‌گری کنیم. وی تاکید کرد: تلاش ما این است که به استیفای حقوق زنان خوزستان بپردازیم و تمام فعالیت‌هایی که در حیطه کاری ما رقم می‌خورد، این موضوع را دنبال می‌کند.


تشکیل پارلمان زنان

موسوی بیان کرد: سال گذشته تلاش من بر این بود که به تقویت سرمایه اجتماعی بانوان در موضوعات و قشرهای مختلف بپردازم. در همین راستا اقدام به تشکیل پارلمان زنان کردیم. این موضوع در کارگروه امور بانوان و خانواده و در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان نیز با صد درصد آرای مثبت تصویب و با نظارت تمام دستگاه‌های نظارتی به فرمانداری‌ها ابلاغ شد.

در این خصوص به 25 قشر از بانوان سهمیه داده و انتخابات آن انجام شد. در حال حاضر در هر شهرستان یک پارلمان یا یک مجمع مشورتی بانوان وجود دارد که ذیل آن 5 کمیته فعالیت می‌کنند. این بانوان بر اساس تخصص‌هایشان در این کمیته‌ها حضور دارند.

وی گفت: تشکیل این پارلمان به این دلیل بود که بازوان اجرایی در شهرستان‌ها داشته باشیم و در هر شهرستان متناسب با شرایط بومی محلی آن موضوعات مربوط به بانوان پیگیری شود. ماحصل جلسات پارلمان‌های شهرستان‌ها به ایده و طرح تبدیل می‌شود و اگر در شهرستان قابل اجرا باشد، با استفاده از ظرفیت آنجا اجرا می‌شود در غیر این صورت، برای اجرایی و عملیاتی شدن به پارلمان استان و کارگروه امور زنان و خانواده می‌آید.


مشورت با صاحب‌نظران

این مسئول ادامه داد: موضوعات مختلفی در رابطه با بانوان پیگیری شده است. یکی از موضوعات تدوین سند توسعه زنان استان بود که حدود یک سال درگیر آن بودیم. وی گفت: در این خصوص با صاحب‌نظران مختلف صحبت کردیم. نظرسنجی انجام گرفت و پرسش‌نامه‌هایی ارائه شد و مصاحبه‌های حضوری و نشست‌های مکرری در مرکز تحقیقات زنان انجام شد، چون سند توسعه زنان توسط این مرکز تدوین شده است.

موسوی اظهار کرد: ما از همه ذی‌نفعان حوزه زنان نظرخواهی کردیم و این نظرها به تدوین این سند منجر شد. نظارت بر این سند بر عهده دانشگاه شهید چمران بود و پس از آن، این سند به معاونت امور زنان ارسال و تایید شد و امیدواریم در جلسه آینده شورای برنامه‌ریزی رونمایی و ابلاغ شود.


توانمندسازی زنان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری درباره محتوای سند توسعه زنان گفت: این سند به رشد و توسعه امور بانوان در ابعاد مختلف می‌پردازد و قطعا بخش‌های مختلف آن برای پیگیری و اجرایی شدن به شوراهای مختلف استان خواهد رفت. این نشان می‌دهد که نگاه ما به حوزه زنان تخصصی و رویکردمان علمی است.

وی افزود: برای تحقیق بند «ت» ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه که مستقیما به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و زنان بی‌سرپرست و دختران بالای 40 سال می‌پردازد، فعالیت‌ها در قالب چندین طرح در استان در حال اجراست که برخی از این طرح‌ها ادامه دارد. در همین جهت، طرحی ویژه حاشیه شهرستان اهواز اجرا و به 500 زن سرپرست خانوار مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های اجتماعی آموزش داده شد.

موسوی اظهار کرد: در این طرح ابتدا 10 تسهیلگر آموزش داده شدند و پس از آن زنان سرپرست خانوار از طریق دفاتر تسهیلگری محلی شناسایی شدند و با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی و اجتماعی به آنان ارائه شد. به‌زودی تسهیلاتی به آنان اختصاص می‌یابد تا این بانوان بتوانند آموخته‌های خود را به فن یا حرفه تبدیل کنند. وی گفت: در طرحی دیگر، آموزش 420 زن سرپرست خانوار برای اجرای همین ماده قانون، با همکاری جهاد دانشگاهی استارت زده شده است. این طرح ویژه مناطق سیل‌زده است و اکنون در حال اجراست.


مطالبه‌گری سهم زنان

موسوی با اشاره به مطالبه‌گری سهم بانوان در موضوعات مختلف بیان کرد: قطعا مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال، در رابطه با هیات‌های ورزشی بانوان برای اعزام به مراحل نهایی و لیگ‌های کشوری مشکلاتی هست و تلاش بر این است که با رایزنی‌ با شرکت‌های موجود در استان، بخشی از مشکلات آنان را حل کنیم.

وی در خصوص فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خشونت‌های خانگی که زنان درگیر آن هستند، گفت: سال گذشته اولین خانه امن بانوان در استان افتتاح شد. تلاش‌های زیادی صورت گرفت که این اتفاق بیفتد. این خانه، مکانی است برای زنانی که بر اثر خشونت خانگی، خودشان و فرزندانشان مشکل پیدا کرده‌اند. آنها با حکم قضایی در این خانه اسکان داده می‌شوند تا شرایط زندگی‌شان عادی شود و بتوانند به خانه برگردند.


اجرای سند تا 6 ماه آینده

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: مرکز تی‌سی بانوان هم سال گذشته افتتاح شد. این مرکز، محلی است در ادامه کار کمپ ترک اعتیاد بانوان و در آن بانوانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، 6 ماه نگهداری می‌شوند تا مهارت‌های اجتماعی و زندگی گروهی و برگشت به زندگی عادی در اجتماع را آموزش ببینند و کمک کنیم که حتی برای آنان شغل ایجاد شود.

وی با بیان این‌که تلاش می‌شود چالش‌های حوزه زنان به طرح‌ها و برنامه‌های متناسب با شرایط بومی و محلی هر شهرستان تبدیل شود، ادامه داد: با این حال، به دلیل وجود حساسیت در مورد بانوان و ملاحظات خاص، چالش‌ها در حوزه زنان بسیار پیچیده و زیاد است.

موسوی تاکید کرد: تلاش ما این است که این چالش‌ها را دنبال کنیم، اما در بسیاری موارد نیاز به کار بیشتری وجود دارد. در 6 ماه آینده سعی بر این است که با اجرایی کردن سند توسعه بانوان استان به بخشی از این مشکلات بپردازیم.


فعالیت ۸۱ مدیر زن خوزستانی در رده میانی و بالاتر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: هم‌اکنون ۸۱ مدیر زن در رده‌های میانی و بالاتر در ادارات و دستگاه‌های دولتی خوزستان فعالیت می‌کنند. «فرانک موسوی» افزود: یکی از دلایل منصوب نشدن زنان در پست‌های مدیریتی، اعمال فشارهای سیاسی و در مواردی نوع نگرش برخی مدیران مرد به انتصاب بانوان است.

وی با بیان این‌که تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد سِمت‌های مدیریتی در اختیار بانوان باشد، گفت: بخشی از قدرت را سیاست تعیین می‌کند. از این رو بخشی از کم بودن سهم زنان در پست‌های مدیریتی به دلیل حضور کمرنگ آنها در احزاب است.

موسوی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم، مطالبه‌گری در خصوص عدالت جنسیتی و در اختیار گذاشتن فرصت‌های برابر میان زنان و مردان است. برگزاری انتخابات برای تشکیل پارلمان زنان و تعیین ۲۵ نماینده برای شهرستان‌ها نیز در همین راستا بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید