• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74331
+
-

ثبت ملی موسیقی عاشق‌های کرد خراسان

در استان
ثبت ملی موسیقی عاشق‌های کرد خراسان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: میراث ناملموس «موسیقی عاشق‏‌های کرد خراسان» در فهرست ملی ایران ثبت و لوح ثبتی این اثر ملی به استان ابلاغ شد. به گزارش ایسنا «ابوالفضل مکرمی‌فر» با اعلام این خبر افزود: عاشق‌‏های کرد کرمانج در شمال خراسان، پُرشمارترین گروه موسیقی‌نوازان در این خطه هستند. پیشه این افراد در بسیاری خانواده‏‌ها از پدر به پسر رسیده است و تاثیر «عاشق‌‏ها» بر موسیقی، رقص و جلوه‌های مردم‌شناختی کردی خراسان فوق‏‌العاده چشمگیر و گسترده است. 

وی ادامه داد: همچنین از نظر اجتماعی حضور این گروه موسیقی‌نواز بسیار پُررنگ و گسترده بوده، به طوری که از گذشته تاکنون در میان کردهای خراسان و دیگر اقوام غیرکرد، هیچ مجلس شادی و گردهمایی اجتماعی بدون هنرنمایی عاشق‏‌ها برگزار نمی‌‏شود. مکرمی‌فر افزود: «عاشق‌‏ها» نه‌تنها بیشترین سازهای موسیقی را می‏‌نوازند، بلکه بخش بزرگی از آواها و مقام‏‌های موسیقی کردی خراسان نیز توسط آنان حفظ، آفریده و انتقال داده شده است. وی یادآور شد: سازهای عاشق‌‏ها شامل 4 ساز باستانی زُرنه (سُرنا)، قوشمه، دُل (دهل) و کمانچه است که از دوران باستان در مناطق کردنشین و در سرتاسر ایران‌زمین توسط هنرمندان نواخته می‏شود. 

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی، عاشق‏ها دارای طایفه‌ای هستند که به آنها طایفه عاشق‏ها یا «تیپرا عاشقان» گفته می‏‌شود، بنابراین در سیستم طایفه‏ای کردهای خراسان دارای جایگاه ویژه‌ای هستند. افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستاهای شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند. 

وی ادامه داد: روستاهای این طایفه نیز به روستای عاشقان معروف است که یکی از معروف‌ترین آنها روستای زلم‌آباد از بخش خوشاب سبزوار است که 124 خانوار کرد کرمانج از تیره عاشق‏‌های ایل توپکان قوچان در آن ساکنند. این تیره در گذشته کوچ‌رو بوده اما از حدود 60 سال پیش در محل روستا یکجانشین شده‏‌اند. مکرمی‌فر اظهار کرد: عاشق‏‌های زلم‌آباد از گذشته تاکنون در مراسم و گردهمایی‌‏ها در گستره وسیعی از شمال خراسان در میان کرد و غیرکرد شرکت کرده و به اجرای هنر نوازندگی و خوانندگی می‌‏پردازند. 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین در رابطه با گستره کاری عاشق‏‌ها با بیان این‌که در گذشته این موسیقی‌نوازان در 3 گونه مجالس و مراسم کلی حضور داشتند، گفت: از جمله این مجالس، جشن‏‌های خانوادگی همچون نامزدی، عروسی، جشن دهمین روز تولد نوزاد، ختنه‌‏سوران، مراسم هدیه بردن در شب چله و نوروز بوده است. جشن عروسی و ختنه‏‌سوران و مراسم وابسته به آنها، مهم‏ترین جشن‏‌های خانوادگی در میان کردهای خراسان است. این جشن‌‏ها از گذشته تاکنون با جلال و شکوه فراوان برگزار می‏‌شده است و با توجه به اهمیت موسیقی در زندگی کردهای خراسان، اجرای موسیقی توسط عاشق‌‏ها و اجرای رقص سنتی کردی خراسان، مهم‏‌ترین و اصیل‌‏ترین بخش این جشن‏‌ها بوده و هست. 

مکرمی‌فر ادامه داد: جشن‏‌های همگانی و مراسم آیینی همچون نوروز به‌ویژه روزهای 13 و 14 فروردین، مراسم نذری در امامزاده‏‌ها و مکان‏‌های مقدس که پنجشنبه‌ها و جمعه‏‌ها در بسیاری از روستاها برگزار می‌‏شد، کشتی سنتی چوخه، مراسم پشم‏چینی و قوچ‏گذاری، مراسم برداشت محصول، مراسم شیردوشی در فصل بهار از دیگر مراسمی است که عاشق‌ها در آنها موسیقی می‌نواختند. وی افزود: تا 2 دهه پیش اجرای مراسم نوروزی در میان کردهای خراسان 2 هفته طول می‏‌کشید که در روز 14 فروردین به اوج خود می‏‌رسید.

اجرای موسیقی و انجام رقص‌‏های گروهی، اجرای کشتی سنتی چوخه همراه با نوای سرنا و دهل، اجرای نمایش‌‏های سنتی توره برای شادی و سرگرم کردن مردم و مراسم میرنوروزی، همگی به یمن و برکت حضور پُررنگ عاشق‏‌ها برگزار می‏‌شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در گذشته بزرگان هر طایفه و ایلی به‌ویژه ایلخان‌های قوچان و بجنورد، هنرمندان زیادی از جمله بخشی‌‏ها، عاشق‏‌ها و لولوگرها را زیر حمایت خویش داشتند و به مجالس بزمشان دعوت می‏‌کردند. حمایت بزرگان ایل‏‌های کرد خراسان از هنرمندان به پرورش و گسترش هنر نوازندگی و خوانندگی کمک شایانی کرد. 

همچنین «محمود طغرایی» مدیر دفتر ثبت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و جایگاه موسیقی سنتی در میراث ناملموس اقوام ایرانی گفت: با توجه به تداوم و حضور بسیار گسترده موسیقی عاشق‌های کرمانج در خراسان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری این اثر را به شماره 1534 و تاریخ 9/12/1396 در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسانید. لوح ثبتی این اثر تاریخی به خراسان رضوی ابلاغ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید