• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76016
+
-

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در پی پاسخ شهردار تهران اعلام کرد

برنامه مطالعات جامع برای ساماندهی پسماند

شور
برنامه مطالعات جامع برای ساماندهی پسماند

شهردار تهران طی نامه‌ای پاسخ تذکر عضو شورای شهر تهران را داد. به گزارش همشـهری، 23تیرمـاه در جلسـه150 شورای شهر تهران الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورا در صحن علنی در تذکری از پیروز حناچی درخواست کرد پیگیر بازنگری و بهبود الگوی پسماند باشد. فخاری از ضرورت این بازنگری گفت و اینکه چرا مسئله‌ای با این اهمیت دچار تعلیق و توقف شده است. او تأکید کرد که وضعیت نابسامان مدیریت پسماند شهر تهران به شهرستان‌ها و شهرها و روستاهای استان تهران هم آسیب رسانده است.  رئیس کمیته اجتماعی معتقد بود که نظام مدیریت پسماند در زمینه کسب‌وکارهای مجازی (اپلیکیشن‌ها) و فرایند عملیات شهری تحولی نداشته و سامانه‌های تبلیغاتی، رسانه‌ای و آموزش شهروندی هم تحرکی در این موضوع ندارند و فقط درخصوص قیمت‌های فی‌مابین کارفرما (شهرداری) و پیمانکاران اصلاحاتی انجام شده است. او با اشاره به چندجانبه بودن پیامدهای اجتماعی و ضرورت‌های سلامت شهری از شهرداری خواسته بود درباره عدم‌تحول در نظام مدیریت پسماند توضیح دهد. پس از آن، شهردار تهران طی نامه‌ای در پاسخ به تذکر فخاری گفت: «طی سال‌های متمادی، مدیریت پسماند در شهر تهران به شکل سنتی اداره شده و اصلی‌ترین روش دفع پسماند، دفن در زمین بوده است. لذا با توجه به اهمیت مقوله محیط‌زیست در دهه‌های اخیر و کمبود زمین برای دفن و... مدیریت بهینه و علمی پسماندها با توجه به اصول توسعه پایدار امری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. از آنجایی که مدیریت اصولی و علمی پسماند بدون مطالعه و در اختیار داشتن طرح جامع امکان‌پذیر نیست، سازمان مدیریت پسماند با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اقدام به تهیه و تدوین طرح جامع پسماند کرده که نتایج و کاربست مطالعات طرح جامع می‌تواند وضعیت فعلی مدیریت پسماند را بهبود بخشد و همچنین سناریو‌های آینده‌نگرانه فرایند مدیریت پسماند شهر تهران را طی 20سال آینده ترسیم کند. در زمینه بازنگری و اصلاح فرایند مدیریت پسماند شهر تهران درنظر است نتایج مطالعات گزارش‌های هر مرحله استخراج و در جهت بهبود وضعیت جاری مدیریت پسماند مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.» پیروز حناچی در ادامه اعلام کرد که تا زمان رسیدن به خروجی‌های مطالعات طرح جامع، سازمان مدیریت پسماند در راستای رسالت قانونی خود اقدامات ذیل را در دست پیگیری دارد:
الف: تهیه و تدوین طرح جامع پسماند
ب: طرح و برنامه‌های در حال اجرا مبتنی بر چرخه پسماند (تولید، ذخیره‌سازی و جمع‌آوری و انتقال):
1- تعیین تکلیف پسماندهای خشک (لاستیک‌های فرسوده، پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی، شیشه، چوب، سرشاخه و...) تفکیک پسماند از مبدأ و هدایت به صنایع بازیافت
2- ساماندهی مخازن مکانیزه خیابانی
3- ساماندهی ناوگان امور خودرویی
4- ایجاد ایستگاه‌های جداسازی و پردازش محلی و منطقه‌ای پسماند (MRF) با تکیه بر دانش روز و ملحوظ نمودن موضوعات بهداشتی و زیست‌محیطی
ج: طرح‌ها و اقدامات جاری جهت بهبود وضعیت موجود:
1- بازسازی خطر پردازش، 2-ساماندهی تولید کمپوست و توزیع در مناطق، 3-ساماندهی تصفیه‌خانه شیرآبه، 4- استحصال گاز متان مرکز دفن قدیمی، 5-بازیافت پسماندهای ساختمانی و تولید مصالح جدید، 6-استفاده از اپلیکیشن برای ارائه خدمات تکمیلی تفکیک در مبدأ به شهروندان، 7-هوشمندسازی و صورت وضعیت الکترونیک، 8-پیگیری لوایح بهای خدمات مدیریت پسماند، 9-یکسان‌سازی رویه اخذ بهای خدمات پسماند و حذف خدمات متفرقه.
الهام فخاری بعد از دریافت نامه شهردار تهران، طی نامه‌ای به شهردار پاسخ داد. عضو شورای شهر تهران گفت: «پاسخ شهردار محترم تهران به تذکر اینجانب در مورد وضعیت مدیریت پسماند، گویای تأکید بر برنامه مطالعات جامع برای تنظیم الگوی متفاوت و متناسب با وضعیت تهران بود و گزارشی فشرده از برداشتن گام‌هایی در راستای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مرحله‌های مختلف فرایند ساماندهی پسماند را هم دربرداشت. مسئله اینجاست که تکیه بر برنامه مطالعه طرح جامع پسماند که در بهترین حالت در پایان سال1399 به سرانجام خواهد رسید، تحول جدی و مؤثری در زمینه ‌مدیریت پسماند تهران که نه‌تنها مربوط به کیفیت زندگی شهر تهران است، بلکه استان تهران را هم درگیر کرده، رخ نخواهد داد. ازجمله مسئله‌های ایرانی در مدیریت، زمان‌بر بودن تدوین طرح‌های جامع، نبود ضمانت اجرایی طرح پس از تدوین و تصویب و انجام نابسامان و دیرهنگام طرح‌هاست. برای دگرگونی مشخص در زمینه مدیریت پسماند، شهرداری باید برنامه اقدام و جدول زمانی برنامه چندجانبه و چندسطحی تحول مدیریت پسماند را تدوین و ارائه نماید.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید