• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75410
+
-

در هفته‌ای که به روزهای آخرش رسیده‌ایم، از خواندن خبرهای خوب غافل نشویم

بازگشت از زندان به خانه

بازگشت از زندان به خانه


این هفته هم با همه خبرهای جورواجورش به پایان رسید؛ خبرهایی که گاهی خوشحالمان کرد، گاهی ناراحت. اما در هفته‌ای که به روزهای آخرش رسیده‌ایم، خبرهای خوب زیادی داشتیم؛ خبرهایی که خیلی‌هایشان از چشم و گوش‌مان جا مانده‌اند. مثلا این هفته از پلیس راه راهور ناجا خبر رسید که از ابتدای سال تلفات حوادث رانندگی 3درصد کاهش یافته یا اینکه در میان برندگان جوایز اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، 4دانشمند ایرانی هم حضور داشتند. آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و درخشش تیم‌های ورزشی‌مان هم خبرهای خوب دیگر این هفته بود که در ادامه با هم آنها را مرور می‌کنیم.


کاهش 3درصدی جان‌باختگان جاده‌ها
یکی از بهترین خبرهای این هفته، خبری بود که از رئیس پلیس راه راهور ناجا شنیدیم. سردار سید تیمور حسینی این هفته اعلام کرد آمار تلفات حوادث جاده‌ای در 4ماه امسال 3درصد کاهش یافته است و بعد خبر خوشش را کامل‌تر کرد؛«چشم‌اندازی که فرماندهی ناجا برای سال98 در حوزه راهنمایی و رانندگی درنظر گرفته، کاهش 12درصدی در حوزه سوانح رانندگی است که امیدواریم با فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه به آن دست یابیم.»




ایرانی‌ها در میان برندگان جوایز ژئوفیزیک
اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا 2019در حالی برگزار شد که در میان برندگان این جوایز ارزشمند، 4ایرانی هم حضور داشتند. پرفسور مجید حسنی‌زاده، استاد تمام دانشگاه اوترخت هلند موفق به اخذ مدال «رابرت‌ای هورتون» بالاترین نشان افتخار اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در شاخه هیدرولوژی شد. دکتر امیر آقاکوچک به‌خاطر پژوهش‌های علمی‌اش در این حوزه به مدال «جیمز مک لوین» دست یافت. آرمین سروشیان جایزه «اسنت» در علوم اتمسفری را از آن خود کرد و کاوه مدنی به «جایزه محققان جوان حوزه علوم آب‌شناسی» رسید.






102زندانی به خانه‌هایشان برگشتند
آزادی 102زندانی کردستانی هم خبر خوب دیگری بود که این هفته حالمان را خوب کرد. اینطور که از دادگستری استان کردستان خبر رسیده، 102نفر از محکومان ناشی از جرائم عمومی غیرعمد از زندان‌های استان کردستان آزاد شدند. اینطور که محمدرضا مترقب، رئیس‌کل دادگستری این استان گفته این زندانیان همگی محکومان ناشی از جرائم عمومی غیرعمد غیرمهمه و فاقد شاکی خصوصی بوده‌اند که این هفته به کانون گرم خانواده‌هایشان برگشته‌اند.





جایزه روانشناس برجسته بین‌المللی در دست‌های یک ایرانی
امسال از سوی انجمن روانشناسی آمریکا جایزه روانشناس برجسته بین‌المللی به یک ایرانی رسید تا بسته خبرهای خوب علمی این هفته‌مان کامل شود. دکتر رضا زمانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و رئیس انجمن روانشناسی ایران کسی بود که این افتخار را برای کشورمان به دست آورد و به‌خاطر پژوهش‌ها، تدریس‌ها و توسعه علم روانشناسی در داخل و خارج از کشور، روانشناس برجسته بین‌المللی لقب گرفت. این خبر خوش وقتی کامل می‌شود که بدانیم این نخستین باری است که این جایزه معتبر به یک ایرانی می‌رسد.





اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار
این هفته از اردبیل خبر رسید که براساس تفاهمنامه امضا شده با دفتر امور بانوان و خانواده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در این استان اجرایی و عملیاتی می‌شود که بر این اساس 4هزار و 600 زن سرپرست خانوار شاغل خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته این طرح به‌صورت پایلوت در 9استان کشور اجرا شد که در قالب آن اشتغال‌زایی برای 6هزار نفر از زنان سرپرست خانوار صورت گرفت.




نوجوان ایرانی؛ قهرمان شطرنج جهان
باراد یگانگی، شطرنج‌باز نوجوان ایرانی این هفته در مسابقات شطرنج نوجوانان جهان حسابی خوش درخشید و با کسب 9امتیاز عنوان قهرمانی بخش مسابقات برق‌آسای نوجوانان جهان را از آن خود کرد. آقا باراد در این رقابت‌ها که در کشور بلاروس برگزار شد، با رتبه جهانی 1521 و کسب 9امتیاز در رده سنی زیر 8سال به قهرمانی رسید. ضمن اینکه در بخش سریع مسابقات هم به مدال برنز دست یافت تا حسابی خوشحالمان کند.




رتبه چهارم در فناوری نانو
«ایران رتبه چهارم دنیا در زمینه فناوری‌های نانو را در اختیار دارد.» این هم یکی دیگر از خبرهای خوش این هفته که سعید سرکار، رئیس ستاد فناوری نانو آن را به مردم داده و گفته «دنیا در زمینه نانو تجارب و برنامه‌های خود را هر 10سال میان 10کشور برتر جهان به اشتراک می‌گذارد و امروزه ایران رتبه چهارم را هم از نظر کیفی و هم کمی بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند در زمینه فناوری‌های نانو دارد.»




جریمه جالب وزیر برای مدیران زیرساخت
وزیر جوان ارتباطات این هفته هم در صفحه شخصی‌اش خبرساز شد و با جریمه جالبی که برای مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت درنظر گرفت، ناراحتی اختلال یک ساعته اینترنت کشور را از دل مردم درآورد! محمدجواد آذری جهرمی این هفته و در پی اختلال یک ساعته اینترنت توییت کرد: «شرمنده آقای وزیر گفتن مدیران زیرساخت، به درد مردم نمی‌خورد و مشکل حل نمی‌شود. باید تنبیه شوند تا حواسشان بیشتر جمع شود. خداحافظ کارانه این‌ماه هیأت مدیره و مدیران مربوطه!»




پرونده‌های دیوان عدالت اداری روی غلتک افتادند
کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری خبر خوب دیگری بود که این هفته از شعب بدوی و تجدیدنظر به گوش‌مان رسید. اینطور که روابط عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرده، میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی و تجدید نظر در سال96، 8‌ماه بوده که در سال97 به حدود 6‌ماه کاهش یافته و این در حالی است که از ابتدای امسال زمان رسیدگی به هر پرونده در شعب بدوی به 5‌ماه و در شعب تجدید نظر به 4‌ماه کاهش یافته است.




قهرمانی ایران در جام جهانی تکواندو
تیم تکواندو دانشگاه آزاد اسلامی که به‌عنوان نماینده ایران در رقابت‌های جام‌جهانی 2019 چین حضور داشت، با غلبه بر تمامی حریفان قدر خود بر سکوی قهرمانی این مسابقات ایستاد. حسین لطفی، امیرمحمد بخشی، سینا بهرامی، عرفان ناظمی و سعید رجبی هوگوپوشان ایرانی در این رقابت‌ها با شکست قزاقستان، چین میزبان و کره‌جنوبی به این افتخار دست یافتند و کاپ قهرمانی را بالای سر بردند. سید نعمت خلیفه - سرمربی- و رضا ایمان‌زاده و علی رضایی هم مربیان نمایندگان ما در این رقابت‌ها بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید