• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75874
+
-

شناسایی 40 نقطه برای رونق گردشگری عشایری

گردشگری
شناسایی 40 نقطه برای رونق گردشگری عشایری


گردشگری و بوم‌گردی عشایری در استان اصفهان با همکاری مدیریت امور عشایر رونق می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، گردشگری عشایری در اصفهان یکی از ظرفیت‌های رونق اقتصادی است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری و برنامه‌‌ریزی اصولی به یکی از کانون‌های بزرگ گردشگری در استان تبدیل و سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

عشایر اصفهان به عنوان یک جامعه پویا و مولد، نقش انکارناپذیری در جغرافیای استان دارند و به خاطر داشتن ویژگی‌های خاص علاوه بر مباحث اقتصادی، از غنای فرهنگی بیشتری برخوردارند.
جاذبه‌های مختلف و متنوع محیطی، چشم‌اندازهای زیبا، نوع زندگی(کوچ)، صنایع دستی، تولیدات لبنی و مجموع جاذبه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی عشایر در یک مکان، دارای جایگاه ویژه‌ای برای جذب گردشگران است.
در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان 24 هزار نفر از ایل قشقایی و در محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان 3 هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.


بررسی مناطق مستعد

مناطق عشایرنشین استان اصفهان بستر مناسبی برای توسعه گردشگری است که به گفته مسئولان امر برای تحقق این مهم 40 منطقه شناسایی شده و در آینده منطقه و کمپ گردشگری انتخاب و به کانون توجه گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در سمیرم، اظهار کرد: تعامل خوبی با سازمان امور عشایر داریم و تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه گردشگری عشایری تنظیم کرده‌ایم.

«فریدون الهیاری» با بیان این‌که جمعیت اصلی عشایر استان اصفهان در جنوب و غرب استان مستقر هستند، خاطرنشان کرد: ایل‌های قشقایی، عرب جرقویه و بختیاری در اجرا و توسعه این طرح نقش موثری دارند.
وی افزود: قطب و محور این کار به دست ایل قشقایی و منطقه ییلاقی سمیرم است که می‌تواند به عنوان پایگاه و پایلوت اجرای طرح‌های گردشگری عشایری فعالیت‌های خوبی داشته باشند.

به گفته وی خانه‌های بوم‌گردی و چند کمپ عشایری در این شهرستان راه‌اندازی شده و استقبال خوبی از آنها شده است که نشان می‌دهد جای کار و توسعه زیادی در این بخش احساس می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تغییر شرایط زندگی امروز عشایر با دیروز آنها تصریح کرد: نیروهای تحصیلکرده و خوش‌فکری در این جامعه حضور دارند که شاید ظرفیت محدود مراتع یا علاقه به مشاغل دیگر اجازه ندهد آنان راه آبا و اجدادی خود را به این سبک ادامه دهند.
الهیاری ادامه داد: این امر بدیهی است که توجه به گردشگری، مراتع و محیط زندگی را سالم نگه می‌دارد و باری بر مرتع و طبیعت تحمیل نمی‌کند و نقش موثرتری هم در رونق کسب و کار و معیشت خواهد داشت.


ظرفیت‌های بسیار سمیرم
وی جایگاه سمیرم در بخش گردشگری را خاص و ویژه عنوان کرد و گفت: این خطه دارای بافتی فرهنگی، تاریخی، روستایی و عشایری به شکل همزمان است و صنایع‌دستی آن ثبت ملی شده‌اند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، روستای مِهرگرد از توابع بخش وردشت سمیرم چندی قبل به عنوان اولین روستای ملی بافت‌های داری استان معرفی شده است.
الهیاری با بیان این‌که این روستا از گذشته، اهمیت ویژه‌ای در صنایع‌دستی روستایی و عشایری به‌ویژه بافته‌های داری از جمله قالی، گلیم و گبه در جنوب استان اصفهان داشته، افزود: بیش از ۲۰۰ نفر در این روستا در کارگاه‌های بافته‌های داری مشغول کار هستند.
وی با تاکید بر این‌که صنایع‌دستی این روستا ظرفیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دیگر این روستا از جمله طبیعت بکر و قرار داشتن در مسیر کوچ ییلاق و قشلاق عشایر، زمینه‌های مساعدی برای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی این خطه وجود دارد.



   روستایی با ظرفیت‌های جهانی

«ویدا توحدی»، مشاور و ارزیاب معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سفر بهمن ماه سال ۹۷ به سمیرم گفت: روستای مِهرگرد از توابع سمیرم از ظرفیت و قابلیت جهانی در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی برخوردار است.
مهرگرد از روستاهای زیبای بخش وردشت در شمال سمیرم و دهستان درّه شور، براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دارای ۸۵۶ نفر جمعیت در قالب ۱۹۸ خانوار است و ساکنان آن به زبان ترکی قشقایی گویش می‌کنند.
این روستا از نظر صنایع‌دستی در رشته نساجی سنتی و بافته‌های داری نامزد ثبت ملی است.
شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهری، عشایری و روستایی، دارای ۹ منطقه نمونه گردشگری در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان است.
پیشینه تاریخی، بافت عشایری روستایی و شهری به همراه مواهب طبیعی از قبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان‌آب‌های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پر ظرفیت گردشگری در استان اصفهان مطرح کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید