• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76073
+
-

ماسوله آذربایجان؛ چشم‌انتظار توسعه

دهیار روستای زنوزق:‌ این روستای پرظرفیت در حوزه گردشگری و اقتصاد به دلیل نبود نیروی جوان با مشکل مواجه است

روستا
ماسوله آذربایجان؛ چشم‌انتظار توسعه

روستای زنوزق مشهور به «ماسوله آذربایجان» در شمال غربی آذربایجان شرقی ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و درصورت ایجاد بسترها و آموزش‌های لازم می‌تواند همنام با ماسوله برای خود جایگاهی بین مقاصد گردشگری ایران باز کند. به گزارش ایسنا، این روستا از طریق جاده ترانزیت مرند- جلفا و از شهر زنوز قابل دسترسی است و در فاصله 1/ 5 کیلومتری این شهر قرار دارد که از شرق به روستا کردلر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب نیز به شهر زنوز محدود می‌شود.

 
اجرای طرح بهسازی در بافت ارزشمند زنوزق 

مدیرکل بنیاد مسکن استان درباره طرح‌های بهسازی روستای زنوزق می‌گوید: در روستاهای زنوزق، اشتبین و توتاخانه بناب با هدف صیانت از بافت باارزش و ایجاد بستر برای گردشگری، بازگشایی معابر انجام نشده و مسیرها سنگ‌فرش و جداره‌سازی شده است. 

«حافظ باباپور» با بیان این‌که بنیاد مسکن استان در قالب این طرح، اقدام به کفسازی و جداره‌سازی معابر و همچنین ایجاد پیرنشین در جلوی در خانه‌ها کرده است تا بافت ارزشمند و تاریخی روستا حفظ شود، عنوان می‌کند: مطالعات لازم برای طرح بهسازی روستای زنوزق در سال ۸۲ شروع و عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است. این طرح در سال ۹۲ به اتمام رسید. وی با اشاره به هزینه 6 میلیارد و ۸۷۳ میلیون ریالی از منابع ملی در مطالعات و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش روستای زنوزق، می‌گوید: این روستا می‌تواند به عنوان بستری مهم برای جذب گردشگر در استان مطرح شود. 

 
ضرورت اشتغال‌زایی و گردشگرپذیر کردن روستای زنوزق 

دهیار زنوزق نیز هم با بیان ‌این‌که جمعیت ساکن روستا نزدیک به 1100 نفر در قالب ۳۵۶ خانوار است، بیان می‌کند: جمعیت روستا ثابت نیست و در روزهای تعطیل و آخرهفته‌ جمعیت روستا دو برابر می‌شود. همچنین زنوزق دارای جمعیت سیال شبانه و روزانه بوده و تعداد افراد در شبانه‌روز متفاوت است. 

«توحید پروری» با تاکید بر این‌که روستای زنوزق نتوانسته ظرفیت‌هایش را آن‌گونه که باید توسعه دهد و تنها کارِِ انجام شده در این رابطه احداث اقامتگاه بومگردی است، می‌افزاید: نیروی جوانی هم وجود ندارد تا در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری و فعالیت کند. نگاه مردم روستا به گردشگر نیز یک نگاه تجاری نیست و با درآمدزایی از این طریق آشنایی ندارند. 

وی بیان می‌کند: دو سال پیش میراث فرهنگی استان در قالب کارگاه توانمندسازی جوامع محلی، آموزش‌هایی درباره درآمدزایی از راه گردشگری به مردم روستا ارائه داد، اما این اقدام با برنامه‌ منظمی انجام نشده و ثمره‌ای هم نداشت. دهیاری منطقه نیز زمان، توان و پرسنل کافی برای ارائه آموزش‌ها را ندارد.

دهیار زنوزق با بیان این‌که صرفا معماری قدیمی خانه‌های یک‌سوم از سکنه روستا باقی مانده است، می‌افزاید: اهالی روستا اکنون سالخورده‌اند و جوانان به علت نبود شغل متناسب با تحصیلات خود از روستا مهاجرت می‌کنند، از این رو توجه به امر اشتغال در این روستا بسیار مهم است، چراکه یک منطقه هر قدرهم زیبا باشد اگر درآمد و معیشتی در آن وجود نداشته باشد ساکنان آن به سایر نقاط کشور مهاجرت خواهند کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید