• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75424
+
-

سفید و سیاه محمدحسن

سفید و سیاه محمدحسن

بهروز رسایلی

محمدحسن انصاری‌فرد انتخاب غیرمنتظره وزارت ورزش برای مدیرعاملی پرسپولیس بود. در شرایطی که گروهی منتظر بازگشت حمیدرضا گرشاسبی به پرسپولیس بودند و جسته و گریخته شایعاتی هم در مورد حضور سعید آذری در این باشگاه به گوش می‌رسید، ناگهان انصاری‌فرد به این تیم بازگشت. عبارت «بازگشتن» از آن جهت استفاده می‌شود که محمدحسن غیراز سابقه بازی در پرسپولیس، درست در میانه‌های
 دهه 80هم حدود یک سال‌ونیم مدیرعامل این باشگاه بوده است. حالا برای پیش‌بینی آینده او با پرسپولیس، عملکرد انصاری‌فرد در همان دوره مورد بازبینی و بررسی دقیق‌تر کارشناسان و هواداران قرار گرفته است؛ دوره‌‎ای خاکستری که قضاوت را در مورد مدیر جدید سرخپوشان دشوار می‌کند. نکته جالب در مورد انصاری‌فرد این است که با گذشت 3 روز از معرفی او، خیلی از هواداران واکنش نسبتا خوبی به این انتخاب نشان داده‌اند، اما صاحبان دیدگاه‌های تخصصی‌تر نسبت به موفقیت انصاری‌فرد تردید دارند.
  مثبت؛ عبور از پروین و نوگرایی
در سال‌های آغازین دهه 80، حضور تمامیت‌خواهانه و بی‌کیفیت علی پروین در باشگاه پرسپولیس به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود. با تقویت رقبا و تغییر معادلات لیگ ایران، پروین توانایی‌اش برای هدایت پرسپولیس را از دست داده بود اما در عین حال نمی‌خواست واقعیت رسیدن به دوره بازنشستگی را قبول کند. در نتیجه گوشت پرسپولیس زیر دندان سلطان گیر کرده بود. سال 82نخستین تلاش برای عبور از پروین به سختی شکست خورد. در آن سال و بعد از جا ماندن پرسپولیس از کورس قهرمانی با سپاهان، اکبر غمخوار به‌عنوان مدیرعامل وقت پرسپولیس علی پروین را کنار گذاشت و وینکو بگوویچ را روی نیمکت قرمزها نشاند. غمخوار امیدوار بود با جذب یک دو جین ستاره، پرسپولیس به راحتی قهرمان شود و سایه سلطان از سر سرخ‌ها کنار برود اما برخی کارشکنی‌ها که بعضا به‌خود پروین و اطرافیانش منتسب می‌شد، این روند را مختل کرد. پرسپولیس زمین خورد، همه رفتند و پروین برگشت اما دیگر پشمی به کلاه سلطان نمانده بود. پرسپولیس نیمه‌جان او لیگ چهارم و نیمی از لیگ پنجم را پشت سر گذاشت اما نهایتا پروین ناچار شد واقعیت را قبول کند و با بغض از پرسپولیس کنار برود. زحمت عبور تاریخی از او هم بر عهده محمدحسن انصاری‌فرد قرار گرفت که به تازگی مدیرعامل پرسپولیس شده بود. او که نوید یک جریان نوگرایانه را در پرسپولیس می‌داد، دو مربی خوب هم برای این تیم انتخاب کرد؛ یکی آری هان هلندی که هنوز هم کسی دلایل واقعی جدایی‌اش را نمی‌داند و دیگری مصطفی دنیزلی که یکی از جذاب‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ را ساخت. اگر انصاری‌فرد همان روحیه را حفظ کرده باشد، هواداران پرسپولیس نباید نگران رابطه او با کالدرون باشند؛ چرا که قطعا تعامل حداکثری بین دو طرف برقرار خواهد شد.
  منفی؛ فقط مدیریت هزینه
محمدحسن انصاری‌فرد در حوزه مسائل اقتصادی مدیر خوشنامی نیست. در دوران مدیریت او در پرسپولیس، راه‌آهن و فوتسال به ندرت اثری از ابتکار و ایده‌های نو برای درآمدزایی دیده شده است. او بیشتر در زمره آن دسته از مدیران دولتی جا می‌گیرد که فقط مدیریت هزینه بلد هستند؛ اینکه بودجه‌ای بگیرند و آن را خرج کنند. گفته می‌شود رقم قرارداد آری‌هان با پرسپولیس برای یک سال‌ونیم، چیزی حدود یک میلیون و 200هزار یورو بوده و سال بعدش دنیزلی برای یک فصل، یک میلیون دلار از این باشگاه پول گرفته است. این دو قرارداد در حالی طی دوران کوتاه مدیریت انصاری‌فرد بسته شده که اگر ارزش آنها را با قیمت روز ارز بسنجیم، تازه متوجه عمق بحران خواهیم شد. محمدحسن غیراز جذب اسپانسر روی پیراهن کار خاص دیگری در حوزه درآمدزایی نکرد، درحالی‌که مثلا در دوران مدیریت طاهری و گرشاسبی، پروژه سامانه‌های پیامکی شکل گرفت و پرسپولیس را تا حدود زیادی به‌خودکفایی رساند. اگر محمدحسن هنوز همان متد را دنبال کند، قطعا به مشکل خواهد خورد؛ مخصوصا امروز که منابع مالی در فوتبال افول کرده و کمک دولت به ورزش قهرمانی هم - حداقل روی کاغذ- ممنوع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید