• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74777
+
-

پراکندگی نامناسب پزشکان در کرمانشاه

شهروندانی از کنگاور و گیلانغرب: برای هر بار معاینه مجبوریم به کرمانشاه بیاییم و این مسافت طولانی را تحمل کنیم

جامعه
پراکندگی نامناسب پزشکان در کرمانشاه

فرحناز چراغی |  کرمانشاه- خبرنگار:


بدون شک یکی از شاخص‌های مهم سلامتی در هر جامعه‌ای میزان دسترسی به‌موقع افراد آن جامعه به پزشک است. با وجود تلاش‌های مسئولان و دولت برای رفع کمبودها و مشکلات در حوزه پزشکی اما هنوز در بیشتر شهرستان‌های استان به دلیل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص، کمبود مراکز پزشکی و درمانی محسوس است، به نحوی که بیماران شهرستانی مجبورند برای ویزیت و دریافت خدمات درمانی به مرکز استان مراجعه کنند. تجمع درصد بالایی از پزشکان کرمانشاهی نیز در مرکز استان عامل این موضوع است. 


تعداد کم پزشک 

یک شهروند هرسینی با بیان این‌که برای زایمان همسرش به کرمانشاه آمده است، می‌گوید: تعداد پزشک در این شهرستان بسیار کم است و هیچ متخصصی در این شهرستان وجود ندارد. تنها چند پزشک عمومی در هرسین در حال ارائه خدمت به مردم هستند. «صابر محمدی» می‌افزاید: انتظار می‌رود در هرسین به عنوان شهر صنعتی استان، حداقل امکانات درمانی فراهم شود که مردم مجبور نشوند مسافت زیادی را برای درمان طی کنند.  وی ادامه می‌دهد: کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در اغلب شهرستان‌های کرمانشاه وجود دارد.

این در حالی است که همه پزشکان استان در کرمانشاه در یک نقطه متمرکز شده‌اند.  این شهروند اضافه می‌کند: پارکینگ شهرداری کرمانشاه محل تجمع پزشکان خوب استان است و این نقطه ترافیک بسیار وحشتناکی دارد. همیشه صبح زود به کرمانشاه سفر می‌کنیم که به‌موقع بتوانیم به مطب پزشک مورد نظرمان برسیم.  یکی دیگر از مراجعین با اشاره به این‌که از شهر سرپل ذهاب برای ویزیت پزشک متخصص زنان آمده است، می‌گوید: در شهرستان سرپل ذهاب نیز تنها پزشکان عمومی کار می‌کنند و ما در خیلی از مواقع برای گرفتن خدمات درمانی به کرمانشاه سفر می‌کنیم. «شیرین» که بانویی ۴۰ ساله‌ است، می‌افزاید: همه پزشکان در کرمانشاه جمع شده‌اند و مردم سایر شهرستان‌ها از داشتن پزشک متخصص محرومند. انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به فکر رفاه سایر مردم نیز باشند و توزیع پزشکان عادلانه شود.

 چرا پزشکان باید در یک نقطه باشند و شهرستانی‌ها مسافت زیادی را برای درمان طی کنند؟  یک فرهنگی نیز می‌گوید: مردم شهرستان‌های استان کرمانشاه در کنار همه کمبودهایی که دارند، باید با کمبود یا نبود پزشکان‌ متخصص و امکانات پزشکی هم بسازند. این معلم ۴۵ ساله گیلانغربی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌افزاید: کمبود پزشک متخصص از مهم‌ترین مشکلات درمانی شهرستان گیلانغرب است. این مساله موجب به دردسر افتادن مردم شده است.

وی ادامه می‌دهد: وقتی کودکان ما بیمار می‌شوند، برای درمان آنها پزشک متخصص به تعداد کافی در بیمارستان نیست. گاهی برای درمان یک بیماری جزئی باید مسافتی طولانی طی کنیم و به شهر کرمانشاه برویم.   این معلم بیان می‌کند: مسئولان باید به فکر مردم نیز باشند. مشکلات مردم زیاد است و کمبود پزشک در شهرستان نیز مردم را خسته می‌کند.

یک شهروند گیلانغربی نیز می‌گوید: در این شهرستان ارتوپدی وجود ندارد و به همین خاطر به کرمانشاه می‌روم.  وی با بیان این‌که به دلیل کمبود پزشک متخصص در گیلانغرب مجبوریم به کرمانشاه مراجعه و سختی‌ها را تحمل کنیم، ادامه می‌دهد: شلوغی مطلب‌ها و مشکلات تردد بسیار کلافه‌کننده است. 


مراجعه به کرمانشاه برای درمان 

یک مرد مسن ۶۰ ساله نیز که از کنگاور برای درمان چشم به کرمانشاه آمده است، می‌گوید: ما برای هر بیماری مجبوریم به کرمانشاه بیاییم و این مسافت طولانی را تحمل کنیم.  وی که به یکی از چشم پزشک‌های شهر مراجعه کرده، می‌افزاید: من با این سن و سال و طی این همه مسافت، رفت و آمد از پله‌های مطب و... به تنگ آمده‌ام. کمبود امکانات در شهرستان در همه زمینه‌ها وجود دارد. ما برای جزئی‌ترین مشکل درمانی مجبوریم به کرمانشاه سفر کنیم که برایمان سخت و با مشکلات زیاد همراه است. چرا پزشکان همگی باید در یک نقطه باشند و در شهرستان‌ها کمترین امکانات هم نباشد؟ 


تمرکز پزشکان در مرکز استان 

«محمدباقر حیدری» رئیس نظام پزشکی استان به همشهری می‌گوید: کمبودی در زمینه تعداد پزشکان در استان نداریم. پراکندگی پزشکان در کرمانشاه مناسب نیست و پزشکان بیشتر در مرکز استان متمرکز شده‌اند.  وی می‌افزاید: 3هزار و 201 نفر عضو جامعه پزشکی هستند که شامل پزشکان، دندان‌پزشکان، داروسازان، ماماها، فیزیوتراپ‌ها، کاردرمان‌ها، شنوایی‌سنج‌ها و... می‌شوند. در حال حاضر 2هزار و 370 نفر از این تعداد پروانه فعالیت دارند. بسیاری از این تعداد مطب ندارند و در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار می‌کنند. 

رئیس نظام پزشکی استان ادامه می‌دهد: هزار و 101 پزشک عمومی، ۹۴۸ متخصص و فوق تخصص در کرمانشاه در بخش‌های خصوصی و دولتی در حال فعالیت هستند.  وی با بیان این‌که سطح‌بندی خدمات در شهرستان‌ها تقریبا رعایت شده است، می‌افزاید: نباید انتظار داشت در هر نقطه‌ای همه امکانات پزشکی فراهم شود و خدمات در همه نقاط وجود داشته باشد، چراکه از طرفی هزینه‌های سرسام‌آور اجازه نمی‌دهد و از طرف دیگر بعضی خدمات تنها در برخی نقاط ارائه می‌شود. مانند پیوند کبد که تنها در شیراز ارائه می‌شود. لذا امکان‌پذیر و عملی نیست که مثلا در فلان روستا پزشک متخصص حضور داشته باشد.

به گفته این مسئول، در حال حاضر در شهرستان‌های ما تمام تخصص‌ها وجود ندارد، چراکه امکان ایجاد برخی تخصص‌ها نیست. ما در شهرستان‌ها باید حداقل از حضور یک متخصص داخلی، زنان، بیهوشی، اطفال استفاده کنیم و در تمام شهرستان‌های استان این موضوع صدق می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که همه افراد باید امکان دسترسی به خدمات را داشته باشند، می‌افزاید: افتخار ما این است که هنوز مردم به پزشکان استان اعتماد دارند، چراکه از استان‌های همجواری چون کردستان، شهرهای غرب همدان، لرستان و ایلام مراجعه‌کننده داریم. حتی از کشور عراق نیز بیمار داریم که بیانگر اعتماد مردم به پزشکان استان است.


کمبود پزشک نداریم    

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که ما کمبود پزشک در استان نداریم، اضافه می‌کند: هیچ بیماری از استان جز برای برخی عمل‌های خاص به خارج از استان مراجعه نمی‌کند.  رئیس نظام پزشکی استان ادامه می‌دهد: جامعه پزشکی استان هنوز بر اساس مراجعه مردم جایگاه قابل احترامی نزد مردم دارند.

وی درباره پرونده‌های قصور پزشکی نیز می‌گوید: تعداد پرونده‌های قصور پزشکی استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.  این مسئول با بیان این‌که تنها بخش کوچکی از جامعه پزشکان درآمد بالایی دارند، می‌گوید: در مورد درآمد پزشکان در جامعه بزرگنمایی می‌شود. تنها ۵ تا 10 درصد جامعه پزشکی وضع خوبی دارند.

در تمام دنیا سرانه درآمد پزشکان از متوسط جامعه بالاتر است اما ایران کمترین تعرفه‌ها دارد. تعرفه‌های پزشکی در ایران حتی از کشورهایی چون عراق و پاکستان نیز کمتر است.  حیدری یکی از چالش‌های جامعه پزشکی را مرفه دانستن پزشکان می‌داند و می‌گوید: جو حاکم درباره پزشکان ما این است که مرفه بی‌درد هستند و درآمد آ‌ن‌چنانی دارند. این تصور اشتباه است. این‌که وانمود می‌شود پزشکان درد مردم را درک نمی‌کنند و دنبال زراندوزی هستند، غلط است. پزشکان درد مردم را دارند و هیچ‌وقت راضی به فقر مردم و فاصله طبقاتی با آنان نیستند؛ اما جو جامعه طوری شده است که پزشکان را بی‌تفاوت جلوه می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید