جاده اشنویه – ارومیه در مسیر ایمنی
نماینده نقده و اشنویه در مجلس: با تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی تعریض این مسیر بعد از 3 سال آغاز شده است
راهها و جادهها بهعنوان زنجیره ارتباط با شهرها کشورها و افراد مختلف باید از حداقل استاندارهای لازم برخورد باشند ولی جاده اشنویه به ارومیه از این امر بینصیب مانده و روزانه جان چندین نفر را میگیرد. به گزارش تسنیم، طرح تعریض جاده ارومیه ـ اشنویه که به جاده هزار چاله معروف است، قرار بود چند سال قبل اجرایی شود اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی متوقف شد. مسئولان از تامین اعتبار و آغاز به کار مجدد طرح تعریض این محور مواصلاتی استان خبر میدهند اما باید منتظر ماند و دید که آیا خواسته مردم این منطقه برای برخورداری از مسیری ایمن محقق میشود یا خیر.
تامین اعتبار عملیات عمرانی
نماینده نقده و اشنویه در مجلس هم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه تعریض و بهسازی جاده ارتباطی محور اشنویه - ارومیه میگوید: فاز اول این پروژه با اعتبار مصوب 10 میلیارد و 200 میلیون تومان آغاز و عملیات تعریض و خاکبرداری این جاده از شهرک صنعتی شهرستان اشنویه به طرف ارومیه شروع شده است.
«عبدالکریم حسینزاده» میافزاید: اعتبار پروژه عملیات مرمت، لکهگیری و روکش این راه ارتباطی به طول 26 کیلومتر با اعتبار 8 میلیارد تومان اخذ و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.به گفته وی عملیات احداث راه ارتباطی ارومیه- اشنویه در سال 95 به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی در فصل کاری باعث توقف موقتی آن شد که با تخصیص اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان عملیات اجرایی آن از سر گرفته شده است.
حسینزاده درباره نحوه اجرای عملیات تعریض و بهسازی جاده ارومیه- اشنویه بیان میکند: بهسازی این محور از حد فاصل شهرک صنعتی تا انتهای گردنه به مسافت 6 کیلومتر به پایان رسیده و تمام عملیات اجرایی تعریض و آسفالت 4 کیلومتر دیگر تا سهراهی اسلاملو تا پایان فصل کاری سال 98 به بهرهبرداری میرسد. نماینده نقده و اشنویه با بیان اینکه اعتبار لازم برای پروژه راه ارتباطی اشنویه- ارومیه تأمین شده است، میگوید: مراحل اداری اخذ مجوز و تعیین پیمانکار این پروژه به مسافت 20 کیلومتر و با اعتبار 20 میلیارد تومان اجرا شده است.
تعریض 2 محور اشنویه
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی هم با اشاره به طرح ساخت پل پوشآباد اشنویه و تعریض محورهای اشنویه - ارومیه و اشنویه – نقده اظهار میکند: این پروژهها از مهمترین پروژههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی در شهرستان به شمار میروند.
«ارسلان شکری» میگوید: در کنار این پروژهها پروژههایی مثل لکهگیری و روکش محورهای روستایی و محور اشنویه - پیرانشهر، اصلاح نقاط پرحادثه همچون حذف پیچ صوفیان، اصلاح رمپ ورودی و خروجی تقاطع پادگان جلدیان، شانهسازی محور اشنویه - ارومیه به طول 12 کیلومتر، خطکشی محور اشنویه - ارومیه به طول 65 کیلومتر، رنگ آمیزی سرعتکاههای محورهای مواصلاتی اشنویه، دیگر پروژههای راهداری در این شهرستان را شامل میشود.
60 درصد جادهها وضعیت مناسب ندارند
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت جادههای آذربایجان غربی میگوید: هزار و 897 کیلومتر جاده فرعی در این استان وجود دارد که 60 درصد جادههای ارتباطی داخل استان را تشکیل میدهد و نیازمند بهسازی و رسیدگی است.«ابراهیم مبارکقدم» میگوید: 40 کیلومتر آزادراه، 321 کیلومتر بزرگراه، 567 کیلومتر راه اصلی و 7 هزار و 911 کیلومتر راه روستایی در محدوده آذربایجان غربی وجود دارد که مورد رسیدگی قرارگرفته است.
به گفته وی در سال 97 آسفالت حدود 63 کیلومتر از مسیرهای روستایی این استان با 170 میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه به بهرهبرداری رسیده و این مسیرهای روستایی در قالب 14 طرح در شهرستانهای ارومیه، اشنویه، سلماس، میاندوآب، بوکان و سردشت بهسازی و آسفالت شده است. وی با اشاره به اینکه سه عامل انسانی، خودرو و جاده عوامل اصلی ایجادکننده تصادفات برونشهری است، بیان میکند: باید با بهرهگیری از مشارکت اجتماعی و ظرفیتهای استانی برنامهریزی مناسبی برای افزایش ایمنی محورها انجام شود.