• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75545
+
-

کام تلخ چغندرکاران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی: قیمت خرید تضمینی این محصول در مقایسه با سایر محصولات تولیدی استان کمتر است

کشاورزی
کام تلخ چغندرکاران

چغندر قند یکی از محصولات استراتژیک آذربایجان غربی است و رتبه برتر کشوری را نیز به خود اختصاص داده، ولی چغندرکاران زیادی هستند که به سبب پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات و خرید ارزان محصولاتشان متضرر می‌شوند.

به گزارش تسنیم، آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید چغندر قند در کشور به شمار می‌رود. در این استان 5 کارخانه تولید قند از چغندر در شهرهای ارومیه، میاندوآب، خوی، نقده و پیرانشهر فعالیت می‌کنند. اما به دلیل محدودیت آنها، مازاد تولید چغندر در استان به ‌ناچار به کارخانه‌های قند استان‌های اردبیل، قزوین، چهارمحال و بختیاری و اصفهان ارسال می‌شود. 


پرداخت بیش از 600 میلیارد تومان مطالبات چغندرکاران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که صد درصد مطالبات چغندرکاران استان سال گذشته از سوی کارخانه‌های قند به حساب آنها واریز شده است، گفت: سال گذشته 2 میلیون و 208 هزار و 730 تن چغندر قند به کارخانه‌های استان تحویل داده شد که ارزش آن 679 میلیارد تومان بود. 

«علی عیدی» پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول را در مقایسه با سایر محصولات مثل آفتابگردان و کدو آجیلی از عمده مشکلات چغندرکاران و کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال جاری عنوان کرد و افزود: 433 تومان قیمت هر کیلوگرم چغندر قند برای سال زراعی جدید اعلام ‌شده است. در صورت تامین اعتبار 50 درصد بهای چغندر قند بعد از تحویل 15 روزه محصول و 50 درصد بقیه بعد از بهره‌برداری کامل از سوی کارخانه‌های قند پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اعمال ممنوعیت خروج چغندر قند تولیدی آذربایجان غربی از این استان‌ تاکید کرد: امسال بیش از 29 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است. بر اساس برآوردهای انجام‌شده، تولید چغندر قند امسال به دلیل تغییرات دمایی و شیوع بیماری و آفت‌هایی از قبیل سرخرطومی در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی خواهد داشت.


توسعه کشت نشایی؛ راهکار صرفه‌جویی در مصرف آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: تاکنون بیش از 80 درصد از مطالبات چغندرکاران استان به مبلغ 547 میلیارد تومان از مجموع 679 میلیارد تومان بهای چغندر قند خریداری‌شده، به‌ حساب آنها واریز شده است.

«رسول جلیلی» با تاکید بر تسریع پرداخت بهای باقیمانده محصول خریداری‌ شده از سوی کارخانه‌های قند استان ادامه داد: کشت نشایی چغندر قند برای اولین بار در استان در شهرستان‌های بوکان و میاندوآب در 13 هکتار با موفقیت انجام شد. امسال توسعه کشت نشایی این محصول را در بیش از 200 هکتار در دست انجام داریم. وی تاکید کرد: در نظر داریم، علاوه بر توسعه کشت نشایی این محصول، برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح نیز روش‌های نوین آبیاری ازجمله اجرای نوار تیپ در اراضی زیر کشت این محصول را توسعه دهیم. بر این اساس، در سال زراعی گذشته 416 هکتار نوار تیپ از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه خریداری شد.

جلیلی با بیان این‌که آذربایجان غربی در تولید محصول استراتژیک چغندر قند دارای رتبه اول کشور است، ادامه داد: با توجه به این‌که معیشت تعداد زیادی از کشاورزان استان و صنایع تبدیلی مرتبط به زراعت این محصول وابسته است، نقش فعالیت کارخانه‌های قند در تولید و اشتغال‌زایی در منطقه و ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول ازجمله موضوعاتی هستند که باید به آنها به صورت اساسی توجه کرد. همچنین باید نهاده‌های مورد نیاز زراعت این محصول به‌موقع تامین و بین زارعان توزیع شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :