• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74762
+
-

تنش آبی در شرق کردستان

سالانه ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی در کردستان تولید می‌شود که ۵۶ درصد آن از منابع آب‌های سطحی و سدها تامین می‌شود.به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان با بیان این‌که ۴۴ درصد آب شرب مورد نیاز شهروندان این استان نیز از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: با وجود بارش‌های خوب در سال آبی جاری و وضعیت ذخیره آب مناسب سدها، به دلیل افت سفره‌های زیرزمینی در مناطق شرقی استان از جمله شهرهای قروه، بیجار و دهگلان با تنش آبی مواجه هستیم. 


«محمدحسین محمدی» از شهروندان استان به‌ویژه مناطق شرقی استان خواست در زمینه مدیریت مصرف آب جدی باشند و اضافه کرد: تلاش می‌شود مشکل آب این مناطق در آینده با تامین آن از آب‌های سطحی رفع شود.وی نیاز روزانه هر شخص به آب را ۱۵۰ لیتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲ برابر این رقم مصرف می‌شود که نیاز است برای مصرف بهینه آب، فرهنگ‌سازی شود و اهمیت منابع آبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

محمدی اظهار کرد: در ازای تولید و توزیع هر مترمکعب آب بیش از ۲۰ هزار ریال هزینه می‌شود که مشترکان برای هر مترمکعب حدود تنها 4 هزار ریال پرداخت می‌کنند. 
وی با بیان این‌که از منابع آبی درست استفاده نمی‌کنیم و در بخش کشاورزی بهره‌وری آب وجود ندارد، اضافه کرد: با توجه به این‌که دشت‌های استان در خطر فرونشست قرار دارند، استفاده صحیح از منابع آبی بسیار ضروری است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان گفت: سدهای شهید کاظمی و چراغ ویس برای تامین آب شرب سقز، سدهای بانه و عباس‌آباد در بانه، سد گاوشان در کامیاران و سد آزاد برای تامین آب شرب شهر سنندج و قروه و دهگلان از جمله سدهایی است که بخشی در مدار و برخی در حال تکمیل هستند.  از جمعیت شهری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کردستان ۱۰۰ درصد آن در ۲۷ شهر استان تحت پوشش شرکت آبفا هستند و این شرکت دارای ۳۵۷ هزار فقره انشعاب آب، ۳۴۰ هزار انشعاب فاضلاب و 5 هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید