• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75514
+
-

مدارس کرمان تجهیز می‌شود

استاندار: قرار شد حدود ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس شبانه‌روزی استان اختصاص یابد

عمران
مدارس کرمان تجهیز می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در استان کرمان در حال حاضر ۸۰ کلاس خشت و گلی وجود دارد که با ۲۴ میلیارد تومان اعتباری که برای آن اختصاص داده‌ایم در اول مهرماه حذف می‌شوند. 

به گزارش ایرنا «سیدجواد حسینی» در شورای آموزش و پرورش استان کرمان افزود: ۷۵۰ کلاس با ۹ میلیارد تومان اعتبار در استان تا اول مهرماه از بخاری‌های هوشمند بهره‌‌مند می‌شوند. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر تشکیل کارگروهی برای تسهیل کار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: مجمع خیران توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که باید شاخه آن در استان کرمان نیز راه‌اندازی شود. 

حسینی با اشاره به اقدامات بسیار خوب استان کرمان در احداث مدارس خیرساز، عنوان کرد: یک مرکز رشد و کارآفرینی برای هنرستان‌های استان ایجاد خواهیم کرد تا هنرآموزهای موجود و فارغ‌التحصیلان را برای ورود به بازار کار آماده کنند. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که ۱۸۲ هزار دانش‌آموز عشایری در کشور داریم که ۱۲ هزار نفر در استان کرمان هستند، گفت: استان کرمان مینیاتوری از کل کشور است و یکی از راه‌های عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان عشایری این است که به این مدارس جدی‌تر نگاه کنیم. 

وی یادآور شد: در هفته دولت تا اول مهرماه سال جاری ۲ هزار پروژه در حوزه آموزش و پرورش شامل ۱۰ هزار کلاس درس، ۱۴۸ سالن ورزشی و ۱۶ استخر شنا و با بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از این تعداد ۵۰ پروژه مربوط به استان کرمان است که شامل ۲۶۹ کلاس درس می‌شود و اعتبار بخش دولتی آن بیش از ۵۵ میلیارد تومان خواهد بود. 


تمامی کلاس‌های درس در اول مهرماه باید معلم داشته باشند

استاندار کرمان گفت: مدیران مدارس و آموزش و پرورش‌ها باید با استفاده از ۱۲ روش اعلام‌شده، کسری معلم برای اول مهرماه سال جاری را رفع کنند به طوری که هیچ کلاسی در اول مهرماه سال جاری بدون معلم نباشد. 

«محمدجواد فدائی» افزود: آموزش و پرورش استان کرمان باید تا ابتدای مهرماه سال جاری کارگروه تسهیل امور خیران بر اساس دستورالعمل‌های وزارتخانه را ایجاد کند و در ادامه مجمع خیران توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان نیز تشکیل شود. 

وی ادامه داد: در سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به استان کرمان قرار شد حدود ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس شبانه‌روزی استان اختصاص یابد. 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش استان با حضور سرپرست این وزارتخانه مقرر شد در شهرستان‌هایی که کمبود معلم دارند از جمله سیرجان، کرمان و زرند از طریق معلمان خرید خدمت با رعایت ضوابط مربوطه، تامین نیروی مورد نیاز انجام شود. 


کمبود فضای آموزشی

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان کمبود فضای آموزشی به‌ویژه در شهر کرمان و شهرستان‌های بزرگ استان از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی این دیار است. 

همچنین «احمد اسکندری‌نسب» در این شورا افزود: بروز برخی حوادث طبیعی از جمله زلزله موجب آسیب دیدن برخی مدارس استان شده که از این رو تعدادی از مدارس به نوبت‌های عصر منتقل شده‌اند و در برخی مکان‌ها تراکم کلاس‌ها تا ۴۸ نفر نیز رسیده است. 

وی سرانه فضای آموزشی استان کرمان را 9/4درصد دانست و گفت: ۳۹ درصد مدارس استان کرمان تخریبی هستند یا نیاز به استاندارد‌سازی دارند. 

اسکندری‌نسب با بیان این‌که وجود ۶۰۸ مدرسه با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز در استان کرمان موجب شده تراکم کلاس‌ها و توازن نیروها با مشکل روبه‌رو شود، گفت: در حال حاضر ۳۴ هزار دانش‌آموز اتباع بیگانه در استان کرمان حضور دارند که در زمینه تامین امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان کرمان از روند احداث مدرسه ۱۸ کلاسه بی‌بی فاطمه مهدوی، مادر شهید محمدحسین مهدوی، نیز بازدید کرد که برای احداث این مدرسه تاکنون افزون بر ۴ میلیارد تومان هزینه شده است. این مدرسه با 3 هزار متر‌ مربع زیربنا در مهرماه سال جاری شاهد حضور دانش‌آموزان خواهد بود. 

وی در ادامه این سفر کلنگ آغاز عملیات اجرایی مجتمع آموزشی خیرساز ۲۴ کلاسه مهدی و محمدعلی صفری را نیز بر زمین زد. 

این مجتمع آموزشی با 7۵۰۰ متر‌ مربع مساحت شامل ۲۴ کلاس درس، سالن ورزشی چندمنظوره و واحدهای تجاری خواهد بود.


سیرجان ۴۰۰ معلم کم دارد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در شورای آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در ابتدای سال تحصیلی جدید در شهرستان سیرجان شاهد کمبود ۴۰۰ معلم هستیم؛ زیرا ۲۵ درصد دانش‌آموزان استان کرمان را اتباع بیگانه تشکیل داده‌اند. 

 «شهباز حسن‌پور» افزود: منشأ اساسی مشکلات ما سرریز دانش‌آموزان اتباع بیگانه در شهرستان‌هاست که در این راستا با مشکلاتی مواجه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید