• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74696
+
-

افت سالانه 77 سانتی‌متری آب زنجان

حمید نصرتی قانعی/زنجان - خبرنگار


زنجان یک ‌میلیو‌ن و 15 هزار نفر جمعیت دارد؛ آب مورد نیاز جمعیت شهری، روستایی و تولید (صنعت، کشاورزی، خدمات و زیست‌محیطی) آن هم از سد‌های گلابر، کینه‌ورس، تهم، تالوار، 5894 دهنه چشمه، 730 رشته قنات و 15 هزار و 86 چاه تامین می‌شود. با گذشت حدود 5 ماه از سال و بارش‌های مناسب باران فروردین امسال در کشور و با توجه به این‌که هر سال سطح منابع آبی زنجان 77 سانتی‌متر کاهش می‌یابد باید دید وضع آب این استان چگونه است؟

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان درباره وضع منابع آبی استان بعد از گذر از فصل گرم سال و کشت محصولات کشاورزی می‌گوید: امسال 415 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با سال آبی قبل 29 درصد افزایش دارد. متوسط بارندگی طبیعی استان در بلند‌مدت 313 میلی‌متر و در مقایسه با کشور 80 میلی‌متر بیشتر است، اما با وجود این از 7 دشت موجود (قیدار، ابهر، سجاس، زنجان، ایجرود، گل‌تپه و خدابنده) همچنان 5 دشت (محدوده مطالعاتی) در وضع بحرانی هستند.  یوسف‌ رضا‌پور می‌افزاید: زنجان با مدیریتی که در حوزه مسدود کردن چاه‌های غیر‌مجاز و به‌روز شدن پروانه مصرف آب چاه‌های مجاز دارد، در سال‌های آینده مشکلی برای تامین آب در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت، اما با این وضع همچنان طرح احیا و تعادل‌بخشی را برای بهبود وضع منابع آب در استان ادامه می‌دهیم تا بحران دشت‌های پنجگانه استان رفع شود. وی با بیان این‌که هر سال منابع آبی زنجان 77 سانتی‌متر کاهش می‌یابد، اضافه می‌کند: بیشترین میزان کاهش سطح آب با یک متر و 40 سانتی‌متر مربوط به دشت ابهر است که از دشت‌های بحرانی استان محسوب می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان اظهار می‌کند: از مجموع برداشت منابع آب موجود در زنجان، 85 درصد آب در حوزه کشاورزی، 6 درصد در بخش صنعت، 8 درصد در حوزه آشامیدنی و بقیه هم مربوط به سایر مصارف است. امسال ورودی آب در پشت سد‌های تالوار با ظرفیت ذخیره 500 میلیو‌ن متر مکعب، 176 میلیون‌ متر ‌مکعب است. همچنین سد تهم با ظرفیت ذخیره آب 87 میلیون ‌متر ‌مکعب، 42 میلیون متر ‌مکعب، سد گلابر‌ با ظرفیت ذخیره آب 116 میلیون متر مکعب، 19 میلیون متر مکعب و کینه‌ورس هم با ظرفیت ذخیره آب 16 میلیون متر مکعب، حدود 47 میلیو‌ن متر مکعب است که البته امسال برای مدیریت سیلاب و افزایش ذخیره آب زیست‌محیطی پایین‌دست سد دریچه‌های این سد 3 بار باز شد تا سد لبریز و دوباره پر شود. به گفته رضاپور، هر سال از مجموع یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب برداشت آب، 120 میلیو‌ن متر مکعب برای آشامیدن، 110 میلیو‌ن متر مکعب برای صنعت،60 تا 70 میلیو‌ن متر مکعب برای فضای سبز و سایر مصارف و بقیه هم برای بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید