• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76013
+
-

در بازدید سفیر اتریش از ستاد مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد

همکاری علمی و آموزشی برای زمان بحران

گزارش
همکاری علمی و آموزشی برای زمان بحران

حامد فوقانی/خبر‌نگار

قرار است اساتید اتریشی برای آموزش نیروهای ایرانی در زمینه مدیریت بحران وارد عمل شوند. این اقدام در پی دیدار 22مرداد شهردار تهران با سفیر اتریش و رایزنی‌های مدیریت جدید سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با سفارت اتریش صورت می‌گیرد. به همین منظور سفیر اتریش روز گذشته بازدیدی از مرکز و ستاد فرماندهی مدیریت بحران داشت تا ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز، در جلسه‌ای با مدیران شرکت کرده و چارچوب‌های همکاری مشخص شود. درنهایت 3محور مشخص برای انتقال تجارب مشترک مدیریت حوادث و سوانح و ارتقای ظرفیت تاب‌آوری تهران در حوزه حوادث و سوانح تعیین شد.
به گزارش همشهری، اشتفان شولتس، سفیر اتریش در بازدید روز گذشته ابتدا به سابقه همکاری اتریش از زمان زلزله بم در ایران اشاره کرد و گفت: «تبادل تجربیات تهران و وین در حوزه مدیریت سوانح طبیعی و نیز حوادث انسان‌ساخت، گامی است در مسیر توسعه روابط 2کشور که رئیس‌جمهوری ایران بر آن تأکید دارند و‌ هم‌اکنون زمینه‌های توسعه روابط دو‌جانبه آماده است.» او با بیان اینکه ایران می‌تواند نقش محوری را در حوزه امداد و نجات در منطقه ایفا کند، افزود: «تجربه و دانش بالایی که در حوزه امداد و نجات در ایران وجود دارد، می‌‌تواند برای اتریش و نظام بین‌الملل مفید باشد و اتریش از همکاری‌های دوجانبه با ایران در زمینه انتقال تجربیات 2‌کشور در این حوزه استقبال می‌کند.» 

آموزش و ارتقا با اینساراگ
در جلسه میان سفیر اتریش و رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزاری تمرین‌های عملیاتی امداد و نجات و همکاری با دانشگاه‌ها به‌منظور ایجاد یک‌دید عمیق و مشترک در حوزه مدیریت بحران و آموزش کارشناسان و مدیران مطرح شد. بر این اساس بخش اینساراگ از اتریش وارد عمل می‌شود. اینساراگ یک گروه بین‌الملل جست‌وجو و نجات است که با داشتن کارشناسان و اساتید برجسته، تحقیقات وسیعی را در زمینه مدیریت بحران‌های صنعتی و طبیعی به انجام رسانده است. همچنین دیروز دو طرف به تفاهم رسیدند تا در آینده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای آموزش‌ها و بالا‌بردن توانمندی‌ها استفاده شود. شولتس در این خصوص گفت: «بخش خصوصی در اتریش در این حوزه فعال است و انتقال این تجربیات زمینه‌ساز مشارکت بخش‌های خصوصی میان 2کشور است.»
رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این دیدار به تجربه‌های ارزنده ایران در جریان وقوع سوانح طبیعی به‌ویژه زلزله‌های چند دهه اخیر اشاره کرد و با استقبال از تبادل تجربیات و گسترش همکاری‌های میان 2کشور گفت: «در تهران با بحران‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین آنها سیل و زلزله است. پایتخت ایران با توجه به بافت فرسوده و تراکم جمعیت، مستعد آسیب‌پذیری زیادی است و از طرف دیگر گسل‌های بزرگی در شهر تهران وجود دارد که فعال هستند و روددره‌های بزرگ در تهران می‌توانند سیلاب‌های بزرگ به‌وجود آورند.» به گفته او، مسئله فرونشست و فروریزش هم مشکلات زیادی را در شهر ایجاد می‌‌کند و با بهره‌گیری از تجربیات و کمک‌های کشور اتریش، می‌توان امیدوار بود بخشی از مشکلات، برطرف شود.
کرمی‌محمدی با تأکید بر توسعه روابط میان 2کشور و تبادل تجربیات در این حوزه، گفت: «مدیریت شهری تهران با هدف ایجاد شهر هوشمند به‌طور جدی به‌دنبال کاهش مخاطرات پایتخت و ارتقای ظرفیت‌های تاب‌آوری شهر در برابر حوادث و سوانح است و از هرگونه همکاری دوجانبه و چندجانبه در ارتباط بین‌الملل استقبال می‌کند.»

اتریش همیشه پای کار است
اتریشی‌ها همیشه برای همکاری با مدیریت شهری تهران آمادگی لازم داشته‌اند؛ چه آنکه 3سال پیش، شهردار وین با گروه همراه خود به تهران سفر کرد و درباره الگوبرداری از تکنولوژی‌های سبز وین مسائلی مطرح شد. در آن زمان میشائل هویپل برای انتقال تجربیات خود و بهره‌بردن از شرکت‌های اتریشی در زمینه گسترش و بهبود حمل‌ونقل شهری و کنترل آلودگی هوا اعلام آمادگی کرد؛ اگرچه بعد از آن دستاوردهای قابل توجهی برای تهران حاصل نشد. چندی پیش نیز اشتفان شولتس با پیروز حناچی، شهردار تهران دیدار کرد. شولتس که با دوچرخه خود را به ساختمان شهرداری در خیابان بهشت رسانده بود، در دیدار با حناچی، اقدامات مدیریت شهری فعلی تهران را برای توسعه پیاده‌محوری و دوچرخه‌سواری قابل اهمیت توصیف کرد. او همچنین با بیان اینکه وین نخستین پایتخت در سطح اروپاست که اتوبوس‌های کوچک خودران و اتوبوس‌های بزرگ با محرک باتری را به‌کار برده است، عنوان کرد: «با کمال میل گزارش تجربیات این موارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.» برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل شهری و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، مدیریت پسماند به‌صورت مدرن و نیز توسعه انرژی‌های جایگزین و نو از دیگر حوزه‌های مهمی است که قرار شده همکاری تنگاتنگی میان دو طرف در آینده درباره آنها شکل بگیرد. البته حوزه معماری و فضای شهری‌ و نیز حوزه بیوتکنولوژی و نانو‌تکنولوژی در این تعاملات قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، شهرداری تهران خواستار افزایش همکاری‌ها و انتقال تجربیات بیشتر در زمینه شهر هوشمند، ال‌آرتی و موزه‌سازی کارخانه تعطیل‌شده سیمان ری است. 


3محور همکاری اتریش با تهران

همانطور که گفته شد، در جلسه اشتفان شولتس، سفیر اتریش با رئیس سازمان مدیریت بحران تهران، 3محور اصلی برای ارتقای سطح دانش طرف ایرانی مشخص شد. این 3محور به شرح زیر است:
همکاری اتریش با دانشگاه‌های کشور و مراکز علمی برای آموزش مدیریت بحران به قدری که دید مشترک در حوزه‌های مختلف حاصل شود.
اساتید اتریشی، برای نیروهای عملیاتی امداد و نجات تهران  در راستای ارتقای دانش و مهارت کلاس آموزشی برگزار می‌کنند.
گروه بین‌المللی جست‌وجو و نجات تحت عنوان اینساراگ، دوره‌های تخصصی آموزش برای جست‌وجو و نجات برگزار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید