• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76052
+
-

حقوق شهروندی دغدغه‌ مهم شورا

سید ابراهیم امینی از دستاوردهای گذشته و اولویت‌های آینده پارلمان شهری می‌گوید

حقوق شهروندی دغدغه‌ مهم شورا

محمد سرابی/خبر‌نگار

سیدابراهیم امینی، نایب رئیس شوراست و در حوزه حقوقی فعالیت می‌کند. تشکیل کمیته حقوق شهروندی در همکاری با معاونت حقوقی دولت را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم تلاش‌های او دانست. با امینی هنگام بازدید هفته گذشته‌اش از روزنامه همشهری گفت‌‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 به‌نظر شما مهم‌ترین اقدامی که در این مدت در شورای پنجم انجام شد در چه زمینه‌ای بود؟

با توجه به کمیسیونی که در آن هستم تصور می‌کنم در بعد نظارت بدون جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری و با حفظ حرمت اشخاص توانستیم پرونده‌ها را پیگیری کنیم و با توجه به اینکه اصل بر برائت است تلاش کردیم، اگر به دلایلی می‌رسیم به طریق قانونی اقدامات لازم را انجام دهیم. در بحث حقوق شهروندی که یکی از دغدغه‌های مهم است نیز تلاش کردیم شهروندان هم با حقوقی که دارند آشنا شوند و هم از تکالیفی که برعهده آنهاست آگاهی داشته باشند. برای اینکه این روند به خوبی پیش برود کمیته‌ای را با عنوان کمیته حقوق شهروندی راه‌اندازی کردیم. در کمیسیون و با تعاملاتی که در حوزه‌های مختلف داریم تلاش می‌کنیم گام‌های مهم و اساسی برداشته شود. با توجه به وضعیتی که شورا‌ها به‌عنوان پارلمان محلی دارند قصد داریم با کمک نهاد‌های حقوقی فضایی را باز کنیم که شورای شهر به‌عنوان یک نهاد نوپا در نظام ما جایگاه خود را پیدا کند و با پارلمان محلی در دنیا همسان باشد.

 اقدامات مهم شورا در این 2 سال را در چه حوزه‌هایی می‌دانید؟
در زمینه تنقیح قوانین و اطلاع‌رسانی به شهروندان و به کسانی که پیگیر هستند اقدامات خوبی انجام شد. یکی از مشکلاتی که شورا درگیر بود این بود که مصوبات اعضای شورا به‌صورت منسجم در دسترس نبود. چه بسا اعضای شورا که انتخاب می‌شدند موضوعی برایشان مهم بود اما نمی‌دانستند که در دوران گذشته مصوبه‌ای وجود داشته یا خیر و باعث دوباره‌کاری و اتلاف وقت می‌شد. کمیته تنقیح در اواخر دوره چهارم کارش را آغاز کرد و توانستیم تمام مصوبات این 5دوره را تنظیم و بارگذاری کنیم. اکنون حتی شهروندان در سامانه طرح‌ها و لوایح می‌توانند به راحتی به مصوبات قبلی دسترسی پیدا کنند و اگر شورا بخواهد موضوعی را مورد توجه قرار دهد به راحتی می‌تواند به سوابق دسترسی داشته باشد. در این سامانه که در دسترس شهروندان هم هست این امکان پیش‌بینی شده که شهروندان بتوانند درباره طرح‌ها و لوایحی که به‌نظر عموم مردم مفید تشخیص داده می‌شود اظهارنظر کنند و طرح‌هایی را پیشنهاد دهند که اگر تصویب و اجرا شود برای توسعه شهر مفید است.

 مهم‌ترین دستاورد و تأثیر‌گذاری شورای شهر در این مدت از نظر شما چیست؟
جلسات مشترکی که با دیوان عدالت اداری، کانون وکلا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر نهاد‌های حقوقی و نشست‌هایی که با شهروندان برگزار می‌شود آثار مثبتی دارد. در موضوعات مشترک هم جلساتی با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری داریم. نمونه آن همکاری‌هایی است که با مجمع شهرداران کلانشهر‌ها داریم و همین‌طور لوایحی که در مجلس ارائه می‌شود.
دیوان عدالت اداری بیشترین سهم را در پرونده‌هایی دارد که علیه شورای شهر و شهرداری تشکیل می‌شود .پیشنهاد دادیم کارگروه مشترکی با کمیسیون حقوقی شورای‌عالی استان‌ها و معاونان رئیس دیوان تشکیل شود. همچنین آرایی که به‌صورت وحدت رویه صادر شده و باعث می‌شود درآمد‌های مدیریت شهری پایین بیاید و هزینه‌هایی برای مدیریت شهری داشته باشد را مورد بحث قرار می‌دهیم. تلاش می‌کنیم با استفساریه‌هایی که صادر می‌شود مشکلات را حل کنیم. با سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم مذاکرات مشابهی داریم.

 درباره مطالبات شهرداری از دولت چه کار‌هایی انجام شده است؟
در سال‌های گذشته بخشی از مطالبات پرداخت‌نشده مدیریت شهری از دولت به‌صورت تهاتر درآمدند. بعضی احکام تکلیفی در بودجه هست مانند 50درصد بودجه مترو که باید دولت بپردازد یا جرائم رانندگی که باید به آنها رسیدگی شود. بخشی از هزینه‌های مدیریت شهری به اعتبار پایتخت‌بودن تهران است؛ مانند آلودگی هوا و ترافیک. دولت با تامین آنچه به‌عهده دارد به مدیریت شهری این توان را می‌دهد که بهتر کارهای خود را پیش ببرد.

 به‌عنوان نایب‌رئیس شورا، کدام یک از اقدامات شورای شهر را باعث پشیمانی می‌دانید؟
تا‌کنون کاری نبوده که از آن احساس ندامت داشته باشیم. کارهای زیادی باید انجام شود که امکان انجام همه آنها وجود نداشته است. کار‌هایی که در زمینه شفافیت انجام شده یا اقداماتی مانند حفظ باغات در حوزه رفاه عمومی و حل مشکلات شهری مفید بوده است. مصوبه برج باغ هم اقدام اساسی و مهمی بود. در سال گذشته نتایج خوبی به‌دست آمد که بخشی از آن را در کاهش آلودگی هوا می‌توان دید. قرارداد‌ها و واگذاری‌ها هم باتصویب شورای شهر انجام شده است تا مشکلاتی مانند املاک نجومی پیش نیاید. در زمینه شفافیت، سامانه‌هایی راه‌اندازی شده که شهرداری را تبدیل به اتاق شیشه‌ای‌ می‌کند. دیگر مدیریت شهری متهم نمی‌شود که با رانت، قراردادی را منعقد کرده است. من با توجه به اقدامات انجام‌شده، به همکارانم در شورا نمره بالایی می‌دهم.


مهم‌ترین دستاورد  شورای شهر 
در طول دو سال گذشته، کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌است. اما تمام پیگیری‌ها در کمیسیون حقوقی در مواردی که مربوط به تخلفات است، همواره به صورت محرمانه و به دور از حاشیه انجام شده و تلاش شده‌است تا آبروی انسان‌ها رعایت شود. یکی دیگر از اقدامات کمیسیون نظارت و حقوقی ایجاد سامانه طرح‌ها و لوایح بود. شوراها اطلاعات جامعی نسبت به مصوبات ادوار گذشته نداشته‌اند و ما د رکمیته تنقیح تمام مصوبات را در سامانه‌ای مستقل بارگذاری کردیم تا همه اعضای شورای شهر و شهروندان به این سامانه دسترسی داشته باشند و اگر بخواهیم موضوعی را تصویب کنیم، ابتدا بررسی می‌کنیم که در ادوار گذشته سوابق موضوع مورد بررسی چیست و آیا مصوبه‌ یا طرحی در باره موضوع مورد بحث وجود دارد یا خیر. نکته دیگری که می‌توان به عنوان عملکرد و اقدام مهم کمیسیون نظارت و حقوقی به آن اشاره کرد، ایجاد کمیته حقوق شهروندی است که نشست‌های مختلفی را در این حوزه برگزار کردیم و فضایی برای شهروندان ایجاد شده تا نسبت به حقوق خود آشنا شوند.


قصد داریم با کمک نهاد‌های حقوقی فضایی را باز کنیم که شورای شهر به‌عنوان یک نهاد نوپا در نظام ما جایگاه خود را پیدا کند و با پارلمان محلی در دنیا همسان باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید