• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75681
+
-

اتمام‌حجت با1+4

مسکو آخرین ایستگاه ظریف پیش از اجرای گام سوم هسته‌ای است

سیاست خارجی
اتمام‌حجت با1+4


6 روز مانده به پایان مهلت 30 روزه دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، وزیر خارجه ایران پس از دیدار با مقامات‌ فرانسه، انگلیس، آلمان و چین در آخرین ایستگاه گروه ‌1+4 روز دوشنبه در مسکو با همتای روسی مشورت خواهد کرد. ظریف 6 روز بعد از خروج آمریکا از برجام سفری مشابه انجام داده و با اعضای برجام رایزنی کرده بود و به‌نظر می‌رسد این سفرهایی که وزیر خارجه کشورمان از 26مرداد تا‌کنون با حضور در کشورهای اروپایی و آسیایی در پیش گرفته، آخرین اتمام حجت‌های ایران پیش از برداشتن گام سوم هسته‌ای باشد، شاید اروپا بتواند ایران را مجاب به توقف کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش کند.

محمد‌جواد ظریف 2هفته اخیر را در سفر بوده است، ابتدا به کویت رفت، بعد عازم اسکاندیناوی شد، سپس به‌طور ناگهانی پاریس در برنامه سفر او قرار گرفت، از تهران به شرق آسیا پرواز کرد و پس از دیدار با مقامات چین، ژاپن و مالزی به تهران بازگشت و حالا قرار است برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به این کشور سفر کند. موضوع اصلی همه این سفر‌ها برجام بوده است تا وزیر خارجه قبل از فرارسیدن 15شهریور موعد اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی، ایران یک دور با همه اعضای‌1+4 رایزنی کرده باشد.

ماهاتیر محمد در راه تهران
ظریف در آخرین مرحله سفر آسیایی خود که نام آن را ابتکار دیپلماتیک نهاده، به مالزی رفت و پس از دیدار با نخست‌وزیر مالزی وعده اخبار بیشتری از روابط داد که به‌نظر می‌رسد به برنامه سفر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی به ایران بر‌می‌گردد. او در مالزی با خبرگزاری‌برناما مصاحبه‌ای کرد و با تأکید بر اینکه روسیه و چین به اکثر مفاد این توافق پایبندند، اظهار کرد که اروپایی‌ها توان و یا عزم سیاسی لازم برای اجرای این توافق را ندارند. وزیر خارجه پیش از مالزی به ژاپن رفته بود تا با مقامات ارشد این کشور ازجمله ‌ شینزو آبه، نخست‌وزیر رایزنی کند. ژاپن شریک سنتی ایران و خریدار قدیمی نفت ایران بوده که پس از تحریم‌های آمریکا خرید نفت ایران را متوقف کرده اما نخست‌وزیر این کشور در تلاش است تنش موجود بین ایران و آمریکا را کاهش دهد و در این راستا 3‌ماه قبل به تهران سفر کرد و قرار است حدود 3هفته دیگر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیدار کند.

وزیر خارجه در این تور آسیایی به دیدار وانگ‌یی، وزیر خارجه چین هم رفت تا با یکی از اعضای برجام در آستانه کاهش اقدامات برجامی ایران تبادل‌نظر کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران قبل از سفر آسیایی به فنلاند، نروژ، سوئد و فرانسه رفته بود که سفر فرانسه با هدف باز‌کردن بسته پیشنهادی رئیس‌جمهور فرانسه درباره برجام انجام شد.

ظریف پس از آن به تهران بازگشت که ناگهان رسانه‌های غربی از فرود آمدن یک هواپیمای دولتی ایران در فرودگاه شهری در فرانسه خبر دادند که اجلاس سران گروه‌7 در آن در حال برگزاری بود. ظریف در بیاریتز با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و لودریان، همتای فرانسوی رایزنی کرد.

رایزنی درباره ابتکار مکرون
رئیس‌جمهور فرانسه در ماه‌های اخیر مشغول پیش‌بردن ابتکاری بوده که براساس آن ایران در ازای فروش نفت به اجرای برجام برگردد اما هنوز عملیاتی‌شدن طرح مکرون مشخص نیست؛ هرچند رئیس‌جمهور آمریکا هفته قبل در نشست مشترک با همتای فرانسوی برای عملیاتی‌شدن این ایده چراغ‌سبز نشان داد و از آمادگی خود برای دیدار با مقامات ایران سخن گفت.
اردیبهشت امسال ایران سقف نگهداری اورانیوم و آب‌سنگین را افزایش داد و در مرحله دوم درصد غنی‌سازی‌ را از آنچه در برجام نوشته شده، فرا‌تر برد و در روزهای اخیر هم خود را برای گام سوم آماده می‌کند که قرار است 15شهریور برداشته شود.

مکث
برجام باید حفظ شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند گفته طرح فرانسه می‌تواند مکمل وظیفه‌محوری ما درخصوص ضمانت اجرای توافق هسته‌ای باشد.  به‌گزارش تسنیم، فدریکا موگرینی روز پنجشنبه هم در سخنانی درباره طرح فرانسه درباره برجام گفته بود که توافق فعلی باید حفظ شود و اروپا به تلاش برای حفظ برجام ادامه خواهد داد. وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اجرایی شدن سازوکار اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران، موسوم به اینستکس نیز اظهارنظر کرد. او گفت که نخستین معاملات در چارچوب این سازوکار هنوز به اتمام نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :