• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75973
+
-

قصور صددرصدی در مرگ زنی زیر تیغ زیبایی

عاقبت جراحی دستیار به جای پزشک

داخلی
عاقبت جراحی دستیار به جای پزشک


الهه فراهانی ـ روزنامه نگار


9‌ماه پس از مرگ یک زن به‌خاطر انجام جراحی زیبایی، پرونده این حادثه برای رسیدگی بیشتر پیش روی قاضی جنایی پایتخت قرار گرفت. با دستور قاضی، پزشک معالج و تکنیسین اتاق عمل به دادسرای جنایی تهران احضار شدند و قاضی دستور تحقیق از تیم جراحی و کارکنان کلینیک را صادر کرده است.
به گزارش همشهری، ماجرا از این قرار بود که 11آذر‌ماه پارسال زنی 47ساله به نام پریسا برای انجام عمل جراحی زیبایی به روش لیپوماتیک به یک مرکز جراحی در خیابان شهید بهشتی رفت. آن روز ساعت 11صبح پریسا به اتاق عمل رفت و ساعت 4 جراحی به پایان رسید. این زن پس از 24ساعت مرخص شد اما وقتی به خانه رسید، حالش بد شد. همسر وی فورا پریسا را به بیمارستان رساند اما او 14آذر‌ماه یعنی 3روز پس از عمل زیبایی، جانش را از دست داد. پس از مدتی مشخص شد که مرگ وی به‌دلیل عفونت ناشی از استفاده از لوازم پزشکی غیراستریل بوده است. در چنین شرایطی همسر این زن به طرح شکایت پرداخت و خواستار مجازات مقصران مرگ همسرش شد. با شکایت این مرد، پرونده‌ای در شعبه سوم دادیاری دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد و با دستور دادیار پرونده نیز تحقیقات به جریان افتاد.

تبلیغات اینستاگرامی
«با اینکه 9‌ماه از مرگ همسرم می‌گذرد، اما هنوز رفتن او را باور ندارم؛ 9‌ماه است که دختر 18ساله و پسر 12ساله‌ام بی‌مادر شده‌اند و چراغ خانه‌مان خاموش شده است.»
این را همسر پریسا با بغض می‌گوید. او در ادامه درباره ماجرا می‌گوید: «همسرم لیسانس کامپیوتر داشت اما خانه‌دار بود تا به بچه‌ها رسیدگی کند. در کنار آن باشگاه می‌رفت و شناگر حرفه‌ای بود، اما در نهایت به‌خاطر یک سهل‌انگاری جانش را از دست داد.»
او می‌گوید: «پریسا از چند‌ماه قبل از حادثه فکر انجام عمل زیبایی افتاده بود. می‌گفت وزنش زیاد است و با عمل جراحی می‌خواهد به وزن ایده‌آلش برسد. به مطب چند دکتر رفت اما آنها به او گفتند نیازی به انجام عمل جراحی ندارد، چون اصلا اضافه وزن جدی نداشت. پریسا حدود 76کیلو وزن داشت با قدی حدود 164سانتی‌متر. شاید تنها 4یا 5کیلو اضافه وزن داشت، با این حال، به سرش زده بود که عمل کند.»
همسر پریسا مخالف این عمل بود و تلاش کرد مانع‌اش شود اما نتوانست. او می‌گوید: «پریسا معمولا کاری را که دوست داشت انجام می‌داد. تا اینکه از طریق تبلیغات اینستاگرامی با پیج یک جراح عمومی آشنا شد. همسرم می‌گفت فالوئرهای این جراح تعریف زیادی از او کرده‌اند، بنابراین به مطب وی رفت و روز عمل تعیین شد.»
11آذر‌ماه پریسا به مرکز جراحی در خیابان شهید بهشتی رفت؛ غافل از حادثه تلخی که در انتظارش بود. «حدود 5ساعت عمل طول کشید و هزینه‌اش 18میلیون تومان شد اما تنها پس از 3روز همسرم فوت شد و من پس از مراسم عزاداری به طرح شکایت از تیم جراحی و پزشک پرداختم. با شکایت من پرونده‌ای در دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد. با انجام بررسی‌های بیشتر و تحقیق از شاهدان حقایق تکان‌دهنده‌ای فاش شد. آنطور که متوجه شدم، عمل جراحی را به جای اینکه جراح عمومی انجام دهد، تکنیسین اتاق عمل جراحی که تا فوق‌دیپلم بیشتر درس نخوانده، انجام داده است. این حقیقت در تحقیق از شاهدان و کارکنان مرکز جراحی فاش شد. اگرچه دادیار پرونده، جراح عمومی و تکنیسین اتاق عمل را به دادسرا احضار کرد، اما آنها منکر گفته‌های شاهدان شدند. جراح اصرار داشت که عمل را خودش انجام داده ‌و تکنیسین اتاق عمل هم می‌گفت دستیار دکتر در اتاق بوده و وسایل عمل را در اختیار دکتر قرار می‌داده است.» شاکی پرونده ادامه می‌دهد: «آنها با تبلیغات در دنیای مجازی با جذب فالوئرهای بالا به‌راحتی افرادی مانند همسر مرا فریب داده و با جان آنها بازی کردند. برای همین همه خواسته‌ام این است که مقصران مرگ همسرم به مجازات سنگینی برسند تا اینچنین با جان آدم‌ها بازی نکنند.»

قصور صد‌درصدی
درحالی‌که پرونده مرگ این زن در دادسرای جرایم پزشکی در حال رسیدگی بود، دادیار، دستور تشکیل کمیسیون 5نفره پزشکی در این پرونده را صادر کرد. تیم پزشکی با انجام بررسی‌ها اعلام کردند که این زن پس از انجام عمل جراحی زیبایی دچار افت هموگلوبین شده بود. او پس از 24ساعت ترخیص شده و سپس با ضعف و بی‌حالی به بیمارستان مراجعه کرد‌ و بستری شد. این زن به اتاق عمل رفت و تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفت و پس از آن به کام مرگ رفت.
نتیجه کمیسیون نیز پس از ثبت اظهارات شوهر متوفی و اظهارات پزشکان و متخصصان مشخص شد که عمل جراحی بدون رعایت موازین فنی انجام شده و فرد جراح نیز ‌فاقد مهارت لازم بوده است. حتی پس از عمل نیز مدیریت عوارض آن ‌به شکل نامناسب و ناقص انجام شده است. به این ترتیب اعضای کمیسیون اعلام کردند که قصور پزشک معالج محرز و به میزان صددرصد است. همچنین براساس شواهد و مدارک موجود انجام دخالت در امور جراحی و پزشکی توسط تکنیسین اتاق عمل محرز بوده که نیاز به پیگیری مراجع قضایی دارد.
با اعلام نتیجه این کمیسیون 5نفره، پرونده برای پیگیری‌های بیشتر به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد و هم‌اکنون قاضی جنایی دستور احضار پزشک معالج و تکنیسین اتاق عمل را صادر کرده است. از سوی دیگر، دستور تحقیق از شاهدان و کارکنان کلینیک نیز صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید