• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75702
+
-

تأمین پایدار آب، برای دریاچه ارومیه

ورودی آب دریاچه ارومیه تا بهار سال 99 تا 25درصد افزایش می‌یابد

تأمین پایدار آب، برای دریاچه ارومیه


رضا کربلائی/ روزنامه‌نگار
اجرای پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه به مراحل پایانی رسیده و امیدواری به احیای پایدار این دریاچه قدیمی و استراتژیک، به لحاظ زیست‌محیطی، افزایش یافته است. مشاهدات خبرنگار اعزامی همشهری نشان می‌دهد  با اختصاص 840 میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال و بهره‌برداری از سد کانی‌سیب در استان آذربایجان غربی، 15 تا 25 درصد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از طریق یک تونل آبرسان به شکل پایدار و دائمی تامین خواهد شد. اجرای سد کانی‌سیب 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منابع آبی این سد از برخی رودهای استان تامین می‌شود. گفته شده در صورت به پایان رسیدن این طرح تا بهار سال 99 آب مورد نیاز به سمت دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

600 میلیون مترمکعب آب برای دریاچه
 این روزها مردم چشم‌انتظار اتمام طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به‌عنوان یکی از راهکارهای موفق دولت حسن روحانی برای اطمینان از پایداری احیای دریاچه ارومیه هستند. تاکنون 21 کیلومتر از تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به سمت دریاچه ارومیه حفاری شده و 950 میلیارد تومان برای اجرای کامل طرح‌های پایین‌دست و بالادست سد کانی‌سیب هزینه شده است که برای تکمیل آن تا پایان امسال دست‌کم 840 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز  است که با بهره‌برداری از این طرح، سالانه 600 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

تأمین یک‌پنجم آب ارومیه
یکی از وعده‌های دولت، احیای دریاچه ارومیه بود. 27 راهکار برای نجات این دریاچه مهم به دولت پیشنهاد شد؛ ازجمله انتقال آب از دریاچه وان و رودخانه ارس که به‌دلیل برخی مشکلات زیست‌محیطی و کمبود اعتبار برای تملک زمین و دشواری‌های دیگر، سرانجام دولت به اجرای طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب با حفاری یک تونل رضایت داد و پیش‌بینی می‌شود با این کار دست‌کم یک‌پنجم از آب مورد نیاز برای حفظ تراز آب مورد نیاز دریاچه تامین شود.

جمع‌آوری آب‌ برخی رودخانه‌ها و تامین آب شرب پایدار برای مصرف در بخش خانگی و همچنین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در استان‌های مرزی ایران در 6سال گذشته باعث شده تا حالا ساکنان شهرهای سردشت و ربط در استان آذربایجان شرقی شاهد بهره‌برداری برخی از این طرح‌ها باشند. ازجمله این طرح‌های مهم طرح سد و نیروگاه سردشت است که شرکت توسعه منابع آب و نیرو وابسته به وزارت نیرو مجری آن به شمار می‌آید.

کام سردشت شیرین شد
 با آبگیری کامل و بهره‌برداری از سد سردشت با حجم مخزن 380 میلیون مترمکعب حالا 50 هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای سردشت و ربط که به واسطه جنگ تحمیلی رنج‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، خیالشان از بابت آب شرب راحت شده است؛ به‌ویژه اینکه آب کشاورزی برای 7 هزار و 800 هکتار از زمین‌ها و باغ‌های منطقه تثبیت شده است.

برق مطمئن برای مردم سردشت
به‌تازگی و با هدف تامین مطمئن برق مورد نیاز مردم شهرهای محروم و آسیب‌دیده از 8سال جنگ تحمیلی، دومین واحد از نیروگاه 150مگاواتی سردشت به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته بهروزمرادی،مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب‌ و نیرو  این نیروگاه پس از انجام آزمایش‌های بی‌باری با شبکه سراسری سنکرون شده است. او پیش‌بینی کرد واحد سوم این نیروگاه نیز تا اواخر شهریورماه با شبکه سراسری برق سنکرون و این نیروگاه با ظرفیت نامی خود به مدار تولید وارد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید