• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75751
+
-

چرا در یک‌سال اخیر شایعاتی مثل واگذاری خلیج‌فارس به چینی‌ها، چشم‌پوشی از دریای خزر به نفع روس‌ها، فروش چابهار و بوشهر به روسیه شدت گرفته است؟

حربه براندازان

سیاست خارجی
حربه براندازان


اصغر صوفی ـ خبر‌نگار

مخالفان جمهوری اسلامی به‌ویژه اپوزیسیون خارج‌نشین که خود را «برانداز» می‌خوانند، طی سال‌های گذشته از شگردهای مختلفی برای ضربه‌زدن به نظام بهره گرفته‌اند، اما هر‌بار با ناکامی مواجه شده‌اند؛ تلاش آنها برای بحران‌آفرینی‌های سیاسی، قومی و قبیله‌ای، اعتراضات صنفی و نهایتا القای حاکمیت دوگانه در کشور، همراهی با تحریم‌ها و اعمال فشارهای اقتصادی به مردم ایران، هیچ‌یک براندازان را به اهداف مورد نظر رهنمون نکرد. اما به‌نظر می‌رسد آنها استراتژی جدیدی را برای ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی تدارک دیده‌اند؛ «تحریک احساسات ملی‌گرایانه ایرانیان». آنها به‌خوبی می‌دانند که مقولاتی مانند وطن، ناموس، ایران، تمامیت ارضی و... چه جایگاهی نزد مردم ایران دارد. آنها به ظرفیت‌های میهن‌دوستی ایرانیان پی‌برده‌اند و در مقاطع مختلف کوشیده‌اند تا با دستاویز قرار‌دادن برخی اخبار کذب و تحریف خبرها، از این ظرفیت‌ها در راستای مطامع سیاسی خویش استفاده کنند. در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تحت مدیریت براندازان، روزانه صدها مطلب و یادداشت با مضمون فروش یا واگذاری خلیج‌فارس به چینی‌ها، چشم‌پوشی از دریای خزر به نفع روس‌‌ها، فروش چابهار و بوشهر به روسیه و... منتشر می‌شود؛ جریانی که تلاش می‌کند بی‌اعتنایی و ناتوانی جمهوری اسلامی به حفظ تمامیت ارضی ایران را القا کند.

1
سیل فروردین و کمک عراقی‌ها

 در جریان سیل ویرانگر فروردین سال‌جاری، مردم عراق برای امدادرسانی به همنوعان ایرانی خود، از طریق برپایی موکب‌های نذری، ارسال اقلام غذایی، کمک‌های نقدی و غیرنقدی سنگ‌تمام گذاشتند. در این میان آنچه توجه براندازان را جلب کرد، حضور نیروهای حشدالشعبی یا همان بسیج مردمی عراق بود که به همراه ماشین‌آلات مکانیکی مانند لودر و کامیون‌های حامل کمک‌های مردمی وارد خاک ایران شده بودند. تصاویر حضور عراقی‌ها برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، اما براندازان از تصاویر همدردی 2 ملت ایران و عراق با عناوینی مانند «اشغال ایران» توسط اعراب یا عراقی‌ها یاد کرده و خواستار نجات ایران از شر اشغالگران شدند! طرح این ادعا در حالی بود که بسیج مردمی عراق با هماهنگی با دولت ایران، وارد کشور شده بودند و حضور آنها در ایران اساسا ماهیت نظامی نداشت. با این حال، گروهی از کاربران موسوم به برانداز در شبکه‌های اجتماعی کوشیدند تا اهدای کمک عراقی‌ها را دون ‌شأن ایرانی‌ها قلمداد کرده و دریافت کمک از «غریبه»‌ها و «دشمنان» سابق ایران را حمل بر «بی‌غیرتی و بی‌عرضگی» مردم ایران کنند!


2
حمله به زائران عراقی

 ازدواج موقت و استفاده جنسی زائران عراقی از زنان ایرانی در مشهد و سایر شهرها موضوع دیگری بود که براندازان در جهت تحریک «غیرت» مردم ایران به آن متوسل شدند. پس از کاهش ارزش پول ملی ایران در پی تحریم‌های اقتصادی در سال‌97، افزایش محسوس زائران عراقی در ایران به‌عنوان فرصتی اقتصادی در راستای ارزآوری و جبران آثار تحریم‌ها مورد توجه مسئولان و مقامات ایرانی قرار گرفت. به گفته محمدمحب خدایی، معاون گردشگری کشور: «ورود گردشگر از عراق ۹۰‌درصد رشد داشته و سفر آذربایجانی‌ها به ایران هم ۷۰‌درصد بیشتر شده است. افغان‌ها نیز ۴۰ درصد بیشتر به ایران سفر کرده‌اند.» همزمان با افزایش زائران عراقی در ایران، شائبه استفاده جنسی عراقی‌ها از زنان ایرانی به یک جنجال بزرگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در همین حال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک مرد عراقی در بازار ماهی‌فروشان خرمشهر به قتل رسیده، چون به زنان ایرانی توهین کرده است؛ خبری که توسط فرماندار ویژه خرمشهر از اساس تکذیب شد.


3
حضور چینی‌ها در خلیج‌فارس

 مسئله واگذاری امتیاز صید ترال یا فانوس ماهی در عمق 200متری و از فاصله 12مایلی ساحل خلیج‌فارس به صیادان چینی طی سال‌های گذشته حاشیه‌ساز شد؛ موضوعی که اعتراض صیادان محلی و کارشناسان محیط‌زیست و رسانه‌های داخلی را به‌دنبال داشت. حسن صالحی، رئیس شیلات ایران در توجیه این قرارداد با چینی‌ها گفته بود: «اگر ما این فانوس‌ماهی‌ها را برداشت نکنیم، عمان از سهم ما برمی‌دارد.» به هر حال، انتقادات زیادی به واگذاری این امتیاز به صیادان چینی وارد بود و تخلفاتی در آن صورت گرفته بود که در رسانه‌های داخلی نیز به آن پرداخته شد. اما اپوزیسیون برانداز همین موضوع را در اشکال اغراق‌آمیز و بزرگ‌نمایی‌شده بازتاب دادند و اعلام کردند که «جمهوری اسلامی ایران، خلیج‌فارس را به چینی‌ها فروخت!» آنها برای تلقین این گزاره از عباراتی مانند چپاول چینی‌ها، تاراج و حراج خلیج‌فارس، وطن‌فروشی و... استفاده کردند و هشتگ‌هایی مانند «قیام تا سرنگونی، اعتراض سراسری» و... زدند!


4
شایعه فروش خزر

 سهم 50درصدی ایران از دریای خزر با وجود 5کشور ساحلی، توهمی است که مخالفان جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته به آن دامن زده‌اند و مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران قادر به حفظ این حق نبوده و یا از حقوق خود در این دریا عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که اکثریت حقوقدانان و کارشناسان حقوق دریاها در این‌باره اتفاق‌نظر دارند که سهم 50درصدی ایران از خزر یک توهم است. اما مخالفان جمهوری اسلامی بر قرارداد‌1921 میان ایران و شوروی استناد می‌کنند؛ قراردادی که هیچ سهم و درصد مشخصی برای هیچ‌یک از 2کشور درنظر نگرفته ‌و صرفا به مشاع‌بودن این دریا و آزادی کشتیرانی در آن تأکید شده است. تا پیش از فروپاشی شوروی، دریای خزر، دریای مشترک ایران و شوروی بود و تا به امروز هیچ‌گونه درصدبندی، تقسیم‌بندی و مرزکشی در آن صورت نگرفته است. نتیجه 26سال مذاکره میان 5کشور ساحلی خزر، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط سران 5کشور در مردادماه سال گذشته بود. این کنوانسیون نیز هیچ‌گاه به تعیین مرزها و محدوده‌های آبی کشورها نپرداخته و آن را به مذاکرات دوجانبه کشورها واگذار کرده است. اپوزیسیون برانداز در حالی جمهوری اسلامی را متهم به خیانت و عقب‌نشینی از سهم 50درصدی می‌کنند که حتی روسیه هم به‌عنوان طرف امضاکننده قرارداد 1921چنین ادعایی نداشته و ندارد. آنچه برای مخالفان جمهوری اسلامی، سلطنت‌طلبان و کاربران روباتیک منافقین در فضای مجازی مهم است، طرح بهانه‌ای برای تحریک احساسات ملی‌گرایانه و وطن‌دوستی ایرانیان است که تلاش می‌کنند با ایجاد هشتگ‌هایی مانند «برای کاسپین بپاخیز»، «ایران را پس می‌گیریم»، «خزر فروشی نیست»، «خاک می‌خوریم، خاک نمی‌دهیم»، «سفارت روسیه، لانه جاسوسیه»، «کمپین نجات کاسپین» و... به این هدف برسند.


5
ادعای واگذاری چابهار به روسیه

یکی دیگر از تلاش‌های جبهه مخالفان برای القای ناتوانی جمهوری اسلامی در حفاظت از تمامیت ارضی ایران به شایعه‌ای بازمی‌گردد که طی روزهای گذشته در فضای مجازی پیچید: «واگذاری چابهار به روسیه»! بازدید مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استراخان روسیه صرفا برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های تجاری، ترانزیتی و اقتصادی چابهار و سرمایه‌گذاری در این منطقه بهانه‌ای شد که مخالفان ادعای فروش، اجاره و واگذاری چابهار به روسیه را مطرح کنند و به جریان‌سازی‌ در فضای مجازی بپردازند. با وجود اینکه مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان واگذاری بندر چابهار به‌عنوان یک بندر راهبردی و متصل به آب‌های آزاد به روسیه را دروغ محض خوانده و آن را قویا تکذیب کرده است، اما براندازان همچنان به ساز خود می‌دمند‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید