• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75813
+
-

افزایش تولیدات کشاورزی با تکمیل 2500 هکتار گلخانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل از تکمیل شهرک‌های گلخانه‌ای با هدف تحول در اشتغال‌زایی و رونق تولید استان در حوزه کشاورزی خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «ارژنگ عزیزی» با اشاره به احداث 2500 هکتار گلخانه در قالب 3 شهرک در منطقه مغان اظهار کرد: با تکمیل این شهرک‌ها تحول مهمی در اشتغال‌زایی و رونق تولید در استان ایجاد می‌شود. تکمیل این طرح‌ها زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید، تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را فراهم می‌کند.

عزیزی از اعطای مشوق‌های مناسب برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده تسهیلات کم‌بهره برای واحدهاست که در قالب اشتغال پایدار روستایی قابل پرداخت است. با راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان و با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین راندمان تولید و بهره‌دهی را خواهیم داشت. این مسئول بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های اساسی از قبیل برق‌رسانی، گازرسانی و راهسازی از اولویت‌های اصلی در بخش کشاورزی به‌ویژه در ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان است‌. 


برداشت‌ بی‌رویه از منابع آبی اردبیل 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم تداوم برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را عامل کاهش ذخایر آبی اردبیل عنوان کرد. «خلیل نیکشاد» گفت: اهمیت به توسعه بخش کشاورزی با در نظر گرفتن بحران آب در استانی همانند اردبیل که ظرفیت مهم آن مربوط به همین حوزه است باید به صورت تخصصی و کارشناسانه مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به این‌که به دلیل خشکسالی‌های متعدد شاهد کاهش چشمگیر آب در پشت سد و سفره‌های زیرزمینی هستیم باید راه‌حل اساسی برای رفع مشکل کم‌آبی تدوین شود تا بتوانیم برای رفع مشکلات خشکسالی اقدام جدی داشته باشیم و به اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم. این مسئول تأکید کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت و طرح کشت جایگزین و استفاده از ارقام کم‌آب در استان به عنوان یک اولویت اساسی باید در استان به یک موضوع نهادینه و فراگیر تبدیل شود تا بتوانیم به همه اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

نیکشاد تأکید کرد: ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان برای اجرای طرح آبیاری از برنامه‌هایی است که از چند سال گذشته به دنبال نهادینه‌سازی آن هستیم و باید با فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه بتوانیم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را محقق و سیستم‌های آبیاری را از حالت سنتی خارج کنیم. وی بیان کرد: با توجه به این‌که شاهد کاهش ذخایر آبی در استان هستیم و این موارد نشأت گرفته از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است، باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مناسب و اساسی تدوین شود تا بتوانیم به خروجی‌های مورد انتظار دست یابیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید