• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74621
+
-

افقی روشن در اجرای طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی

همشهری از نخستین نشست هم‌اندیشی استاندار خراسان رضوی با اصحاب رسانه گزارش می‌دهد

تیتر یک
افقی روشن در اجرای طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی

 مرجان فرهمند | خراسان رضوی - خبرنگار:


نخستین نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه و جمعی از مدیران استانی با بالاترین نماینده دولت در استان خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت در تالار شورای شهر مشهد برگزار شد. در این نشست، استاندار خراسان رضوی تمرکزگرایی، بوروکراسی، عدم انسجام ارکان حکومت، نزاع‌های سیاسی، نگاه منفی به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی در تبلیغ آموزه‌های دینی، اداره کردن کشور با هزینه‌های بالا و اختیارات ناکافی مدیران ارشد استان را از مهم‌ترین موانع رشد اقتصادی عنوان کرد. 

«علیرضا رزم‌حسینی»، استاندار خراسان رضوی، از همان روزهای شروع فعالیتش در استان طرح «الگوی مثلث توسعه اقتصادی» را بیان کرد. وی از همه سرمایه‌گذاران استان به ‌عنوان معین‌های اقتصاد مقاومتی درخواست کرد در پیشبرد این طرح گام‌های شایسته‌ای بردارند و بدین‌ترتیب سبب توسعه و آبادانی استان خراسان رضوی و کشور شوند. به ‌گفته استاندار خراسان رضوی، 80 درصد سرمایه‌گذاران استان خراسان رضوی را در مثلث معین اقتصادی فرهنگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تشکیل می‌دهند. 


مقاومت کشور در حوزه اقتصادی

استاندار خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: در ابتدای شروع به کارمان 2 مسیر پیش رو داشتیم؛ یا از طریق بودجه‌های دولتی وظایف قانونی خود را انجام دهیم یا در کنار همه این وظایف کارهای جدیدی برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی موجود پیدا کنیم. رزم‌حسینی با بیان این‌که اگر مقاومت نکنیم آسیب‌پذیر خواهیم شد، گفت: اهمیت اقتصاد در حدی است که اگر کشور را در حوزه اقتصادی مقاوم نکنیم، آسیب‌پذیر خواهیم بود. تحریم‌ها نیز به دلیل همین ضعف‌های اقتصادی کشور بوده که از سوی دشمنان به ما تحمیل شده است. سعی کرده‌ایم در حد بضاعت خودمان امورات را به اندازه‌ کافی پیش ببریم. 

بنا به گفته استاندار خراسان رضوی، مبنای اقدامات اقتصادی در استان فرمایشات مقام معظم رهبری در این 10 سال اخیر است. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، رهبر انقلاب اسلامی اسامی را با مفهوم اقتصادی نامگذاری کردند. این نامگذاری به ‌معنای وجود چالش یا مشکلاتی است که ضرورت توجه ویژه به ‌مسائل اقتصادی را پررنگ‌تر می‌کند. رزم‌حسینی با‌ اشاره به تمرکزگرایی نظامی که از زمان رضاخان شکل گرفته است، افزود: این موضوع از گذشته تاکنون وجود داشته و در این زمینه برنامه‌هایی تدوین شده است، ولی در واقعیت نه تنها این موضوع کاهش پیدا نکرده بلکه به ‌شدت آن افزوده شده است. 


موانع رشد و پیشرفت اقتصادی در کشور 

به ‌عقیده استاندار خراسان رضوی، بوروکراسی عاملی مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی است. وی اظهار کرد: در بوروکراسی اداری انسجام نداشتن ارکان حکومت به ‌عنوان یکی از مسائل دغدغه‌آمیز مطرح است. همچنین رزم‌حسینی با اشاره به‌ نزاع‌های سیاسی آن ‌را یکی دیگر از عوامل مهم بر سر راه توسعه دانست و در این خصوص گفت: بزرگ بودن اجزای دولت و گران اداره کردن کشور در کنار بی‌توجهی به‌ فرهنگ اقتصادی در تبلیغ آموزه‌های دینی، نگاه منفی به ‌مجاهدان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مزاحم و تناسب نداشتن اختیارات و وظایف با مسئولیت‌ها نیز از دیگر موانع توسعه شناخته می‌شود. 

استاندار خراسان رضوی مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را الگویی موفق در زمینه پیشرفت استان دانست و افزود: در این طرح همه نمایندگان مجلس، کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نقش و حضور پررنگی دارند. از سوی دیگر ائمه جمعه به ‌عنوان ناظران عالی در این مثلث فعالیت می‌کنند. برای رسیدن به امنیت پایدار باید به الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی توجه کنیم. وی با بیان این‌که در مدت‌زمان اجرای این مثلث اقتصادی 754 موافقت‌نامه به امضا رسید، ادامه داد: این موافقت‌نامه‌ها به ارزش ۹۲ هزار میلیارد تومان منعقد شده و به امضای دادگستری، سرمایه‌گذار، نماینده استان و غیره رسیده است. رزم‌حسینی با تاکید بر وحدت اجرای مثلث اقتصادی تصریح کرد: این طرح سبب آبادانی کشور می‌‌شود. رسانه‌ها باید منادی وحدت در استان باشند و به جای تبلیغ برای فرد در زمینه کار تبلیغ کنند. 


طرح مثلث توسعه فرهنگی ـ اقتصادی 

طرح مثلث اقتصاد مقاومتی باعث انسجام بیشتر ارکان حکومت و دولتمردان، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌شود. در هر کشور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کلید توسعه آن منطقه هستند. 3 ضلع مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی و ارکان حکومت در آن قرار دارند و کارآفرینان در میانه مثلث قرار دارند. در واقع می‌توان گفت حکومت با حمایت از کارآفرین می‌تواند امنیت پایدار را در منطقه به ‌وجود آورد. به گفته استاندار خراسان رضوی، مثلث توسعه اقتصادی یک مدل مدیریتی برای جمع کردن ارکان حکومت است تا با همکاری آنها نهضتی بزرگ برای توسعه کشور به‌ وجود آید. 

در کشور برای اولین بار طرح مثلث اقتصادی در یکی از محروم‌ترین مناطق کشور به ‌نام «قلعه‌گنج» در استان کرمان برگزار شد. این طرح باعث پیشرفت و رشد اقتصادی در زمینه‌های مختلف، اشتغال‌زایی و درآمدزایی شد. رزم‌حسینی با اشاره به آثار مثبت این طرح آن‌ را مدلی بسیار پیشرفته دانست که حتی کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم با چنین طرح و مدلی به توسعه و پیشرفت قائل شدند. وی با اشاره به معین‌های اقتصادی توضیح داد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، استان خراسان رضوی براساس حوزه‌های انتخابیه به ۱۲ منطقه تقسیم شد و ۸۴ معین اقتصادی در میانه مثلث به عنوان کارآفرین عهده‌دار یک منطقه شدند. از این تعداد معین اقتصادی ۹ درصد موسسات دولتی، ۱۱ درصد موسسات غیردولتی و ۸۰ درصد فعالان بخش خصوصی را شامل می‌شوند که طبق برنامه معین‌های اقتصادی تا ۱۰۰ مورد افزایش خواهند یافت. 


طرح همیاران آب و انتقال آب دریای عمان 

طرح همیاران آب یکی از طرح‌هایی بود که در ابتدای امسال با همکاری استانداری خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد برای بهبود وضعیت آب‌رسانی در بخش کشاورزی انجام گرفت. به گفته استاندار خراسان رضوی، تداخل اقدامات وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باعث چالش در سطح ملی شده‌ است، بنابراین استانداری به سمت اجرای طرح همیاران آب رفته است. دانشگاه فردوسی مسئول و ناظر اجرای این طرح است. در این طرح ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان انتقال داده می‌شود که برای نسل‌های آینده است. 

رزم‌حسینی با بیان مشکلات اساسی در روستاها و نبود زیرساختارهای مناسب در روستاها گفت: در ابتدای انقلاب، 74 درصد از جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند. با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، اکنون جمعیت روستایی به 26 درصد رسیده است. وی خاطرنشان کرد: 80 درصد از درآمد استان متعلق به 20 درصد از جمعیت آن است که این 20 درصد روستانشین نیستند و مالکان اراضی هستند که متاسفانه روستا و زادگاه خود را ترک کرده‌اند و کار کشاورزی را به دیگران سپرده‌اند. 

وی با اشاره به طرح انتقال آب دریای عمان افزود: باید این طرح را در دستور کار خود قرار دهیم. 750 میلیون مترمکعب انتقال آب به استان را داشته‌ایم. انتقال آب در حوزه صنعت فوق‌العاده اقتصادی است، اما در بخشی از حوزه کشاورزی چندان اقتصادی نیست و در حوزه آشامیدنی نیز تامین آن برعهده دولت است. 


گلایه از نحوه برگزاری مراسم پرسش و پاسخ

در این نشست، از دیگر طرح‌هایی که استاندار خراسان رضوی به آنها اشاره کرد می‌توان «طرح نجات» را نام برد. طرحی که به گفته استاندار برای 300 هزار نفر حاشیه‌نشین از جمعیت 5/1 میلیون نفری است که از اول مهرماه آغاز می‌شود و باید همه ارکان حکومت در این طرح فعالیت داشته باشند. رزم‌حسینی با اشاره‌ به طرح ثامن در پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: باید اختلاف نظرهای آنها را برطرف و ۳۶۱ هکتار موجود در این طرح را پس از بیش از ۳۰ سال ساماندهی کرد. 

همچنین موضوع بعدی که وی آن ‌را مطرح کرد در حوزه امنیت پایدار است. استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: حق نداریم با هیچ معترض قانونی برخورد قهرآمیز کنیم و باید با گفت‌و‌گو، اقناع و پیدا کردن راه‌حل مدافع حقوق مردم باشیم. وی در پایان با بیان این‌که هیچ کشوری از اختلاف به جایی نرسیده است، افزود: وحدت در اهداف و رویه‌ها و اجراست که این کشور را آباد می‌کند. رسانه‌ها نباید به تبلیغ شخص بپردازند بلکه هر کار شایسته‌ای که می‌بینند باید تبلیغ کنند و این می‌تواند به آبادانی استان بسیار کمک کند. 

گفتنی است این مراسم 3 ساعت با حواشی روبه‌رو بود و دلیل آن اعتراض برخی اصحاب رسانه به نحوه برگزاری مراسم پرسش و پاسخ بود. آنان می‌گفتند که چرا سوالات باید به‌ صورت مکتوب به مدیریت روابط عمومی استانداری داده شود و بعد از انتخاب گزینشی، به برخی از سوالات پاسخ داده شود. خبرنگاران این نوع پرسش و پاسخ را نوعی بی‌احترامی به جامعه خبرنگاری دانستند، البته استاندار با توجه به محدودیت زمانی سوالات مکتوب و شفاهی خبرنگاران را پاسخ داد. در نهایت می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در عمل هنوز شأن و جایگاه خبرنگار تعریف نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید