• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74313
+
-

خراسان شمالی جزو ۱۰ استان زلزله‌‌خیز کشور است

مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی جزو ۱۰ استان زلزله‌خیز کشور است. به گزارش تسنیم «محمد جواد نظری» در چهارمین همایش زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده خراسان شمالی اظهار کرد: استان خراسان شمالی جزو استان‌‌های حادثه‌خیز کشور است و براساس آمار و ارقام جزو 10 استان اول کشور در حوزه زلزله‌خیزی قرار دارد. وی با اشاره حوادث رخ داده در خراسان شمالی افزود: تاکنون نزدیک به 84 حادثه و رخداد طبیعی در سطح استان شاهد بودیم که آخرین آن مربوط به سیل فروردین امسال بود. خراسان شمالی اولین استان متاثر از سیل بود که با تلاش و رهنمود‌های استاندار و مدیران توانستیم کمترین خسارت را در بین 25 استان داشته باشیم. 

نظری با اشاره به نقش مهندسان در پیشرفت و توسعه استان تصریح کرد: در زلزله‌ای که سال 75 در استان رخ داد شاهد از دست دادن 84 نفر از همشهری‌ها بودیم اما همان شدت زلزله در سال 96، 2 کشته داشت که امیدواریم در آینده همان 2 نفر را نیز نداشته باشیم. این نشان‌دهنده پیشرفت ساخت وسازها و توان ملی است. روز به روز تاب‌آوری شهر‌ها در حال افزایش است. مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی بیان کرد: مقایسه زلزله‌های رخ داده در گذشته با حال، نشان از توجه و اهتمام ویژه تمام سطوح مدیریتی، مهندسان و ورک‌شاپ‌ها برای انجام درست ساخت و سازهاست. 

وی ادامه داد: طی سونامی ژاپن که با بزرگی 9 ریشتر به وقوع پیوست شاهد کشته شدن بیش ‌از 30 هزار شهروند ژاپنی و تحمیل خسارت‌های زیادی به این کشور بودیم. بر اساس زلزله ژاپن، سازمان ملل در سال 2015 سندی تحت عنوان 7 اساس طراحی و در اختیار کشورها قرار دارد. نظری افزود: افزایش تاب‌آوری جامعه و کاهش ریسک‌پذیری بخشی از این 7 اساس بوده که در کشور و استان در حال اجراست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید