• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75449
+
-

«آزمون ملی هوش» مورد تأیید آموزش و پرورش نیست

پس از اعلام ممنوعیت برگزاری آزمون‌هایی چون چرتکه و کانگورو در مدارس از سوی آموزش و پرورش به‌علت تأکید صرف بر تقویت قوای ذهنی دانش‌آموزان به جای تربیت همه‌جانبه آن‌ها؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش شرکت در آزمون‌هایی تحت عنوان «آزمون ملی هوش» را مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش ندانست و از خانواده‌ها خواست فرزندانشان را درگیر چنین آزمون‌هایی نکنند.
رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی پیرامون آزمونی تحت عنوان آزمون ملی هوش که اخیرا در 3 رده سنی از 5 تا 80سالگی از سوی مؤسسات خصوصی برگزار می‌شود و هدف آن تنها معرفی و شناسایی افراد باهوش بالاست اظهار کرد: دائم تأکید می‌کنیم آزمون‌هایی از این قبیل مورد تأیید ما نیستند و ضرورتی ندارد کودکان را درگیر چنین مسابقات و آزمون‌هایی کنیم تا با همدیگر به رقابت پرداخته و در نهایت عددی را تحت عنوان نمره هوشی به آنها اعلام کنیم که از یک طرف مشخص نیست چه دستاوردی دارد و آیا درست هست یا خیر؟ و از سوی دیگر اگر هم ضریب هوشی کودکی تشخیص داده شد قرار است چه انتظاراتی از او ایجاد شود؟
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شرکت در چنین آزمون‌هایی به ضرر کودکان و خانواده‌هاست و متأسفانه برگزاری آن با اخذ مبالغی از خانواده‌ها انجام می‌شود که ثمری برای آنها ندارد گفت: برخی خانواده‌ها برای چشم و هم‌چشمی سراغ چنین آزمون‌هایی می‌روند و علاقه‌مند هستند فرزندشان به‌عنوان تیزهوش شناخته شود درحالی‌که به هیچ وجه مورد تأیید آموزش و پرورش نیست و توصیه می‌کنیم خانواده‌ها به‌شدت از وارد کردن فرزندانشان به چنین میدان‌های رقابتی پرهیز کنند. حکیم‌زاده افزود: از رسانه ملی درخواست می‌کنیم در پخش اخبار و آگهی‌ها اثرات تربیتی و روانی موضوع را مدنظر داشته باشند و برای اطلاع‌رسانی در چنین مواردی ممیزی‌های تربیتی را درنظر بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید