• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74132
+
-

اجاره‌نشینی 3300 خانواده در قم

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: 3300 خانوار بی‌سرپناه در قم شناسایی شدند که در مسکن استیجاری سکونت دارند.

«اکبر میرشکار» در گفت‌وگو با مهر، با بیان این‌که حدود ۲۲ هزار خانواده از حمایت‌های دائم کمیته امداد قم بهره می‌برند اظهار کرد: در این راستا خانواده‌هایی که از سالمند نگهداری می‌کنند خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به شمار خانواده‌هایی که زنان سرپرستی آنها را برعهده دارند گفت: از مجموع ۲۲ هزار خانواده که از خدمات کمیته امداد بهره می‌برند ۱۴ هزار و ۸۸۰ خانواده زن سرپرست خانوار هستند.

مدیر کل کمیته امداد استان قم عنوان کرد: آمار خانوارهایی که زنان سرپرستی آن را در قم بر عهده دارند رقمی قابل توجه بوده و نسبت به آمار کشوری بالاتر است.

وی یکی از مشکلات اساسی خانواده‌هایی را که زیر چتر حمایتی کمیته امداد قرار دارند، به‌ویژه خانوارهایی که زنان سرپرستی آن را برعهده دارند، مسکن عنوان کرد.

میرشکار با اشاره به مشکلاتی که بر اثر افزایش قیمت ناگهانی مسکن رخ داد گفت: با تلاطمی که در سال ۹۷ به وجود آمد قیمت مسکن روند افزایشی بی‌سابقه و غیرقابل کنترلی را طی کرد و به تبع آن‌ در سال ۹۸ نیز سرانه اجاره‌ها افزایش یافت و فشار مضاعفی به خانواده‌های مستضعف وارد شد.

وی با تأکید بر این‌که منابع کمیته امداد بسیار محدود است گفت: نمی‌توانیم بر اساس تورم منابع تأمین کنیم تا برای مددجویان نسبت به خرید خانه اقدام کنیم.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به برنامه این نهاد برای تهیه مسکن مددجویان در سال‌های پیشین گفت: در سال‌های گذشته برای خانواده‌ها نسبت به خرید مسکن اقدام می‌کردیم و در این راستا تا سقف ۴۵ میلیون تومان به صورت وام یا بلاعوض به خانواده‌ها اعطا می‌شد و باقیمانده آن مبلغ را خانواده‌ها تأمین می‌کردند و به این صورت با مبلغی اندکی می‌توانستند صاحب خانه شوند.

میرشکار بیان کرد: اما اکنون با توجه به تورم به وجود آمده، خانواده‌ها دیگر نمی‌توانند زیر ۲۰۰ میلیون تومان نسبت به تهیه مسکن اقدام کنند و این مسئله موجب شده خانواده‌ها در فشار بسیار زیادی قرار بگیرند.


تأمین ۳۰۰ هزار تومان اجاره مسکن مددجویان

وی افزود: برای رفع مشکل خانواده‌های تحت حمایت 3 اقدام از سوی کمیته امداد برای حمایت از مددجویان انجام می‌شود و در این راستا رویکردمان را از سمت خرید مسکن به سمت ودیعه مسکن هدایت کردیم.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: در نخستین گام سرانه پرداخت اجاره بیش از 1300 خانوار اجاره نشین از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. وی با عنوان این‌که در 3 ماه نخست امسال به ۲۸۱ خانواده میانگین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان ودیعه مسکن پرداخت شده است گفت: این ودیعه بلاعوض نیست و به صورت قرض الحسنه اما با ضمانت آسان و طولانی مدت به مددجویان پرداخت شد و مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت.

میرشکار با تأکید بر کاهش خرید مسکن برای مددجویان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: با توجه به این‌که خانواده‌ها مانند گذشته توانایی خرید مسکن ندارند، طی برنامه‌ای وام مسکن تا سقف ۳۰ میلیون تومان و کمک بلاعوض با کمک خیران تا سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با و جود افزایش سرانه وام و کمک بلاعوض برای تهیه مسکن هنوز خانواده‌ها قدرت خرید و آورده خودشان را پیدا نکرده‌اند که در این راستا ما از مردم درخواست داریم کسانی که برایشان امکان‌پذیر است در صندوق امداد ولایت مبلغی را به صورت امانی قرار دهند تا ما به صورت ودیعه به خانواده‌هایی که دارای مشکل هستند بدهیم تا بتوانند نسبت به اجاره مسکن اقدام کنند.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با بیان این‌که ما به دنبال این هستیم که آورده مددجویان را برای تهیه مسکن خیران قبول کنند گفت: در ماه مبارک رمضان یک خیر برای 2 باب منزل ۱۰۰ میلیون هدیه داد که چندی قبل این دو خانواده به منزل خودشان رفتند. همچنین با وجود وضعیت آشفته مسکن توانستیم در 3 ماه نخست سال جاری تعداد ۹ واحد مسکن برای نیازمندان تهیه کنیم.


کمک ۵۰۰ میلیونی کمیته امداد  برای تعمیر مسکن مددجویان

وی اضافه کرد: بحث تعمیر مسکن نیز از دیگر اقداماتی است که کمیته امداد انجام می‌دهد و در 3 ماه نخست ۵۳۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض به مددجویان پرداخت شد.

میرشکار بیان کرد: در 3 ماه نخست امسال ۶۵ هزار و ۸۴۵ درخواست نیاز به خدمت در کمیته امداد به ثبت رسیده است که از این شمار به ۶۱ هزار و ۵۲۶ مورد پاسخ مثبت دادیم.

وی یادآوری کرد: در گذشته مسکن مهر مشکلات بسیاری از خانواده‌ها را برطرف کرد، اما در حال حاضر زمین و منابع برای ساخت مسکن وجود ندارد و در این راستا مردم باید کمک کنند و صاحبخانه‌ها در پویش مردمی شرکت کنند.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم عنوان کرد: اگر خانواده‌هایی هستند که خانه‌ای خالی دارند به کمیته امداد اعلام کنند تا برای مدتی محدود در اختیار مددجویان قرار دهیم تا مردم نیازمند را از این بحران نجات دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید