• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75798
+
-

جریمه میلیونی برای قطع و حمل غیر مجاز درختان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان با بیان این‌که قطع و حمل درختان قطع شده عرصه‌های منابع طبیعی بدون مجوز، کالای قاچاق به شمار می‌رود از جریمه متخلفان در این زمینه خبر داد. «سیامک صدقی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به توقیف محموله چوب قاچاق اظهار کرد: محموله‌ای به تناژ ۱۵ تن چوب قاچاق از جنس چوب زراعی چنار به دلیل نداشتن مجوز حمل چوب، در محل ایست و بازرسی ورودی بوکان از سمت سقز توقیف شد.

صدقی با بیان این‌که با هرگونه قطع درختان در عرصه‌های منابع طبیعی به شدت برخورد خواهد شد و برای هرگونه حمل‌و‌نقل چوب باید مجوز اداره منابع طبیعی اخذ شود عنوان کرد: برای قطع درختان باغی و کشتی که در زمین‌های زراعی قرار دارند، دریافت مجوز قطع از جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی و آبیخزداری الزامی است و در صورت نبود مجوز این درختان کالای قاچاق خواهند بود.

این مسئول تأکید کرد: در مواردی که محموله چوب قاچاق کشف شود، اگر محل قطع درختان در داخل محدوده شهرستان باشد، در صورت درخواست متخلف مبنی بر ارجاع نشدن پرونده به دادگستری، برای هر اصله درخت ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال جریمه اخذ می‌شود و در صورت موافقت اداره کل استان، پس از جریمه و اخذ تعهد محضری مبنی بر تکرار نکردن، پرونده در اداره مختومه می‌شود، اما در صورتی که متخلف مایل به مختومه شدن پرونده نباشد و همچنین اگر برای بار دوم مرتکب تخلف شود، پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود که مجازات بار دوم اقدام، متاسفانه اغلب زندان را در پی خواهد داشت.

او با بیان این‌که درختان در مسیل‌ها بهترین سازه‌های طبیعی آبخیزداری هستند و خاک را در محل تثبیت می‌کنند تأکید کرد: با حذف درختان در مسیل‌ها باید منتظر خسارات ویرانگر سیل و شستن خاک‌های زراعی و تغییرات شدید مسیر رودخانه‌ها باشیم. صدقی با اشاره به این‌که برای بریدن گون‌ها هم اخیرا مجازاتی برابر درختان در نظر گرفته شده است ادامه داد: با تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست جانوری به خطر می‌افتد و همچنین بحث اجرای قانون هوای پاک و سالم نیز منتفی می‌شود.

وی عنوان کرد: درخواست ما از قوه قضاییه دستور مجازات جایگزین حبس به نفع اهداف منابع طبیعی، همچون خرید نهال و در اختیار قرار دادن آن به سمن‌ها، جمع‌آوری زباله، نصب بنر‌ها و تابلو‌های هشدار منابع طبیعی، کاشت نهال و کار در اداره منابع طبیعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید