• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75284
+
-

پرفروش‌ترین کتاب‌های‌روانشناسی در 5سال گذشته

 هنر شفاف اندیشیدن

 

نویسنده: رولف دوبلی
 مترجمان: عادل فردوسی‌پور، بهزادتوکلی و علی شهروز
 ناشر: نشر چشمه
 چاپ اول: 1394
 چاپ هشتادوسوم: 1398

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» از کتاب‌های روانشناسی و موفقیت است که درباره خطاهای شناختی است؛ خطاهایی که در واقع تیپ‌هایی پرتکرار هستند و افکار آدمی درصورت ناآگاهی از چرخه‌های عملکرد آن، ممکن است به دامش گرفتار شود. کتاب، 99خطای فکری و روانی را با ما در میان می‌گذارد که بین انسان‌ها مشترک است و هر اشکال را در یکی تا دو صفحه می‌گنجاند. این کتاب را می‌توانید از هر صفحه‌ای که خواستید شروع کنید و بخوانید. دوبلی در این کتاب تلاش می‌کند براساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی‌اش عمده‌ خطاهای موجود را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند. همانگونه که خود در مقدمه کتابش ذکر می‌کند، فهرست خطاهایش کامل نیست و موارد دیگری را نیز می‌توان به آن افزود. او براساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال‌ها و استنتاج‌های منطقی (در حوزه‌ علوم‌اجتماعی)، با ذکر مثال‌ها و نمونه‌های ملموس، جهان‌بینی خود را درباره‌ خطاهای شناختی مطرح می‌کند. به‌تأیید نویسنده‌، این کتاب کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست. شاید یک شوک خلاقانه به ذهن برای زدودن انباشت‌های زایدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به واسطه‌ خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم باشد. کاوشی است در شناخت واضح‌تر خطاهای انسانی که در زندگی، کارکردهای متفاوت و بعضا متضادی دارد.


 شیب



 نویسنده: ست گودین
 مترجم: محمد خضرزاده
 ناشر: درنا قلم
 چاپ اول: ۱۳۹۸
 چاپ ششم: 1398

بخش مهمی از حرف‌های سخنران‌های انگیزشی را می‌توان در یک پیام خلاصه کرد: «پشتکار داشته باشید. جا نزنید. ادامه بدهید». جهانی که اینگونه افراد  را برای ما ترسیم می‌کند، شامل اکثریتی است که یک یا چند گام مانده به رسیدن، راه را رها می‌کنند و اقلیتی که سرسختانه ادامه می‌دهند؛ در اوج ناامیدی، هنوز امیدوارند و معتقدند که سیاهی شب، همیشه و در هر شرایطی با سپیدی روز به پایان خواهد رسید. فرض کنیم می‌پذیرید که «پشتکار، همیشه و همه‌جا مفید نیست» اگر بخواهید این جمله را به یک گزاره‌ پذیرفتنی و حکیمانه تبدیل کنید، کافی‌ است سمت دیگر ماجرا را هم به آن بیفزایید؛ «گاهی پشتکار ضروری است و گاهی به ضرر شماست. هنر، تشخیص این دو وضعیت است.» در این میان، چالش واقعی همیشه در بخشِ پایانی جمله نهفته است: اینکه چگونه این دو وضعیت را از هم تشخیص دهیم. البته نباید انتظار داشته باشید که نهایتا پاسخ دقیق و شفافی برای این پرسش ارائه کند. اساسا اگر پاسخ چنین پرسش‌هایی مشخص بود، دیگر فرد شکست‌خورده‌ای وجود نداشت و موفقیت، مثل هوا، همه‌جا دردسترس و فراگیر بود. با این توضیح، می‌توان کتاب «شیب» را تأملاتی درباره‌ هنر ادامه‌دادن و نیز تشخیص مناسب نقطه‌ رهاکردن دانست. اگر در ادامه‌ یک مسیر در زندگی شخصی یا شغلی خود مردد هستید و مانده‌اید که کدام گزینه مناسب‌تر است، شاید مطالعه‌ این کتاب بتواند همراه خوبی برای فکرکردن به این چالش باشد.


آخرین سخنرانی


 نویسنده: رندی پاش
 مترجم: مرجان متقی
 ناشر: مروارید
 چاپ اول: 1397
 چاپ پنجم : 1398

این کتاب مدت‌ها ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا بود. «آخرین سخنرانی» سرگذشت رندی‌پاش، دانشمند علوم کامپیوتر و از کارمندان والت دیزنی و گوگل است. سال۲۰۰۷ رندی ۴۷‌ساله متوجه بیماری‌اش، سرطان، می‌شود و پزشکان به او خبر می‌دهند که ۶‌ماه بیشتر زنده نخواهد بود. او در این کتاب درباره اهمیت و اصالت رویاها صحبت می‌کند. رندی پاش می‌گوید که این کتاب، وصیتی است که برای فرزندانش نوشته: «من خودم را بر کاغذی نوشتم و داخل یک بطری انداختم به امید اینکه روزی فرزندانم این بطری را از آب بگیرند و نامه من را بخوانند...». رندی پاش، در آن، رویاهای کودکی‌اش را مطرح کرده است؛ علاقه‌ای که به مجموعه Star Trek داشت و همینطور رویایش برای بازی در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا. پس از سخنرانی رندی، مردم آن‌قدر تحت‌تأثیر قرار گرفتند که هر کس تلاش کرد پیش از مرگ وی، بخشی از آرزوهایش را برآورده کند. یکی از تیم‌های لیگ حرفه‌ای آمریکا، او را برای یک بازی افتخاری دعوت کرد و تهیه‌کنندگان فیلم استار ترک، از او خواستند در آخرین قسمت این فیلم نقشی کوتاه بازی و حتی یک جمله صحبت کند! کتاب آخرین سخنرانی برای مدت‌ها یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا بود و در ایران هم مورد اقبال قرار گرفت. در بخشی از این کتاب آمده است: «دیوارهای بلند را نساخته‌اند تا مانع رسیدن ما به رویاهایمان شوند.»


 برتری خفیف




 نویسنده:جف اولسون
 مترجم: لطیف احمدپور
 ناشر: ققنوس
 چاپ اول: ١٣٩٥
 چاپ دوازدهم: ١٣٩٨

نویسنده این کتاب در سراسر آمریکا و در گوشه و کنار جهان تاکنون برای بیش از ده‌ها هزار نفر سخنرانی کرده است. هدف او از این سخنرانی‌ها کمک به مردم جهان برای پیداکردن سطوح بالاتری از تعالی شخصی و استقلال مالی بوده است. جف اولسون متولد ایالات نیومکزیکو است و مدرک کارشناسی‌اش را در رشته بازاریابی از دانشگاه این ایالت گرفت و با بالاترین رتبه فارغ‌التحصیل شد. در سال٢٠٠٥ وقتی چاپ اول این کتاب به بازار عرضه شد هیچ‌گاه تصور نمی‌شد که مخاطبان اینچنین از این کتاب استقبال کنند. کتاب «برتری خفیف» به‌صورت شفاهی و دهان به دهان بین مردم ترویج شد و صدها هزار نفر آن را خواندند و به دیگران نیز معرفی کردند. نویسنده در ابتدای کتاب می‌نویسد: «می‌خواهم درباره دو نفر از دوستانم با شما صحبت کنم که آنها را از دوران کودکی می‌شناسم؛ افرادی از محله قدیمی‌مان در نیومکزیکو. این دو نفر باهم بزرگ شدند، با هم به مدرسه رفتند، با هم فارغ‌التحصیل شدند و همچنین در خوابگاه دانشگاه هم اتاقی بودند. هر دوی آنها افراد با شخصیت و جذابی بودند... اغلب اوقات به این دو نفر فکر می‌کنم، زیرا می‌دانم که می‌توانستم جای هر یک از آنها باشم؛ در واقع بودم زیرا بخشی از این داستان را جا انداختم. دلیل اینکه آن دو در تمام آن سال‌ها هم‌اتاقی بودند و دلیل اینکه امروز هنوز هم با یکدیگر در تماس‌اند، این است که آنها یک نفرند. بله، هر دوی آنها من هستم».


 اثر مرکب



 نویسنده:دارن هاردی
 مترجمان: لطیف احمدپور و میلاد حیدری
 ناشر: نگاه نوین
 چاپ اول: ١٣٩4
 چاپ هشتم: ١٣٩٨

«اثر مرکب» نوشته‌ دارن هاردی را می‌توان جان کلام کتاب‌هایی دانست که در دهه‌های گذشته در زمینه‌ توانمندسازی و رسیدن به موفقیت منتشر شده‌اند. هاردی نویسنده آمریکایی، ناشر و ویراستار سابق مجله موفقیت (SUCCESS) است که بیشتر با این کتاب شناخته شد. این کتاب در 6 فصل تلاش می‌کند به خوانندگان نشان دهد که چگونه با اجرای عادت‌های خوب در طول زمان، هر فردی می‌تواند به اهداف خود برسد. کتاب اثر مرکب،  از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز است. این اثر برای ایجاد تحرک و تغییر در هر برهه از زندگی مناسب است. نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند خوانندگان را متقاعد کند که برای رسیدن به هر هدفی باید ممارست داشت و از انجام کارهای کوچک اما پیوسته نیز نباید دریغ کرد. فصل‌های این کتاب شامل اثرمرکب در عمل، انتخاب‌ها، عادت‌ها، تکانش، تاثیرات و شتاب بخشیدن است. تمرین، آزمون و اقداماتی پایان هر فصل از خواننده خواسته شده و در پایان کتاب هم به شکل ضمیمه افزوده شده است. به گفته نویسنده؛ اثر مرکب ابزاری است که اگر ثابت قدم و با عملی مثبت انجام دهید تاثیرات بلندمدتی در زندگی‌تان خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید