• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7459
+
-

مبارزه جدید سرجوخه سابق

چلسی منینگ، افشاگر معروف ویکی‌لیکس، با ثبت‌نام در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا، وارد رقابت سیاست شده است

آمریکا
مبارزه جدید سرجوخه سابق

جواد نصرتی| خبرنگار:

چلسی ئی منینگ، یکی از جنجالی‌ترین سربازان ارتش آمریکا در یک دهه اخیر - که به‌خاطر افشای اسناد حکومتی آمریکا مدتی در زندان بود - حالا در دوره جدید زندگی‌اش، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا در ایالت مریلند نام‌نویسی کرده است. رقیب جدی او، بنجامین ال کاردین سناتور دمکرات است که برای دومین دوره در سنا حضور دارد. کاردین، سناتور ارشد مریلند است و از همین حالا شانس بسیار بالایی دارد که در پاییز سال آینده برای بار سوم انتخاب شود. منینگ 30ساله، خیلی بی‌سر و صدا در انتخابات ثبت‌نام کرد و وقتی در مقابل درخواست خبرنگاران برای صحبت در این‌باره قرار گرفت گفت: «تنها بیانیه ما این است که هیچ بیانیه‌ای نداریم.»

منینگ 30ساله در سال2013 به‌خاطر بزرگ‌ترین افشاگری اسناد حکومتی تاریخ آمریکا گناهکار شناخته شد و به 35سال زندان محکوم شد. باراک اوباما، در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید، دستور آزادی منینگ را صادر کرد و او از زندان نظامی در کانزاس آزاد شد. خبر نام‌نویسی منینگ در انتخابات میان‌دوره‌ای، غافلگیری بزرگی در عرصه سیاست در مریلند بود. این خبر نخستین بار توسط رسانه محافظه‌کار «رد مریلیند» در توییتر منتشر شد.

کاردین دمکرات که در کمیته روابط خارجی سنا جایگاه شناخته‌شده‌ای دارد، شبکه‌ای گسترده از حامیان مالی دارد و به‌نظر نمی‌رسد که نسبت به چالش هیچ‌کسی از داخل ایالت آسیب‌پذیر باشد. با این حال نامزدی که در سطح کشور شناخته شده‌ است و از خارج از ایالت وارد میدان رقابت می‌شود می‌تواند پشتیبانی حامیان مالی‌ای را که خواستار تحول در عرصه سیاست مریلند هستند جلب کند.

سو والتیسکی، سخنگوی کاردین بدون اشاره به منینگ درباره چالشی که او برای سناتور فعلی مریلند ایجاد کرد، ‌گفته است: «سناتور کاردین چشم انتظار مناظرات انتخاباتی و گفت‌وگوی صریح با رای‌دهندگان مریلند است.» رقابت این دو، ابتدای فوریه بعد از آنکه کاردین رسما در انتخابات میان‌دوره‌ای ثبت‌نام کرد شروع شد.

منینگ که مدت‌ها پیش تغییر جنسیت داده و حالا رسما یک زن است، ‌بعد از آنکه از زندان آزاد شد، به مریلند نقل مکان کرد. از آن زمان، او برای نشریه‌های گاردین و مدیوم درباره موضوعاتی مانند شفافیت، آزادی بیان، آزادی‌های مدنی، حقوق تراجنس‌ها و امنیت کامپیوتر می‌نویسد. آنطور که در وب‌سایت او نوشته شده‌، او به‌عنوان یک نامزد دمکرات در انتخابات شرکت می‌کند و مریلند را «خانه‌اش» می‌داند. قرار است حزب دمکرات در انتهای ژوئن درباره انتخابات در مریلند جلسه تشکیل دهد و نامزدها را بررسی کند. منینگ در نخستین ستونش در گاردین نوشت که انتخاب باراک اوباما در سال2008 یک بیدارباش سیاسی برای او بوده است. منینگ نوشت که اوباما «نشانه‌هایی از میراثی رو به رشد» پشت‌سرش به‌جا گذاشت اما دستاوردهای تثبیت شده او انگشت‌شمار بوده‌اند.

منینگ در آن یادداشت نوشت: «این میراث آسیب‌پذیر باید به ما یادآوری کند چیزی که ما واقعا نیاز داریم یک شخصیت مترقی قدرتمند و بدون تعارف است که ما را هدایت کند و همزمان، به یک جنبش بنیادین مردمی نیاز داریم تا این رهبری را پاسخگو نگه‌دارد.»

واکنش‌ها به نام‌نویسی منینگ متفاوت بوده است. با این حال طبیعی است که حامیان او در زمان زندانی‌بودنش، از این تصمیم او استقبال کنند. اوان گریر از سازمان غیرانتفاعی «جنگ و آینده» و یکی از حامیان نزدیک منینگ، گفته است که خبر نام‌نویسی او هیجان‌انگیز است. او در یک ایمیل به واشنگتن پست در این‌باره نوشته است: «چلسی منینگ برای آزادی جنگیده است و طوری خود را برای آن قربانی کرده که به سختی می‌توان مورد مشابهی را پیدا کرد. دنیا با او به‌عنوان یک زن آزاد، جایی بهتر برای زندگی است و آخرین تصمیم او مشخص می‌کند که او تازه راهش را برای تأثیرگذاشتن روی دنیا شروع کرده است.»

تاد ابرلی، استاد علوم سیاسی در کالج سنت مری در مریلند، معتقد است که انتخاب غیرمنتظره دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا درها را برای تازه‌کاران دنیای سیاست ازجمله منینگ باز کرده است؛ «فکر اولیه من این بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور است، اوپرا وینفری (مجری مشهور) گزینه اول دمکرات‌ها در سال2020 (سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری) است و خب چرا نباید منینگ در سنای آمریکا باشد؟»

منینگ در سال2007 به خدمت ارتش درآمد و 2سال بعد به‌عنوان یک تحلیلگر اطلاعاتی به عراق اعزام شد. در سال2010، به‌خاطر در اختیار گذاشتن نزدیک به 750هزار برگه سند به سایت افشاگر ویکی‌لیکس دستگیر شد. در میان این برگه‌ها، اسنادی درباره فعالیت‌های ارتش آمریکا در جنگ در افغانستان و عراق، اطلاعاتی درباره زندانیان گوانتانامو و اسناد دولت آمریکا قرار داشتند.

این اقدام منینگ توجه رسانه‌های دنیا را جلب کرد. مقامات آمریکایی در پی این کار منینگ را متهم کردند که جان سربازان آمریکایی را در افغانستان و عراق به خطر انداخته است با این حال خود او گفت که وظیفه داشته است تا به مردم بگوید آمریکا چطور جنگش را به پیش می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید