• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74152
+
-

برای درمان انحراف در انگشت شست باید چه کرد؟

برای درمان انحراف در انگشت شست باید چه کرد؟



انحراف شست پا یا هالوکس والگوس یکی از اختلالات راستایی استخوان‌های پاست که در آن استخوان متاتارس اول (شست پا) به سمت خارج انحراف پیدا می‌کند. دکتر محمدرضا میعاد، فوق‌تخصص جراحی پا و مچ پا در این‌باره می‌گوید: کجی انگشت شست پا در واقع انحراف انگشت شست به‌ طرف سایر انگشتان است که مهم‌ترین علت بروز این عارضه پوشیدن کفش پنجه باریک، کف پای صاف، از بین رفتن قوس عرضی، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، ضعیف بودن عضلات دورکننده یا کوتاهی عضله شست پا و ارثی است. همچنین کجی انگشت شست پا عوارض زیادی برای افراد دارد که می‌توان مهم‌ترین عوارض آن را درد، تشکیل Bonion، بدشکل بودن پا، کاهش تحرک، خستگی زودرس و آرتروز زودرس نام برد.

وی افزود: رفع این مشکل از طریق انجام جراحی صورت می‌گیرد و اگر این مشکل با علامت‌هایی همچون درد همراه باشد باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کرد چرا که ممکن است روی سایر انگشتان تأثیر گذارد  یا در هنگام پوشیدن کفش و هنگام راه رفتن اختلال ایجاد کنند.

این فوق‌تخصص جراحی پا و مچ پا در ارتباط با عوارض جراحی انگشت شست منحرف به خارج گفت: تکنیک‌های متفاوتی برای جراحی این مشکل انجام می‌گیرد و به‌طور کلی ۱۵۰ نوع روش جراحی در این زمینه وجود دارد و ممکن است عوارضی همچون محدودیت حرکت انگشت شست به داخل، عود بیماری و دردناکی را به همراه داشته باشد که شایع‌ترین عارضه، جراحی مجدد آن است. افراد اگر در این زمینه مشکل داشتند و به‌ویژه پس از مشاهده انحراف شست احساس دردناکی و اثر روی سایر انگشتان وجود داشت باید هر‌چه سریع‌تر عمل جراحی برای آنها انجام گیرد و در غیراین صورت نه‌تنها انگشت شست بلکه احتمالا عمل جراحی برای سایر انگشتان نیز وجود دارد همچنین به مرور زمان درصورت بی‌توجهی ممکن است، آرتروز انگشت نیز ایجاد شود.

البته این را هم باید بگویم که اغلب موارد انحراف شست پا بدون نیاز به عمل جراحی قابل‌درمان هستند؛ به‌طور مثال پزشک ارتوپد معمولاً در ابتدا سعی می‌کند بدون انجام عمل جراحی این عارضه را درمان کند و تنها درصورت عدم‌موفقیت، ممکن است تصمیم به استفاده از جراحی بگیرد. طبق یک قاعده کلی اگر انحراف شست پا درد نداشته باشد لزوما نیاز به عمل جراحی ندارد. حتی در مواردی که این انحراف همراه درد باشد در بسیاری اوقات می‌توان با پوشیدن کفش مناسب درد را از بین برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید