• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75551
+
-

گرد فراموشی بر دیوارهای حمام بلور قزوین

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری: طرح مرمت و احیای حمام بلور بعد از تعطیلات تابستان تقدیم شورای اسلامی شهر می‌شود

میراث
گرد فراموشی بر دیوارهای حمام بلور قزوین

حمام تاریخی بلور که از بناهای نادر به جا مانده از دوره‌های صفویه و قاجاریه است، اکنون در معرض تخریب قرار دارد و نقاشی‌های دیواری آن در حال از بین رفتن است. 

به گزارش تسنیم، احیای حمام بلور و بناهایی از این دست افزون بر این‌که می‌تواند به صنعت گردشگری جوان قزوین کمک کند، می‌تواند محلات فرهنگی و تاریخی شهر را نیز احیا کند و اصالت را به روح آنها بدمد. 


تعطیلی حمام 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین به عنوان متولی مرمت حمام بلور گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ احیای حمام بلور، کاربری خانه فرهنگ محله برای آن در نظر گرفته شده بود و سال 86 این حمام با کاربری تعریف‌شده به بهره‌برداری رسید. 

آرش رشوندآوه بیان کرد: این حمام در یک برهه زمانی در اختیار سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین قرار گرفت، اما متاسفانه به دلایل گوناگونی در حراست از این بنای ارزشمند دقت لازم صورت نگرفت و شرایطی برای این بنا رخ داد که به تعطیلی این حمام تاریخی منجر شد. 

وی ادامه داد: براساس بازدیدی که طی ماه‌های اخیر با کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین از این حمام تاریخی به عمل آوردیم، مقرر شد طرحی برای مرمت و احیای آن ارائه و به صورت لایحه از سوی شهرداری به صحن شورا تقدیم شود. 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای آغاز طرح مرمت این حمام تاریخی به انجام برسد، آزادسازی چند پلاک اطراف این حمام برای تسریع روند مرمت و احیاست. پس از تقدیم لایحه پیشنهادی به شورا و تصویب آن، مراحل کار به سرعت انجام خواهد شد. 

رشوندآوه یادآور شد: در حال حاضر به دلیل تعطیلات تابستانی شورای اسلامی شهر لایحه مرمت تقدیم شورا نشده است و هم‌زمان با آغاز به کار مجدد شورا و تشکیل اولین جلسه کمیسیون فرهنگی این لایحه به صحن فرستاده می‌شود و در انتظار تصمیم شورا خواهیم بود. 


توجه شورا به بناهای تاریخی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین نیز با اشاره به توجه ویژه این کمیسیون به حفظ میراث فرهنگی موجود در شهر قزوین گفت: حمام بلور در سال‌های گذشته در اختیار سازمان‌های فرهنگی بود، اما متاسفانه از آن به درستی حفاظت نشد و این بنا دستخوش تخریب شد. 

مهدیه سادات قافله‌باشی تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی شورای شهر پس از تشکیل از ابتدای فعالیت شورای پنجم درصدد بررسی بناها و نقاط ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر برآمد و حمام بلور و رسیدگی به وضعیت آن نیز بر همین اساس در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. 

وی توضیح داد: سال گذشته جلسه‌ای ویژه شناسایی بناهای تاریخی مهجور و مغفول‌مانده شهر تشکیل شد. در این جلسه، وضعیت حمام بلور را بررسی کردیم و بازدید‌هایی طی یک سال گذشته از این بنا صورت گرفت. در این بازدید‌ها، وضعیت نامناسب نقاشی‌های دیواری باقیمانده نگرانی‌هایی را به دنبال داشت و تصمیم بر آن شد تا سریع‌تر به مساله مرمت این حمام تاریخی رسیدگی کنیم. 

این مسئول افزود: واگذاری‌های غیراصولی و رطوبت به وجود آمده به دلیل تعطیلی موجب شده است بنای حمام به شدت مستهلک شود و اگر سریعا به وضع آن رسیدگی نشود امکان از دست دادن این بنای باارزش تاریخی وجود دارد. 


سایت ویژه گردشگری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در صورتی که بتوانیم با اقدام سریع سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری که متولی مرمت و احیای این بنای تاریخی است، این حمام را به سایتی ویژه عکاسی، معماری و گردشگری تبدیل کنیم و امکان بازدید را برای عموم علاقه‌مندان فراهم آوریم، در بحث رشد گردشگری در گذر سلطان سیدمحمد و محله آخوند گام‌های جدی برداشته‌ایم. 

قافله‌باشی خاطرنشان کرد: این بنا حتی اگر کاربری خاصی نیز برای آن تعریف نشود و صرفا امکان بازدید از آن فراهم شود، به خودی خود جذابیت‌های بصری و معماری ارزشمندی دارد که علاقه‌مندان بسیاری را جذب خواهد کرد. 

وی ادامه داد: به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورا، از مدیریت شهری قزوین تقاضای ورود جدی به عرصه مرمت حمام بلور و سایر بناهای ارزشمند موجود در بافت تاریخی شهر را دارم و امیدوارم شرایط را برای بازدید عموم از این بنای ارزشمند به زودی فراهم آورند.

 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین افزود: این‌که میراث فرهنگی بنایی را در اختیار سازمان‌های دیگری قرار می‌دهد تا بحث مرمت و احیای آن را پیگیری کنند، به منزله فک اختیارات این سازمان نیست و این نهاد که به صورت ویژه وظیفه رسیدگی و حفظ و حراست از میراث فرهنگی شهر را برعهده دارد، به عنوان نهاد نظارتی باید سخت‌گیرانه‌تر و جدی‌تر پیگیر وضعیت بناهای واگذارشده باشد. 


راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: بناهای ارزشمند بسیاری در شهر قزوین به ‌ویژه خانه‌های قدیمی تخریب یا فراموش شده‌اند، از این رو شهرداری و نهادهای متولی میراث فرهنگی و تاریخی شهر مجدانه باید وارد عمل شوند و این بناها را مرمت، بهسازی و احیا کنند. 

مهدیه سادات قافله‌باشی اظهار کرد: از آنجایی که قزوین از داشتن هتل پنج‌ستاره محروم است و زیرساخت‌های لازم همچنان برای آن فراهم نیست، به نظر می‌رسد با احیای بناهایی نظیر حمام بلور و خانه‌های تاریخی دارای ارزش فرهنگی به عنوان خانه‌هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان این کمبود را جبران کرد. 

وی ادامه داد: در روزهایی که معماری و شهرسازی اوضاع خوبی ندارد و نگاه تیزبینانه‌ای در بحث ساختمان‌سازی شهر قزوین وجود ندارد، به نظر می‌رسد با احیای بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی موجود در شهر قزوین که کم هم نیستند، بتوانیم ذره‌ای به این آشفتگی غلبه کنیم و روح اصالت را به کالبد شهر بدمیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید