• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75701
+
-

همشهری از برندگان بازارسهام رونمایی می‌کند

شرکت‌های کوچک، سوار برلوبیای سحرآمیز بورس

بورس
شرکت‌های کوچک، سوار برلوبیای سحرآمیز بورس


بررسی‌های آماری همشهری نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون در مجموع 55 درصد از شرکت‌های بورس قیمت سهامشان دوبرابر شده ، اما در یک نگاه کلی، سرمایه‌گذاران در سهام شرکت‌های کوچک، نبض بورس را در اختیار گرفته‌اند. سهام این شرکت‌ها از اول امسال تاکنون بیش از سایر شرکت‌ها رشدکرده، در این میان 3صنعت محصولات چرمی، چاپ و وسایل ارتباطی پربازده‌ترین صنایع بورس بوده‌اند.

به‌گزارش همشهری، جریان عمومی بازار سهام در سال‌جاری تغییر کرده و برخلاف رویه سال‌های گذشته، امسال و تا اینجای کار سهامداران شرکت‌های کوچک برندگان اصلی بازار بوده و شاخص بورس را به پیش رانده‌اند. براساس اطلاعات موجود قیمت سهام این شرکت‌ها امسال بیش از سایر شرکت‌ها، به‌ویژه در مقایسه با صنایع بزرگ، رشد کرده و ارزش سهام برخی از این شرکت‌ها حتی تا هزاردرصد افزایش یافته است.

 به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت مواد خام (کامودیتی‌ها) در سطح جهان و همچنین اعمال تحریم‌ها علیه ایران اثر زیادی بر سهام شرکت‌های بزرگ بورس، ازجمله شرکت‌های فعال دربخش معادن و فلزات، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی داشته و موجب شده تمایل سهامداران برای خرید سهام شرکت‌های کوچک بیشتر شود. با وجود این، پیش‌بینی می‌شود درصورت کاهش نرخ بهره در آمریکا و تضعیف قیمت دلار در برابر سایر ارز‌های بین‌المللی، قیمت مواد خام بار دیگر در سطح جهان افزایش یابد و زمینه رشد سهام شرکت‌های بزرگ فراهم آید. در عین حال هرنوع گشایش سیاسی هم می‌تواند به‌شدت سهام شرکت‌های بزرگ را، که صادرات‌محور هستند، به تحرک وادارد.

صنایع برتر
داده‌های آماری از عملکرد صنایع از اول امسال تاکنون در بازار سهام نشان می‌دهد 3 صنعت محصولات چرمی، چاپ و وسایل ارتباطی پربازده‌ترین صنایع بورس بوده‌اند. ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه محصولات چرمی 335درصد و صنعت چاپ و وسایل ارتباطی به‌ترتیب 255 و 253 درصد افزایش یافته است. بعد از این 3صنعت، گروه محصولات کامپیوتری، عمده‌فروشی و ماشین‌آلات در جایگاه بعدی از نظر مقدار رشد قرار گرفته‌اند. ارزش سهام شرکت‌های حاضر در این 3صنعت هم بین 172 تا 190 درصد افزایش یافته است.

با این حال در این دوره فلزات اساسی و استخراج کانی‌های فلزی که از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع بورس هستند در قعر جدول قرار گرفته‌اند؛ از ابتدای سال تاکنون ارزش سهام شرکت‌های حاضر در این صنایع فقط 30درصد، به‌طور میانگین رشد کرده است.

شرکت‌های برتر
آمار‌ها نشان می‌دهد از بین 605 شرکت فعال بازار سهام در بورس تهران و فرابورس ایران، ارزش سهام 330 شرکت، معادل 55 درصد، از اول امسال تاکنون بیش از 100 درصد رشد کرده و دوبرابر شده است. همچنین در این مدت سهام 105 شرکت، معادل 17.5 درصد، بیش از 200 درصد افزایش یافته است.
مطابق این اطلاعات، سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر با 1370 درصد رشد در صدر جدول برندگان بورس قرار گرفته‌اند و بعد از آن شرکت رنگین، که با نماد شرنگی در بورس شناخته می‌شود، با 910 درصد افزایش، در رتبه دوم قرار گرفته است. 2شرکت فعال در صنعت حمل‌ونقل هم با نام‌های حمل‌ونقل توکا (حتوکا) و مهندسی حمل‌ونقل پتروشیمی (حپترو) به‌ترتیب با 736 و 695 درصد رشد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از دیگر شرکت‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بیش از 500 درصد بازده نصیب سهامداران کرده‌اند می‌توان به شرکت‌های سیمان باقران، الیاف مصنوعی و لوازم خانگی پارس اشاره کرد.


سهام 55 درصد از شرکت‌های بورس دوبرابر شد

ارزش سهام یک‌پنجم شرکت‌های بورس از اول امسال تاکنون بیش از 200 درصد رشد کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید