• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75864
+
-

یزد، بهشت سرمایه‌گذاران گردشگری

اروپایی‌ها بیشترین متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان هستند

گردشگری
یزد، بهشت سرمایه‌گذاران گردشگری

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 


 ‌تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان یزد از زمان انتخاب صنعت گردشگری به عنوان یکی از آیتم‌های مهم سند توسعه استان و از زمان جهانی شدن بافت تاریخی یزد از اهمیت بسزایی برخوردار شده، چراکه این عوامل قطعا به افزایش گردشگران داخلی و خارجی منتج می‌شود که نیازمند خدمات زیرساختی بسیاری است.
در این سال‌ها حجم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری رو به افزایش است و برای نمونه می‌توان به افزایش واحدهای اقامتی به‌ویژه خانه‌های بوم‌گردی اشاره کرد، اما هنوز ضعف‌هایی در ایجاد مراکز اقامتی از جمله هتل‌های پنج‌ستاره وجود دارد که سرمایه‌گذاری کلانی را می‌طلبد.
اما سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری نباید تنها به مراکز اقامتی منتهی شود، بلکه یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری استان یزد، صنعت حمل‌ونقل شهری و بین شهری است که نقش موثری در کاهش گردشگران داخلی و خارجی دارد.


 نیاز به افزایش مراکز اقامتی

یکی از فعالان صنعت گردشگری استان با اشاره به رویکرد مثبت دولت برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت تاریخی می‌گوید: با توجه به این‌که ظرفیت اقامت در بافت تاریخی محدود است، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی قدم مثبتی برای افزایش ظرفیت اقامت در بافت تاریخی است اما باید برای ایجاد مراکز اقامتی بزرگ از جمله هتل‌ها در این بافت اقدام شود.
«حسن میرحسینی» می‌افزاید: در کنار آن باید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز نظارت بیشتری اعمال شود تا خدمات مناسب و درخوری به گردشگران داخلی و خارجی ارائه شود اما باید قبول داشت که برخی از گردشگران تمایل به اقامت در هتل‌های مجهز را دارند و باید به این نیازها هم توجه شود.

وی با بیان این‌که کیفیت و کمیت مراکز اقامتی یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری استان است، می‌گوید: این مشکل نه‌تنها در مرکز استان، بلکه در شهرستان‌ها هم به چشم می‌آید و باید بیشتر به آن توجه شود.
این فعال گردشگری مهم‌ترین اقدام در این راستا را در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری عنوان می‌کند و می‌افزاید: هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم سرمایه‌گذاران خارجی باید به سمت سرمایه‌گذاری در استان جلب شوند، از این رو باید آیتم‌های ویژه‌ای را برای آنها در نظر گرفت که به این کار ترغیب شوند.
وی می‌افزاید: جهانی شدن بافت تاریخی یزد فرصت را برای جلب سرمایه‌گذاران بیشتر به‌ویژه سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده است و باید با معرفی هرچه بیشتر یزد در دنیا، فرصت را برای حضور سرمایه‌گذاران بزرگ در استان فراهم کرد.

میرحسینی با تاکید برآینده روشن صنعت گردشگری در استان یزد، اظهار می‌کند: قطعا هرگونه سرمایه‌گذاری که در این صنعت اتفاق بیفتد، بازدهی اقتصادی خوبی به همراه دارد و باید این وضعیت به خوبی برای سرمایه‌گذاران تبیین شود.


تقویت حمل ونقل عمومی

یکی دیگر از فعالان گردشگری استان می‌گوید: هر چند مراکز اقامتی و پذیرایی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تقویت گردشگری است اما نباید از سایر خدمات از جمله زیرساخت‌های حمل‌ونقل غافل شد.
«سعید دهقان» می‌افزاید: در این سال‌ها قدم‌های مثبتی برای تقویت مراکز اقامتی و پذیرایی برداشته شده است، اما حمل‌ونقل استان هم در بعد داخل شهر و هم بین شهری بسیار ضعیف است به طوری که برخی از تورهای گردشگری به‌ویژه تورهای خارجی به دلیل این ضعف استان یزد را در زمره مراکز بازدید قرار نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: محدود بودن پروازها، کیفیت پایین خدمات هوایی، مشکلات و نقایص قطارها و ناایمن بودن اتوبوس‌های بین شهری مشکلاتی است که آینده صنعت گردشگری استان را تهدید می‌کند و باید برای بهبود این خدمات چاره‌ای اندیشیده شود.
این فعال گردشگری می‌گوید: همین ضعف در حمل‌ونقل داخل شهر هم وجود دارد، شلوغی خیابان‌های مرکز شهر منتهی به بافت تاریخی و نبود وسایل نقلیه مناسب و با کیفیت، یکی از مشکلات گردشگرانی است که به یزد سفر می‌کنند. باید ناوگان حمل ونقل عمومی‌تازه نفس و با کیفیت برای جابه‌جایی گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی در نظر گرفته شود تا لازم نباشد که خودروهای مختلف به داخل بافت تاریخی رفت و آمد کنند.


توجه به شهرهای دیگر استان

یکی دیگر از فعالان گردشگری استان با تاکید به توجه به زیرساخت‌های گردشگری در شهر یزد می‌گوید: در کنار توجه به بافت تاریخی یزد باید به بناها و بافت‌های تاریخی سایر شهرهای استان که ظرفیت بالایی برای تقویت گردشگری دارند نیز توجه شود.
«احسان توکلی» می‌افزاید: باید در کنار معرفی یزد برای جذب سرمایه‌گذاران، نسبت به معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سایر شهرها هم اقدام شود تا در کنار تقویت زیرساخت‌های گردشگری شهر یزد، زیرساخت‌های گردشگری سایر شهرها هم تقویت شود.

وی ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری استان آینده درخشانی دارد و می‌توان با معرفی جاذبه‌ها از این فرصت بهترین بهره‌برداری صورت گیرد.


آمارها چه می‌گوید؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌گوید: براساس آمار ارائه شده در سال جاری استان یزد هم از لحاظ جذب سرمایه‌گذار داخلی و هم سرمایه‌گذار خارجی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: این آمار مربوط به همه مجوزهایی است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان صادر شده است که شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آژانس‌های مسافرتی و از این دست خدمات است.
وی می‌گوید: بیشترین تقاضا برای سرمایه‌گذاری داخل در همین حوزه‌ها است اما بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در استان مربوط به ساخت مراکز اقامتی به‌ویژه هتل‌های بزرگ است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی، بیشتر از کشورهای اروپایی است، می‌افزاید: در حال حاضر 3 متقاضی سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد مراکز اقامتی در استان یزد اعلام آمادگی کرده‌اند و مراحل آن در حال طی شدن است.
وی درباره تقویت زیرساخت‌های گردشگری در سایر شهرهای استان می‌گوید: سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در استان هم مربوط به مرکز استان و هم سایر شهرهای گردشگری است، به طوری که نیمی‌از سرمایه‌گذاری‌ها به سمت شهرستان‌ها سوق داده شده است.


تلاش برای تقویت زیرساخت‌ها

فاطمی‌ اظهار می‌کند: البته در کنار نیاز به سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز اقامتی، باید در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نیز اقداماتی صورت گیرد. خدمات این بخش بسیار ضعیف است برای مثال می‌توان به پروازهای محدود هوایی اشاره کرد که باعث می‌شود برخی از تورهای خارجی به یزد سفر نکنند.
وی ادامه می‌دهد: البته رایزنی‌هایی با برخی از ایرلاین‌های بزرگ کشور صورت گرفته اما قطعا تا زمانی که زیرساخت‌های حمل ونقل تقویت نشود، در ارائه خدمات گردشگری نقص‌هایی وجود خواهد داشت که به این صنعت ضربه می‌زند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در بافت تاریخی یزد می‌گوید: بسیار از گردشگران علاقه‌مند به اقامت در بافت تاریخی هستند اما امکان ساخت هتل‌های بزرگ در بافت تاریخی وجود ندارد از این رو باید در کنار تقویت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های سنتی در بافت تاریخی، نسبت به ساخت هتل‌های بزرگ در خارج از بافت اقدام شود.


   ضعف در حوزه حمل و نقل هوایی

رئیس جامعه هتل داران استان یزد ضعف خدمات حمل‌و‌نقل را یکی از آسیب‌های صنعت گردشگری استان یزد برمی‌شمارد و بر ضرورت تقویت آن هم از سوی مسئولان دولتی و هم بخش خصوصی تاکید می‌کند.
«سید امیرناصر طباطبایی» می‌افزاید: حمل‌و‌نقل یکی از زیرساخت‌های مهم گردشگری استان است اما برای مثال در استان یزد سفر هوایی به مقاصد گردشگری و برعکس وجود ندارد و تورهای خارجی هیچگاه به صورت مستقیم وارد یزد نمی‌شوند.
وی با اشاره به تلاش‌هایی که مسئولان برای افزایش پروازهای خارجی و داخلی انجام می‌دهند، اظهار امیدواری می‌کند با تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شاهد افزایش جذب گردشگران خارجی و داخلی در استان و به‌ویژه بافت تاریخی جهانی یزد باشیم.

 

2 دلیل شکست طرح‌های سرمایه‌گذاری


یاسین دهقان|یزد- خبرنگار: 

سرمایه‌گذاری مقوله‌ای است که به عوامل مختلف از جمله پذیرش سرمایه‌گذار در مقصد سرمایه‌گذاری بستگی داد. زمانی که استانی ظرفیت لازم برای ورود سرمایه‌گذار را ایجاد کند و از وی حمایت کند، قطعا سرمایه‌گذاران بیشتری پا به عرصه می‌گذارند و برای عمران و آبادانی استان تلاش می‌کنند.
نمونه این برخورد با سرمایه‌گذاران یکی از ملزومات تقویت زیرساخت‌های گردشگری است. زمانی که سرمایه‌گذاری برای فعالیت در استان ابراز علاقه می‌کند، مسئولان و متولیان امر هم باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری را داشته باشند و با حمایت از سرمایه‌گذار، فرصت را برای توسعه استان فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد 2 عامل عمده شکست خوردن برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان را هزینه بالای زمین و عوارض و جریمه‌های شهرداری عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای تخصیص زمین، اداره کل راه و شهرسازی باید ورود کند و زمین را نه به قیمت کارشناسی بلکه به قیمتی که برای سرمایه‌گذار جذاب باشد، مثلا برای ساخت هتل واگذار کند.
«محسن صادقیان» با اشاره به دومین عامل فرار سرمایه‌گذاران گردشگری در استان یعنی عوارض و جریمه‌های شهرداری می‌افزاید: در این راستا نیز شهرداری‌ها باید راهکاری در نظر بگیرند برای مثال می‌توانند تعرفه عوارض برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را با تخفیف دریافت کنند.

وی تاکید می‌کند: شکی نیست که در شرایط فعلی دولت توانایی ورود به این عرصه‌ها را ندارد و بخش خصوصی تنها فرصت برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری است، از این رو باید یزد و ظرفیت‌های آن در دنیا معرفی شود تا علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این ظرفیت‌ها، برنامه‌‌ریزی کنند.
معاون عمرانی استانداری یزد با اشاره به جایگاه برتر استان از نظر تعداد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در کشور می‌گوید: ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران معرفی شده است و انتظار می‌رود براساس نیازهای حوزه گردشگری به‌ویژه اقامتگاه‌ها و هتل‌های چند ستاره شاهد ورود سرمایه‌گذاران توانمند باشیم.

وی می‌افزاید: ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان وجود دارد و اگر این ظرفیت به خوبی به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری معرفی شود، قطعا در جذب آنها موفق خواهیم بود. صادقیان ادامه می‌دهد: از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان بازگشت سرمایه خواهد داشت و با توجه به افزایش مسافران داخلی و خارجی حتی در فصل تابستان که حجم مسافران خارجی کمتر است، به این نکته پی می‌بریم که هنوز سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه اقامتی لازم و سودآور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید