• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75703
+
-

نوشدارو برای قلب صنعت ایران

گزارش خبری
نوشدارو برای قلب صنعت ایران


اراک سال‌هاست که به «قلب صنعت ایران» معروف است؛ قلبی که البته چند سالی می‌شود نامنظم می‌زند و در سایه مشکلات مالی و مالکیتی برخی از صنایع و شرکت‌ها، نیازمند تیمار است. فعلا حل مشکل 3غول صنعتی مستقر در اراک شامل صنایع آذرآب، واگن‌پارس و هپکو در اولویت قرار گرفته است. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید رضا رحمانی، وزیر صنعت تشکیل و پیشنهادهایی برای حل مشکل هر 3شرکت ارائه شد. بازگرداندن شرکت‌ها به دولت، واگذاری به مپنا، بخشش جرایم و دیرکرد،  سپردن اداره برخی از این شرکت‌ها به قرارگاه خاتم‌الانبیا و ممنوعیت واردات محصولات مشابه با هدف حمایت از تولید ازجمله این راهکارهاست.

به گزارش همشهری، شرکن هپکو  چند سالی است حتی دستمزد کارگران خود را نیز از محل فروش اموال یا دریافت تسهیلات بانکی پرداخت می‌کند و البته همواره بخشی از دستمزدها معوق می‌شود. همچنین صنایع آذرآب اراک در جریان خصوصی‌سازی، گرفتار سهامدار عمده‌ای شد که اهلیت صنعتی نداشت و با شیفت نقدینگی شرکت به سفته‌بازی در بورس، مقدمات سقوط سنگین توان تولیدی شرکت، فراهم آمد در این میان واگن‌پارس نیز گرفتار مشکلاتی شد که بنیانگذاران آن را از رسیدن به این رؤیا باز داشت و واگن‌پارس را در صف صنایع مشکل‌دار و حتی بحرانی اراک نشاند. حالا، در شرایطی که نسخه سازمان خصوصی‌سازی برای نجات هپکو بعد از 15‌ماه به نتیجه نرسیده و دوباره فریاد دادخواهی کارگران این شرکت بلند شده، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی پیگیر حل مشکل این 3شرکت شده و قرار است به‌زودی در مورد پیشنهادهای مطرح شده برای تعیین‌تکلیف این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کند.

بازگشت شرکت‌ها به دولت
وزیر صنعت درد مشترک 3شرکت هپکو، آذرآب و واگن‌پارس را مالکیت می‌داند و معتقد است باید یک نسخه نهایی متناسب با شرایط و ضوابط برای تعیین‌تکلیف این سه شرکت ارائه و پیگیری شود. رضا رحمانی گفت: کسانی که باید در مورد این شرکت‌ها تصمیم می‌گرفتند، محکم پای ‌کار نیامدند، ولی در این مقطع زمانی اجازه نخواهیم داد که بیشتر از این مشکل ادامه یابد؛ زیرا به‌اندازه کافی در مورد این 3شرکت با سهامداران مذاکره و راه‌حل‌های موقتی ارائه شده و حالا زمان جمع‌بندی مسائل و رفع ریشه‌ای مشکلات رسیده است. به عقیده رحمانی، واگذاری آذرآب و واگن‌پارس به مپنا، یک مدل برای حل‌وفصل مسائل آنهاست و هر دو شرکت هم از نظر وزارت صنعت آماده تحویل هستند. او همچنین واگذاری واگن‌پارس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع را راه‌حل دوم برای این شرکت دانسته و برای هر نوع همکاری و تشویقی اعلام آمادگی کرده است. براساس نسخه‌ای که رحمانی برای هپکو پیچیده، تعیین‌تکلیف سریع مدیریت شرکت در سازمان خصوصی‌سازی و با مشورت استانداری باید در دستور کار قرار بگیرد و درخصوص واگذاری این شرکت به هر جای دیگری نیز باید با مشورت تیم حقوقی و بورس و دادگستری تصمیم اجرایی گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید