• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74642
+
-

میراث ملی سبزوار؛ از چنار 2500 ساله تا آیین اسب چوبی

در استان
میراث ملی سبزوار؛ از چنار 2500 ساله تا آیین اسب چوبی

 شهرستان سبزوار میراث فرهنگی و تاریخی غنی دارد. علاوه بر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، این شهرستان دارای 7 میراث ناملموس ثبت ملی است. به گزارش ایسنا، به گفته مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار مجموع آثار ثبت شده سبزوار در فهرست آثار ملی، اعم از میراث ملموس و ناملموس به بیش از صد اثر می‌رسد. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار درباره میراث ملی این شهرستان گفت: 7 اثر در حوزه جغرافیای طبیعی شهرستان سبزوار، 7 اثر ناملموس و 94 اثر ملموس به ثبت رسیده است که شاخص‌ترین آثار ناملموس مراسم آیینی اسب چوبی و مراسم چادرپوشان حسینیه قنادهاست.  


صنایع دستی و سوغات سبزوار

«رضا حسینی» در خصوص صنایع دستی سبزوار اضافه کرد: سفال سبزوار و فرت‌بافی جزو صنایع دستی شهرستان سبزوار به حساب می‌آیند. وی خاطرنشان کرد: سوغات این شهرستان کلوچه زنجبیلی است که به عنوان برند سبزوار شناخته می‌شود. این مسئول با اشاره به این‌که از سوغات شهرستان سبزوار استقبال خوبی شده است، تصریح کرد: اما باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود. به همین منظور درصدد ثبت فناوری تهیه سوغات سبزوار هستیم. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار ادامه داد: سوغات سبزوار توانسته برای مردم سبزوار اشتغال‌زایی کند. ما در سطح شهرستان ده‌ها کارگاه فرت‌بافی داریم که تولیدات آنها به فروش می‌رسد.

به غیر از چادر شب، زنبیل و... هم درست می‌کنند که برای این محصولات تبلیغات شده، به همین منظور فروش آنها بالا رفته است. وی تصریح کرد: از قدیم در روستای بُرآباد سفالگری داشته‌ایم. اکنون به همین منظور چند کارگاه بنا کرده‌ایم که سفال تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در خصوص میراث طبیعی سبزوار افزود: چنار (2500 ساله) روستای کیذقان جزو میراث طبیعی شهرستان سبزوار به حساب می‌آید و به عنوان اثر طبیعی سبزوار ثبت شده است. 


تعدد مالکان آثار تاریخی

حسینی در خصوص مشکلات پیش رو خاطرنشان کرد: پراکندگی آثار در سبزوار زیاد است و به همین جهت مالکان زیادی دارد که ما درصدد رفع مشکلات آن هستیم؛ برای مثال درصدد تعیین حریم چندین اثر هستیم که اقدامی حفاظتی محسوب می‌شود. وی در این‌باره ادامه داد: اکر احساس کنیم اثری به علت عدم تعیین حریم در خطر است، حتی اگر در تپه‌ها و محوطه‌ها باشد، برایش حریم تعیین می‌کنیم. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار اضافه کرد: با مشکل حفاری‌های غیرمجاز نیز کم و بیش روبه‌رو هستیم که با هماهنگی نیروی یگان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها این خاطیان را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. 

حسینی افزود: بیش از صد انجمن میراث فرهنگی در شهر و روستاها داریم. ما از این دوستان کمک می‌گیریم و با حفاری‌های غیرمجاز مبارزه می‌کنیم. وی ادامه داد: ما معتقدیم برای آثاری که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، بخش خصوصی روی آنها سرمایه کند. همچنین هر ملکی که در تملک ما باشد، طبق روال قانونی به سرمایه‌گذار واگذار خواهیم کرد. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در این باره اظهار کرد: از مالکان آثاری تاریخی هم درخواست می‌کنیم سرمایه‌گذاری کنند. اگر بخش خصوصی بر روی آثار فرهنگی سرمایه‌گذاری کند، درآمدزایی اتفاق می‌افتد. درآمدزایی هم می‌تواند به حفظ این آثار کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید