• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76109
+
-

ویراژ موتورها روی اعصاب گردشگران

صدای گوشخراش موتورها در کوچه پس‌کوچه‌های بافت تاریخی باعث آزار شهروندان و گردشگران شده است

در شهر
ویراژ موتورها روی اعصاب گردشگران

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 


 سال‌ها پیش صدای دلنواز دوچرخه‌های لاری طنین دلنشینی را در بافت تاریخی رقم می‌زد و این روزها صدای دلخراش موتورها جایگزین صدای دوچرخه‌ها شده و در دل شهر رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.

زمانی که در کوچه‌های بافت تاریخی قدم می‌زنیم، اثری از آرامش و آسایش نمی‌بینیم، چراکه جولان گاه و بیگاه موتورسواران آرامش بافت تاریخی را به هم می‌زند و حس ناامنی را القا می‌کند.
برخی از محورهای گردشگری با تردد بسیار موتورسواران مواجه است و بسیاری از گردشگران با عبور موتورها از کوچه‌های باریک ابراز نگرانی و دلخوری می‌کنند، اما ساختار بافت تاریخی با کوچه‌های باریک باعث شده که موتورها به راحتی در داخل بافت تاریخی رفت و آمد کنند.

هرچند عنوان می‌شود که این موتورها برای ساکنان بافت تاریخی است، اما بخش قابل توجهی از آن مربوط به کسانی است که در بافت تاریخی زندگی نمی‌کنند و حتی برخی از ساکنان بافت هم به این موضوع اعتراض دارند.


ابراز ناراحتی اهالی از تردد موتوسواران

یکی از ساکنان بافت تاریخی یزد می‌گوید: صدای دلخراش موتورها در کوچه پس‌کوچه‌های بافت تاریخی می‌پیچد و ساکنان سالخورده را آزار می‌دهد.
«فریبا معتمدی» می‌افزاید: کوچه‌های بافت تاریخی با این اوصاف شرایط مناسبی برای پیاده‌روی ندارند و افراد سالخورده که دل خوشی‌شان نشستن در ورودی خانه‌ها است، از ترس موتورها این عادت را فراموش کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بافت تاریخی ساختاری جهانی پیاده کرده و باید جلوی ادامه برخی از عادات غلط از جمله ورود موتورهای پر سر و صدا به آن گرفته شود.
این شهروند می‌گوید: حتی گردشگرانی که وارد بافت تاریخی می‌شوند از تردد موتورسواران کلافه‌اند و اعتراض خود را به راهنمایان گردشگری و مسئولان گردشگری بیان می‌کنند اما نتیجه‌ای ندارد.
وی ادامه می‌دهد: یکی از شاخص‌های معماری سنتی، القای احساس امنیت و آرامش است که این روزها در بافت تاریخی گم شده است و هیاهوی موتورها آرامش و امنیت را از بافت تاریخی سلب کرده است.


برنامه حساب‌شده برای تردد خودروها و موتورها 

یکی از شهروندان یزدی عقیده دارد مسئولان باید جلوی تردد خودرو و موتور در بافت تاریخی را بگیرند تا به این ترتیب گردشگران برای دیدن این بافت آرامش داشته باشند.
«مجید دهقانی» می‌افزاید: طرح پیاده‌رو‌سازی خیابان مسجدجامع در ابتدا مخالفانی داشت اما در نهایت با استقبال شهروندان و گردشگران مواجه شد و همین طرح می‌تواند به صورت گسترده در تمام معابر اصلی بافت تاریخی اجرا شود تا به این ترتیب تنها در برخی از محورها شاهد تردد موتورسواران باشیم.

وی اضافه می‌کند: البته اجرای این طرح هم با انتقاداتی روبه‌رو است، به طوری که در شرایطی که خیابان مسجد جامع سواره‌رو نیست، اما از راه‌های دیگری شاهد تردد خودروها در بافت تاریخی هستیم، از این رو اگر قرار است برنامه‌ای اجرا شود، باید کاملا حساب‌شده باشد.


گام به گام برای پیاده روسازی بافت تاریخی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌شهر یزد با اشاره به تجربه موفق مدیریت ترافیک بافت تاریخی یزد در ایام نوروز امسال با مشارکت اهالی محله می‌گوید: این طرح در ابتدا برای جلوگیری از ورود خودروها به خیابان مسجد جامع اجرا شد و براساس قابلیت پلاک‌خوانی، تنها ساکنان بافت تاریخی می‌توانستند از موانع عبور کنند.
«ونوس عامری» می‌افزاید: این طرح همچنین می‌تواند برای موتورسواران نیز اجرا شود اما باید گام به گام اقدام کرد چراکه برخی از ساکنان بافت نیز برای تردد از خودرو و موتور استفاده می‌کنند و نمی‌توان دسترسی را برای آنها محدود کرد.

وی ادامه می‌دهد: دغدغه مزاحمت موتورسواران در بافت تاریخی هم برای ساکنان و هم گردشگران وجود دارد و قطعا راهکارهایی برای آن اندیشیده خواهد شد اما هر تصمیمی ‌تنها با مشارکت اهالی محله قابلیت اجرایی شدن دارد.
عامری می‌گوید: در ابتدای امر می‌توان با ابزار قانونی موانعی را برای تردد موتور و خودروها در بافت تاریخی ایجاد کرد و در ادامه با فرهنگسازی وارد عمل شد اما قطعا هر تصمیمی‌ باید به تصویب شورای ترافیک استان برسد.


ضرورت تدارک مسیر جایگزین

دبیر شورای ترافیک استان درباره جلوگیری از تردد خودروها در بافت تاریخی می‌گوید: تاکنون درخواستی برای مدیریت ترافیک بافت تاریخی به این نحو به شورای ترافیک استان اعلام نشده است و در صورتی که این دغدغه مسئولان باشد، باید از سوی شهرداری به شورای ترافیک استان ارائه شود.
«محمد منتظر» می‌افزاید: البته اگر این طرح به شورای ترافیک استان هم ابلاغ شود باید به صورت مشخص به محل مورد نیاز اشاره کرده و مسیر جایگزین برای شهروندان در نظر گرفته شود، در غیر این صورت نمی‌توان بدون مسیر جایگزین یا موازی، مسیری را مسدود کرد.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت ترافیک در بافت تاریخی بسیار دشوار است و نمی‌توان به دلیل شلوغی جلوی تردد موتور و خودروها را به کوچه‌های بافت تاریخی گرفت اما شورای ترافیک استان آمادگی دارد که طرح‌های مورد نظر را بررسی و با نظر کارشناسی نسبت به حل مشکلات ترافیکی اقدام کند.


   دغدغه‌های گردشگران خارجی

یکی از راهنمایان گردشگری استان یزد  می‌گوید: گردشگران خارجی مرتب درباره تردد موتورها در بافت تاریخی و آسیبی که آنها متوجه بافت تاریخی می‌کنند سوال می‌پرسند و عقیده دارند صدای دلخراش موتورها بافت تاریخی را تهدید می‌کند.
«ناصر پیروزی» می‌افزاید: اداره کل میراث فرهنگی نسبت به ایجاد مسیرهای ویژه گردشگری در بافت تاریخی اقدام کرده است اما همین مسیرها هم از حضور موتورسواران در امان نیستند و صدای دلخراش آنها به‌ویژه در زمان عبور از زیر ساباط‌ها بسیار آزاردهنده است. وی ادامه می‌دهد: گردشگران برای تجربه آرامش و دیدن معماری سنتی به بافت تاریخی یزد سفر می‌کنند و تردد بالای موتور و حتی خودروها در بافت تاریخی آنها را متعجب می‌کند چراکه عقیده دارند این تاریخ با عظمت را باید با پای پیاده بازدید کرد. این راهنمای گردشگری می‌گوید: گردشگران خارجی برای بافت تاریخی اهمیت بسزایی قائل هستند و تمام جاذبه‌های بافت تاریخی را قدم می‌زنند تا زیبایی‌های آن را به تماشا بنشینند اما یزدی‌ها حاضر نیستند پیاده در بافت تاریخی قدم بزنند و بیشتر با موتور در بافت تاریخی رفت و آمد دارند.

وی می‌افزاید: با توجه به جهانی شدن شهر یزد و جلب توجه جهانیان به این جاذبه قدیمی ‌باید شرایطی تدبیر شود که بازدید از بافت تاریخی در نهایت امنیت صورت گیرد چراکه همواره گردشگران خارجی در زمان عبور موتورسیکلت احساس ناامنی می‌کنند و به این وضعیت معترض هستند.
 

جای خالی طرح‌های بازدارنده


یاسین دهقان|یزد- خبرنگار: 


وقتی در بافت تاریخی قدم می‌زنیم ناخودآگاه از شنیدن صدای موتورها به وحشت می‌افتیم، خطر برخورد با موتورها از یک سو و مزاحمت‌های موتورسواران از سوی دیگر تردد آنها در بافت تاریخی را با رعب و وحشت همراه کرده است. بارها شاهد اتفاقاتی از این دست در بافت تاریخی یزد بودیم که زیبنده گردشگری یزد نیست و ممکن است در جلب گردشگران به‌ویژه توریست‌ها تاثیرگذار باشد. بسیاری از گردشگرانی که وارد بافت تاریخی می‌شوند با این موضوع آشنا هستند که موتورسواران خطراتی را به همراه دارند، بنابراین با شنیدن صدای موتور خود را کنار می‌کشند و منتظر عبور آن می‌مانند اما باید قبول کرد که خشت خشت معماری سنتی یزد هم از این ترددهای بسیار، به ستوه آمده و این وسیله نقلیه سنخیتی با بافت تاریخی ندارد. این موضوع حتی ساکنان بافت تاریخی را آزار می‌دهند و آنها عقیده دارند بیشتر این موتوسواران افرادی هستند که به واسطه گردشگرپذیر بودن برای گردش در شهر بافت تاریخی را انتخاب می‌کنند.


توقف طرح برخورد با موتورسواران از سوی نیروی انتظامی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: متاسفانه مزاحمت موتورسواران در بافت تاریخی اتفاق بسیار نامطلوبی است که منجر به بروز اتفاقات ناگوار نیز شده است.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: در یک برهه از زمان، برخورد با موتوسواران متخلف و فاقد پلاک در بافت تاریخی از سوی نیروی انتظامی ‌انجام شد. اجرای این طرح تاثیر مثبتی بر کاهش تردد موتورسواران در بافت تاریخی داشت چراکه اغلب این راکبان کسانی هستند که از حاشیه شهر و برای گشت و گذار در بافت تاریخی، وارد بافت می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح تعداد موتورسوارانی که از خارج از بافت تاریخی وارد می‌شدند کم شد اما در ادامه با کمرنگ شدن طرح، وضعیت به حالت قبل بازگشت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با اشاره به این‌که تردد خودروها نیز دست کمی ‌از موتورها ندارد، اظهار می‌کند: برای جا انداختن فرهنگ پیاده‌روی در بافت تاریخی پرسنل اداره میراث فرهنگی استان پیاده در بافت تردد می‌کنند و حتی من نیز فقط در صورت لزوم با خودرو به بافت تاریخی می‌روم. وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که تعداد قابل توجهی پارکینگ در اطراف بافت تاریخی ایجاد شده است دیگر لزومی ‌ندارد که ترافیک وارد مسیر داخل بافت شود. فاطمی ‌می‌افزاید: البته می‌توان طرحی را اجرا کرد که تنها ساکنان بافت تاریخی بتوانند در بافت تردد کنند و سایر افراد فقط اجازه داشته باشند این منطقه را قدم بزنند تا به این ترتیب کسانی که در بافت تاریخی سکونت ندارند خودرو یا موتور خود را وارد بافت نکنند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تاکید می‌کند: این حجم تردد موتورسوارها و ترافیک مربوط به ساکنان بافت نیست و بخشی از بیرون تحمیل می‌شود. بارها و بارها تاکید کردیم و درخواست‌های مکرری را از شورای ترافیک برای جلوگیری از تردد موتورسواران داشتیم اما همواره طرح‌های مقطعی اجرا شده و نتوانستیم برنامه‌‌ریزی بلندمدتی را انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید