• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75966
+
-

عراقچی: طرف آمریکایی برای صدور مجوز فروش نفت ایران انعطاف نشان داده است

هیأت اقتصادی ایران امروز به فرانسه می رود

دیپلماسی
هیأت اقتصادی ایران امروز به فرانسه می رود


اسماعیل سلطنت‌پور/ خبر‌نگار
براساس اطلاعاتی که خبرنگار همشهری کسب کرده، هیاتی اقتصادی از ایران امروز عازم پاریس می شود تا  آخرین رایزنی‌ها درباره بسته پیشنهادی اروپا به تهران را انجام دهد. این بسته در سفر محمد جواد ظریف به پاریس و در حضور امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه باز شده بود.  24 ساعت از بازگشت ظریف به تهران از پاریس نگذشته بود که وزیر خارجه ایران برای گفت وگوهای جدید درباره این بسته پیشنهادی عازم بیاریتز شد،‌ جایی که سران 7 کشور صنعتی جهان از جمله دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا هم آنجا حضور داشت. پیش‌تر محمود واعظی ،رئیس دفتر رئیس جمهور از سفر این هیات اقتصادی به پاریس خبر داده بود، یک منبع مطلع  در ورزات خارجه به همشهری گفت این هیات امروز به فرانسه می رود.

تلاش برای تعلیق گام سوم
روزشمار ایران برای برداشتن گام سوم 5روز دیگر به پایان می‌رسد. همزمان مذاکرات محرمانه بین ایران و فرانسه برای رسیدن به توافقی که باعث شود ایران گام سوم را بر ندارد یا به تعویق بیندازد تشدید شده است؛ شنیده شده در یکی، دو روز آینده تکلیف طرح مکرون درباره برجام مشخص خواهد شد، ظریف در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود فردا به مسکو می‌رود.

18 اردیبهشت امسال و پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد به‌دلیل بر هم خوردن توازن برجام و از بین رفتن منافع اقتصادی توافق هسته‌ای برای ایران اقداماتی را انجام می‌دهد که در مرحله نخست، سقف نگهداری اورانیوم غنی شده از میزان درج شده در برجام عبور کرد و سرعت تولید آب سنگین هم افزایش یافت و 2 ‌ماه بعد هم میزان غنی‌سازی‌ از 3.67 درصد فراتر رفت؛ اتفاقی که 2 روز قبل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود بر آن صحه گذاشت.

ایران اکنون در آستانه برداشتن گام سوم است؛ ناظران بر این باورند که ایران سناریوهایی را برای گام سوم درنظر دارد که افزایش غنی‌سازی‌ به 20 درصد یا بیشتر یا نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته یا شروع غنی‌سازی‌ در فردو گزینه‌هایی هستند که ایران در هفته‌های اخیر آنها را بررسی کرده اما همزمان با جلسات هیأت نظارت بر برجام، در بیرون مرزها نیز تحولاتی شکل گرفته تا ایران از برداشتن گام سوم که اگر سخت برداشته شود می‌تواند برجام را به محاق ببرد، منصرف شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در 2‌ ماه اخیر ابتکاراتی را برای توافق با ایران داشته که در این چارچوب دست‌کم 10 بار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تلفنی صحبت کرده و 2 مرتبه نیز مشاور خود را روانه تهران کرده است؛ متقابلا ‌ماه گذشته نیز سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با پیام کتبی حسن روحانی که گفته می‌شود در رابطه با پیشنهاد ایران به مکرون بوده راهی کاخ الیزه شد.

هیچ کدام از دو طرف هنوز جزئیاتی از طرح‌های خود را منتشر نکرده‌اند، اما گفته می‌شود طرح مکرون مشتمل بر معافیت مقطعی برای فروش نفت ایران است و در مقابل ایران به اجرای برجام بازمی‌گردد. گفته می‌شود اروپا قصد دارد ۱۵ میلیارد دلار را به‌عنوان اعتبار برای ایران درنظر بگیرد. 2 روز قبل سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای رادیویی با بیان اینکه برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام باید خواسته‌های ما مانند فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تأمین شود، به اجلاس گروه 7 و سفر ظریف به فرانسه اشاره کرد و گفت: در جریان اجلاس گروه۷  آقای مکرون با آقای ترامپ دیدارهایی داشتند و طرف آمریکایی برای صدور مجوز درخصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است.
وزیر خارجه هفته قبل پس از سفر به فنلاند، سوئد و نروژ در سفری کوتاه به فرانسه رفت و با امانوئل مکرون دیدار کرد و 2 روز بعد درحالی‌که بیاریتز فرانسه میزبان سران گروه 7بود به‌طور از قبل اعلام نشده هواپیمای ظریف در این شهر نشست و ظریف 3 ساعت و نیم با لودریان، همتای فرانسوی رایزنی کرد.  ظریف همچنین قبل از خروج از فرانسه با مکرون هم دیدار کرد. رسانه‌ها خبر داده‌اند که موضوع ایران طی جلسه ناهار کاری ترامپ و مکرون مورد بحث قرار گرفت و رئیس‌جمهور فرانسه از ترامپ خواست به ممنوعیت فروش نفت ایران به هند و چین خاتمه دهد. هند و چین بزرگ‌ترین خریداران منابع انرژی تهران هستند. از سوی دیگر ترامپ در نشست مشترک با مکرون در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال دادن غرامت به ایران بابت تحریم‌های واشنگتن گفت که قرار نیست بابت این تحریم‌ها غرامتی به ایران پرداخت شود. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «ما پولی نمی‌دهیم، قرار نیست پولی بدهیم».

ترامپ در عین حال گفت کشورهای زیادی هستند که خط اعتباری به ایران خواهند داد تا با آن، کار خود را پیش ببرد.

رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور ضمنی موافقت خود را با گشایش این خط اعتباری که احتمالا از طریق اینستکس ایجاد می‌شود اعلام کرده تا ایران بتواند در «کوتاه‌مدت» نیازهای خود را از تأمین کند. ترامپ همچنین گفت که اعتبار لازم، از طریق فروش نفت ایران تأمین خواهد شد. او افزود که کشورهای حاضر در برجام مجری این طرح خواهند بود و آمریکا در آن شرکت نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید